spider1978

verschillende spider vraagjes

ma mei 23, 2005 13:58

hallo iedereen,

een paar probleempjes/vraagjes m.b.t. de spider veloce die ik graag opgelost zou krijgen:

- de remmen van mijn spider piepen. stoort mij niet, maar m’n medepassagiers maken me er steeds op attent :wink: dus...valt hier iets aan te doen? hij heeft het enkel bij het gewone alledaagse remmen. als ik iets harder moet remmen dan hoor ik niets.

- het dagtellertje (kilometeraantal)...hoe kan ik dit terug op nul zetten? waar zit dat knopje? zit er wel een knopje? :oops:

- als ik de gas loslaat en de motor in toeren laat terugvallen hoor ik soms een paar ploffen (1 of 2) in mijn uitlaat. hoe komt dat en is dit schadelijk of duidt het op schade?

- als ik hem na een nachtje stilstaan wil starten dan is dat vrij moeilijk. het lukt me nooit van de eerste keer. :( na 3 of 4 keren proberen doet hij het toch en dan loopt hij nog een tweetal straatlengtes onregelmatig. na een gelukte startpoging (met voet lichtjes op pedaal) moet ik wel een paar keer gas geven om hem aan de praat te houden, anders valt hij helemaal omlaag in toeren om dan uit te vallen. lijkt me niet echt normaal, maar ik zou echt niet weten waar te beginnen om het opgelost te krijgen...
warm starten is geen enkel probleem.

- toen ik hem net had brandde het generatorlampje regelmatig. m’n batterij bleek toen niet (snel) genoeg meer bij te kunnen laden. er zit nu ongeveer een maand een nieuwe batterij in en ik heb sindsdien geen problemen gehad (alles gedaan: korte ritjes, lange ritjes, trage ritjes en iets snellere ritjes,...). vorige week ook nog de laadstroom van de alternator laten meten en die zat netjes rond de 14. dat was ok dus. nu gaat dat verdomde lampje gisteren weer branden op de autosnelweg na een hele dag probleemloos te hebben getourd. na de autostrade nog een stukje kasseiweg gedaan en als bij wonder gaat het lampje uit! nu denk ik: slecht contactje ofzo? :? hoe kan ik dit checken?

thanks,
tom.

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: verschillende spider vraagjes

ma mei 23, 2005 14:09

misschien handig om te vermelden om welk type spider het gaat en welk bouwjaar.

Maar ik neem aan dat het om een ouder type gaat.

De remmen: kijk of je blokken gelijk zijn afgesleten. Het piepen is eigenlijk het resoneren van de remblokken in de remlkauw. Maar meetsal kun je het snel verhelpen door tussen de klauw en de blokken kopervet te smeren. (Dus niet tussen het remblok en de schijf :lol: )

Dagteller: waarschijnlijk heb je het type waar rechts van het stuur onder het dashboard een chrome draaiknop/staafje zit. Aan draaien en de boel staat weer op nul!

Het ploffen van de uitlaat. Niks aan doen, heerlijk om te doen in een tunnel en het is niet echt scahdelijk voor je motor. Komt waarschijnlijk door te rijk afgestelde carburateurs.

Het startprobleem. Hte blijft een oudere auto. Ik heb het ook en ik neem het voor lief. Gebruik je de choke? De startmotor draaid wel goed rond?

Accu/ dynamo. Die zullen wel goed zijn. Het probleem zit zeer waarschijnlijk de spanningsregeleaar. Die zal wel niet goed meer werken. Dit kastje zorgt voor o.a voor het opladen van de accu en het branden van het lampje. Soms zitten ze vast en er een paar keer tegenaan tikken of over een hobbelige weg rijden kan de boel weer losmaken.
Gewoon vervangen, ben je meteen van de problemen af.

Succes

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

Re: verschillende spider vraagjes

ma mei 23, 2005 14:13

hallo iedereen,
- het dagtellertje (kilometeraantal)...hoe kan ik dit terug op nul zetten? waar zit dat knopje? zit er wel een knopje? :oops:
Onder je dash zit een knoppie.
- als ik de gas loslaat en de motor in toeren laat terugvallen hoor ik soms een paar ploffen (1 of 2) in mijn uitlaat. hoe komt dat en is dit schadelijk of duidt het op schade?
Benzine die in je uitlaat verbrand, niet echt bevordelijk voor je demper. Verder kan het weinig kwaad. Keertje goed afstellen (ontsteking) deed het aantal knallen bij mijn berlina sterk verminderen. Daarmee los je misschien ook wel je koude start probleem mee op.
- toen ik hem net had brandde het generatorlampje regelmatig. m’n batterij bleek toen niet (snel) genoeg meer bij te kunnen laden. er zit nu ongeveer een maand een nieuwe batterij in en ik heb sindsdien geen problemen gehad (alles gedaan: korte ritjes, lange ritjes, trage ritjes en iets snellere ritjes,...). vorige week ook nog de laadstroom van de alternator laten meten en die zat netjes rond de 14. dat was ok dus. nu gaat dat verdomde lampje gisteren weer branden op de autosnelweg na een hele dag probleemloos te hebben getourd. na de autostrade nog een stukje kasseiweg gedaan en als bij wonder gaat het lampje uit! nu denk ik: slecht contactje ofzo? :? hoe kan ik dit checken?
Slechte dynamo ? Of inderdaad een los contact.

Adios, JR

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma mei 23, 2005 14:14

Inderdaad onsteking was ik vergeten te vermelden, bedankt JR.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

spider1978

ma mei 23, 2005 15:30

het gaat om een spider 2000 veloce uit 1978.

dagteller: ik heb nochtans al gevoeld of er een knopje zat, maar niets gevoeld toen. nog maar effe checken dan :oops:

dat ploffen klinkt inderdaad wel redelijk goed moet ik toegeven 8)

het moeilijke starten is niet te wijten aan de starter denk ik. die draait mooi. het moet iets aan de motor zijn want die slaat soms aan en dan valt hij na een seconde of twee drie toch uit. ik heb vorige week nog het stationair toerental en de carburateurs laten afstellen, maar dat geeft dus geen verbetering.

ik gebruik normaal geen choke, maar heb dit vanochtend toch even gedaan (na 3 keer zonder choke proberen) en toen startte hij wel vlot (en bleef ook draaien). mss toch maar wat meer die choke gebruiken bij een koude start.

dat generatorlampje...ik denk dat de dynamo goed is vermits ik de laadstroom al eens heb gemeten, bij alle mogelijke toerentallen. het zal wel een contactje zijn. ik ga gewoon de amperemeter in de auto leggen en direct meten als dat lampje nog eens brandt, dan weet ik het meteen.
ik kan volgende keer ook altijd een stukje kasseiweg opzoeken natuurlijk :roll:

alvast bedankt!
tom.

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 23, 2005 15:57

Afbeelding

In het rode cirkeltje zit ie. (Je hebt waarschijnlijk een ander dashboard, maar het gaat om het idee)

Adios, JR

spider1978

di mei 24, 2005 16:28

Vreemd maar dat knopje onder het dashboard blijkt (ook met behulp van bovenstaande foto) daar niet te vinden. Misschien iemand met een spider uit 78 die me kan helpen?
Ik vind het zelf ook wel behoorlijk stom om deze topic zo lang te rekken voor zo'n stom knopje, maar ik wil het echt wel vinden! :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”