Benq

Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selespeed

wo mei 25, 2005 17:06

Hallo,

Ik rij al een maand met een 156 selespeed 2.0. Een jongensdroom is uitgekomen.

Het is een prima auto maar over de versnellingsbak heb ik mijn twijfels en vragen..

Wat de ergste is, dat als ik van 2 naar 3 wil schakelen, handmatig of in city stand hoor ik een enge kraak in vorm van "TJAT" .
je hoort het echt schakelen alsof de tandwielen kraken.

Soms hoor ik ook geen geluid, en bij schakelen van 1naar 2 of van 3 naar 4 en daarna 5 gaat perfect....dit is ook de vreemde...waar kan dit aan liggen????

Wat zijn de beste snelheden waarop je kan schakelen (handmatig) ???

Kan je op een en ander manier instellen wanneer die moet terugschakelen? Want soms wil je niet dat ie terugschakelt maat doet ie toch.


ALvast bedankt voor jullie reacties..

Andretti Molletti

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

wo mei 25, 2005 18:52

Op en terugschakelen maakt een groot verschil.
Bekend is dat de selespeed na wat meer kmters slijtage op de synchro's krijgt... Dit is mogelijk met een testkast wel te zien. De bekende modificatie is een synchro ve 155 met schakelvork te monteren...

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij se

wo mei 25, 2005 23:31

Op en terugschakelen maakt een groot verschil.
Bekend is dat de selespeed na wat meer kmters slijtage op de synchro's krijgt... Dit is mogelijk met een testkast wel te zien. De bekende modificatie is een synchro ve 155 met schakelvork te monteren...
Zeer interessant. In den beginne werd door Alfa juist aangegeven dat slijtage van synchromesch minder dan normaal zou zijn, omdat altijd correct wordt geschakeld. Zelfs met tussengas :wink:
Wat is eigenlijk de verklaring voor de verhoogde slijtage?

@Benq,
Beste snelheid waarop je kunt schakelen. In het algemeen helfde als je bij een handbak zou doen.
Op een bepaald moment schakelt de bak idd. zelf terug. Nl. als je flink snelheid mindert, bijvoorbeeld door af te remmen voor een bocht. Naar mijn ervaring schakelt hij juist heel laat terug. Liever schakel ik handmatig iets eerder terug. Het gaat dan meestal over terug van de 3 naar de 2. Gaat dan allemaal wat soepeler.

Terugschakelpunten in "City" (automaat mode) liggen hetzelfde. Automatische stand gebruik ik niet veel. Uit welk jaar is jouw Selespeed? Er zijn een aantal software updates geweest. Hoeveel heeft hij eigenlijk gelopen?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Andretti Molletti

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

do mei 26, 2005 00:39

Vergis je niet in de kracht waarmee de versnellingen ingelegd worden...
Het is welliswaar zo dat de toerentallen van de assen eerst gelijk moeten zijn, maar dan wordt met 35bar op de schakelplunjer de schakelvork in de 2 of 3 gedrukt...

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

vr mei 27, 2005 23:48

Aha, lijkt een logische verklaring.

Gelukkig maak in verhouding héél erg veel snelweg kilometers, dus hij zal
weinig slijten :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Andretti Molletti

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

vr mei 27, 2005 23:58

Juist bij volle belasting gaat het schakelen snel en slijtend ...
dus het gaat er meer om hoe je optrekt ...en bij welke belasting je schakelt...

Daarnaast is je olie temp wel belangrijk... te hoog geeft ook verhoogde slijtage.

Andretti Molletti

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

vr mei 27, 2005 23:59

Trouwens geweldige techniek die selespeed!!!

Kan iemand die magneti Marelli Software verbeteren?? :lol:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij se

za mei 28, 2005 23:27

Trouwens geweldige techniek die selespeed!!!

Kan iemand die magneti Marelli Software verbeteren?? :lol:
Helemaal mee eens, prachtig stuk techniek. :thumbs:

Wat zou je nog willen verbeteren?

