Het drukvaatje op de turbo dat de wastegate klep bedient heet een actuator...
Standaard injectoren zou ik niet gebruiken.
Garrett turbo van een Q4 is een prima maat en kan tot een 280 pk ongeveer goed ondersteunen. Zal vermoedelijk rond de 3000 toeren druk leveren.
Volgens mij is dit een mooi lijstje;
- originele motor, alleen simpele revisie ( of niet...om te proberen hoe het werkt kun je dat ook uitstellen tot je iets gesloopt hebt.)
- uitlaatspruitstuk, zelfbouw, dikke flenzen van een mm of 10 of 12 met dikwandige lasbochten. Turbo een beetje naar voren houden om ruimte voor de downpipe te hebben.
- Zelfbouw uitlaatsysteem, minimaal iets van 60mm maar liever nog iets groter, geen schottendempers gebruiken. ook een aansluiting voor de lambdasensor erin maken.
- olieretour op de carterpan maken. let op dat de diameter groot genoeg is en de retour BOVEN het oliepeil in het carter terugstroomt.
- olieaanvoer maken. vanaf oliedruksensor bv. neem als het even kan een vaste leiding of een slang met rvs ommanterling, wel zorgen dat de slang nergens tegenaan komt te liggen anders kan hij doorschuren(het alu van een klependeksel schuurt hij zich wel doorheen bv. kijk maar eens naar de handremkabel van een 75 en het koppelingshuis, zit meestal een mooie groef in gesleten).
- inlaatspruitstuk aanpassen, bv ondersteboven monteren en de bocht waar de gasklep op zit eraf slijpen en daarna de flens er weer op terug lassen. Hierdoor zit de gasklep mooi vooraan en wordst de weg van de intercooler naar de gasklep lekker kort.
- 4 grotere injectoren plaatsen, bv van een Saab of een Calibra Turbo. Passen meestal in de originele brandstofrail. originele drukregelaar gebruiken.
- mooie grote intercooler in de neus plaatsen. de buizen er naartoe en er vanaf zo recht mogelijk maken, zo min mogelijk bochten gebruiken. Op de uiteinden van de buizen rondom een lasnaad leggen, dan blijven de slangen er beter op zetten als er druk op komt te staan. Buizen hoeven niet gigantisch groot in diameter te zijn, alles meer als 60mm is overdreven, 50 mm is voor jouw motor groot genoeg.
- luchtfilter met genoeg doorlaat gebruiken en een mooie plaats geven waar genoeg koele lucht naar toe kan.
- Dis bobines gebruiken om een wat minder rommelig geheel te krijgen. Originele bobines en verdelers werken ook prima, de eerder genoemde TS turbo uit zuid afrika met 400 pk rijdt er ook mee. koudere bougies gebruiken.
- programmeerbaar management systeem.
Als je een goede motor hebt kun je eerst alles pas maken en testen op die motor en daarna de motor aanpassen. op die manier doet het minder pijn als je iets sloopt....
Als je de motor helemaal uit elkaar haalt, dus ook de bussen en zuigers eruit, dan is het misschien een idee om de bussen te o-ringen. Dan blaas je de koppakking er ook niet tussenuit.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.