Een zilveren 1.6? Is dat die die het laatste jaar een paar keer van eigenaar is gewisseld? Is idd een nette auto en 10x mooier dan mijn 1.8... Vond het ook erg jammer dat die het veld moest ruimen...
Even een rekensommetje is dat dus gewoon te weinig geld voor mijn 146... Voor mij is ie meer waard: nieuwe koppeling inclusief beide cilinders, nieuwe d-riem, waterpomp, nokkenas versteller, CSC einddemper en middendemper vervanger, Koni geel rondom, Apex verlaagd, Brembo MAX schijven rondom met Ferodo DS 2500 blokken. En last but not least een zeer frisse motor die er net inhangt met nieuwe radiateur. Bougies uit het oude blok waren 20K oud, dus ook nog fris.
Frisse techniek en remmen, en koni+apex voor de wegligging. zoiets is wel een reden om een iets hogere vraagprijs te kunnen neerzetten dan voor een standaardauto. Of je het er voor krijgt is wel een ander verhaal. Het blijft uiteindelijk jouw keuze, maar om alleen om het feit dat je er geen APK op kan krijgen je gas er nou uit te slopen inplaats van het te repareren, dat is ook zonde.
Ik denk alles bij elkaar dus erg jammer om hem nu weg te doen voor een appel en een ei. APK moet nog geregeld worden en daarvoor moet ie dus eerst op LPG lopen en de remkracht verdeler moet nog vervangen worden.
Remkrachtverdeler is een rotklus, maar ook te overzien als je sleutelruimte en toegang tot remleidingmateriaal hebt. Als je echt heel veel geluk hebt blijft alles heel bij het losdraaien en kan je zonder 1 leiding te moeten vervangen een nieuwe remkrachtverdeler plaatsen. Die gastank is echt een eenvoudig klusje voor iemand die weet hoe alles werkt en hoe je de storingen erin moet zoeken. Met 1 weekendje vloeken of een middagje als je een "pro" hebt is je auto dus weer door de APK te halen?
Het minpunt is nu gewoon dat ie geen APK heeft en er zich al een volgende heeft aangediend die pas over een maand of 5 vrij komt...
Tja en dan het volgende: al zou ik er 2000 euro voor krijgen, wat koop ik dan weer voor terug? Geen 75 of 33 waar je zo mee het circuit op kunt voor de 'tegen het randje' fun rondjes.
Ik denk dat je voor 2000 een hele rappe 33 kan kopen die deze 146 er uit rijdt op straat en op het circuit. Een 75 TS met koni geel en dikkere voorstabi zal misschien ietsje meer kosten, maar er zit een boel meer potentieel in dan in een 146je met een 1.8 blok.
Je hebt 3 keuzes als ik het zo bekijk: 1) je 146 op gas door de APK trekken, zodat je gewoon weer een leuke daily hebt. 2) Je 146 op benzine door de APK trekken zodat je 5 maanden lang een dure daily hebt en vervolgens geld uit moet geven om een nieuwe gasbak te kopen. 3) je 146 op gas door de APK trekken, verkopen en een semi-racer kopen die je 5 maanden als daily rijdt (ook duur in de benzine). Daarna moet je weer een gasbak kopen over 5 maanden, dus dat kost je ook geld.
Volgens mij is de meest eenvoudige oplossing die je niet binnen 6 maanden een boel extra geld gaat kosten toch je 146 op gas door de keuring trekken en hem houden. Zelfs als je met je gasprobleem bij de gasboer langs moet ga je dat er nog makkelijk uit halen als je ziet hoeveel brandstofkosten je gaat besparen.