Wat me zelf wel aardig leek is dat je in "city" de schakelpunten zelf zou kunnen
programmeren. Zoals ze nu zijn bevalt me niet zo. Maar gewoonlijk gebruik ik de
automaat stand ook maar weinig.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Andretti Molletti

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

zo mei 29, 2005 00:07

Een paar verschillende programma's waarbij je de schakelsnelheid kan verhogen...
Daarnaast vind ik het vermogensverlies bij het overschakelen soms te groot...

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij se

zo mei 29, 2005 08:02

Een paar verschillende programma's waarbij je de schakelsnelheid kan verhogen...
In dat geval alvast een goede leverancier voor nieuwe synchro's zoeken :wink:
Of kun je hem puur in software nog sneller laten gaan?
Uiteindelijk is de opbrengst van de hydroliekunit bepalend voor de te halen snelheid.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

zo mei 29, 2005 09:14

er zijn div. updates voor de software.ivm schakel problemen.
vraag er eens na bij een goede (dealerd) :D

Andretti Molletti

Re: RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij se

zo mei 29, 2005 11:02

Een paar verschillende programma's waarbij je de schakelsnelheid kan verhogen...
In dat geval alvast een goede leverancier voor nieuwe synchro's zoeken :wink:
Of kun je hem puur in software nog sneller laten gaan?
Uiteindelijk is de opbrengst van de hydroliekunit bepalend voor de te halen snelheid.
Ja
Ja
Nee...


;)

Benq

RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij selesp

ma mei 30, 2005 10:43

Beste Andretti Molletti en psillen bedankt voor jullie reactie...

Hebben jullie een goede dealer waar ik met mijn vragen terecht kan... Ik woon in de drechtsteden...

Ik heb ook gehoord dat je alfa selespeed ook kan tunen, is dit wel slim om te doen..Mijn selespeed is van bj 99 en heeft 190 000 km gelopen.

@ Andretti Molletti jij zegt, "De bekende modificatie is een synchro ve 155 met schakelvork te monteren..." wat houdt dit in??

Qua software verandering, gebeurd dit bij een off. dealer?

Ik heb ook een vraag over de temperatuur, als ik 160 rijdt gaat de temperatuur naar 110 graden.. als ik 60 rijdt blijft het op 90 hangen, is dit normaal???

ALvast bedankt voor jullie reacties..

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij se

ma mei 30, 2005 21:03

Trouwens geweldige techniek die selespeed!!!

Kan iemand die magneti Marelli Software verbeteren?? :lol:
Proberen kan altijd...
Heb jij misschien de software en een auto om te testen?

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Probleem bij het schakelen naar versnelling 3 bij se

ma mei 30, 2005 22:45

Beste Andretti Molletti en psillen bedankt voor jullie reactie...

Hebben jullie een goede dealer waar ik met mijn vragen terecht kan... Ik woon in de drechtsteden...

Ik heb ook gehoord dat je alfa selespeed ook kan tunen, is dit wel slim om te doen..Mijn selespeed is van bj 99 en heeft 190 000 km gelopen.

@ Andretti Molletti jij zegt, "De bekende modificatie is een synchro ve 155 met schakelvork te monteren..." wat houdt dit in??

Qua software verandering, gebeurd dit bij een off. dealer?

Ik heb ook een vraag over de temperatuur, als ik 160 rijdt gaat de temperatuur naar 110 graden.. als ik 60 rijdt blijft het op 90 hangen, is dit normaal???

ALvast bedankt voor jullie reacties..
Temperatuur. Ik denk dat Andretti het over de temperatuur van de olie in de bak heeft gehad, maar jij hebt het nu over koelwater neem ik aan :wink:
110 graden heb ik nog nooit op m'n meter gehad, maar of ze allemaal zo accuraat zijn dat is zeer de vraag. Lijkt me allemaal niet zorgwekkend. Heb je die snelheid afgelopen weekend gereden, toen het 30 graden was?

Alfa dealers in jouw omgeving ken ik helaas niet. De mijne, in Roermond, is erg goed.

Softwareupdate voor de Selespeed zou de Alfa dealer moeten kunnen laden.

Squadra heeft een chip voor de 2.0TS Selespeed. Of die ook wat met het schakelen doet, of alleen aan de MM-software weet ik niet.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Algemene Technische vragen”