Persoonlijk ben ik niet zo tuk op SUV's of crossovers in het algemeen. Zelfs niet wanneer er een Alfa Romeo grilletje op zit. Denk nog eens terug aan het Kamal prototype. Is dat echt het type auto waar je naar verlangt?? Koop dan nu een Hyundai Santa Fé. Want het concept en het uiterlijk zijn vrijwel gelijk, en dat voor waarschijnlijk de helft van het geld. En zo'n Hyundai is direct leverbaar, dus je hoeft niet jarenlang de mond af te likken bij een Alfa SUV prototype dat uiteindelijk toch maar niet (goh...) in productie wordt genomen.
Als Alfa zo nodig een flinke SUV wil, dan hadden ze die tien jaar geleden moeten uitbrengen. Want toen was die markt booming, nu is die alweer op zijn retour. Dus wat mij betreft prima dat de Alfa SUV niet doorgaat, want in een neergaande markt is er waarschijnlijk geen droog brood aan te verdienen.
Wat me vooral droevig stemt is dat Alfa Romeo zo enorm wisselvallig is wat betreft marktontwikkelingen. Vaak zijn ze zeer vooruitstrevend geweest (zelfs toonaangevend)
, daarna lopen ze weer compleet achter de feiten aan (zoals nu bij dit onderwerp SUV's).
Zie ook wat er in de afgelopen (slechts) tien jaar is gebeurd qua motorentechniek. Dieselmotoren zijn gigantisch vooruitgegaan qua drivability, verbruik en uitstoot. De dieselmarkt is daardoor enorm gegroeid in Europa, daar heeft Alfa zelfs een leidende rol in gehad. Want Alfa heeft binnen de Fiat groep de common-rail dieseltechniek uitgevonden (eind jaren '90), daarna zijn de patenten aan Bosch verkocht zodat ook vele andere merken hier gebruik van konden maken. Maar in de laatste paar jaren gaat de trend juist weer naar benzinemotoren. Vanwege fijnstof-uitstoot, allerlei fiscale politiek en brandstofverbruik dat gelabeld wordt (zuinig en schoon = groen dus wordt beloond, tot onzuinig en vuil = rood dus wordt bestraft). En waar is Alfa Romeo nu in dat actuele speelveld? Helemaal nergens..., want vrijwel alles is oranje of rood gelabeld. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld BMW...
.