Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 21:47

Ik weet niet of ik de enige ben die het is opgevallen, maar een reactie van het bestuur van de SCARB heb ik nog niet gezien. Sinds iets meer dan een week wordt er op verschillende sites een levendige discussie gevoerd met (soms) emotionele reacties. Van een vereniging waarvoor Sam van Lingen altijd heeft klaar gestaan, had ik minstens een reactie verwacht!!

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 22:13

Het is meer gepast om vanuit het bestuur persoonlijk naar Sam en Fred van Lingen te reageren, en niet om dat 'en plein public' via het forum te doen.

Er is ook geen sprake van discussie. Het faillissement roept natuurlijk reacties op bij vele mensen. Daaruit blijkt ook dat er zeer tevreden maar ook minder tevreden klanten waren. Het zal ongetwijfeld, maar daar hoeft het bestuur zich toch niet in te mengen? En dat de SCARB het faillissement van Van Lingen betreurt, en dat we met z'n allen waardering hebben voor hun bijdragen aan de Alfa spirit in het algemeen en aan onze club in het bijzonder, dat blijkt ruimschoots uit alle reacties.

.
Laatst gewijzigd door Tonio op vr jan 23, 2009 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 22:18

Ik begrijp dat ook Huiden in Gouda de deuren gaat sluiten, kan iemand dat bevestigen? :(
Dit wordt vandaag bevestigd op http://www.automotive-online.nl/merkkan ... dicht.html

Gebruikersavatar
arjz1300
Full Member
Full Member
Berichten: 421
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 19:49

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 22:23

Het is meer gepast om vanuit het bestuur persoonlijk naar Sam en Fred van Lingen te reageren, en niet om dat 'en plein public' via het forum te doen.
Het toont de leden in elk geval de betrokkenheid van het bestuur. Dat is waar het mij om gaat. Een algemene reactie op het hele gebeuren lijkt mij zeker gepast. Een persoonlijke reactie dient inderdaad rechtstreeks naar Sam en Fred van Lingen gestuurd te worden. Het is iets wat de gemoederen nogal bezig houdt, zeker omdat vandaag weer een sluiting van een andere Alfadealer is bevestigd in de media.

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 22:28

Niks over van Lingen, maar ...

Volgens mij gaat het nog prima in de auto branche... Momenteel zijn er bij ons in de Famillie 5 mensen in de markt voor een nieuwe auto..

Nog steeds wordt je arrogant behandeld , wordt je niet teruggebeld , en komt er geen opvolging op offertes....

Nee hoor het gaat nog prima... :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 22:44

Opzich was deze uitdunning van dealers te verwachten, de marges werden kleiner, de kosten hoger. Het woord "service" verloor hierdoor zijn eigenlijke betekenis.

Ook bij andere merken gaan veel dealers failliet, volgens de Bovag een dealer per dag en ze verwachten nog erger. De autosector zal na deze crisis hopenlijk wat bijgedraaid zijn.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1773
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

vr jan 23, 2009 23:53

De kwaliteit van het klantcontact komt inderdaad vaak niet overeen met de prestigieuze uitstraling van het glaspaleis (en dan zeg ik het netjes, toch?).
Maar terugbellen na offertes hoeft volgens mij geen maatstaf meer te zijn voor de kwaliteit van een dealer.

Ik ken ook mensen die in de markt zijn voor een nieuwe auto. En voor die ene auto zijn via 3 verschillende leasemaatschappijen al minstens 12 offertes opgevraagd....
Want de bestuurder wil zoveel mogelijk extra's erbij binnen zijn budget (terecht), de werkgever vergelijkt bij welke leasemaatschappij hij het voordeligste contract kan afsluiten (terecht), en die leasemaatschappijen gaan eerst offertes aanvragen bij de dealer om die auto zo voordelig mogelijk te kunnen inkopen (ook terecht). Daarna geven zij pas hun leaseofferte af. Als de bestuurder het maandbedrag te duur vindt, dan wordt de gewenste specificatie van de auto een beetje aangepast en begint het hele circus weer opnieuw... Dat is de praktijk tegenwoordig.
En !..., vaak heeft de bestuurder niet één favoriete auto maar shopt hij rond bij meerdere merken. Vermenigvuldig het aantal offerteaanvragen dan maar.

.

chopmax
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 22:14
Locatie: Den Haag

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 24, 2009 07:10

De kwaliteit van het klantcontact komt inderdaad vaak niet overeen met de prestigieuze uitstraling van het glaspaleis (en dan zeg ik het netjes, toch?).
Maar terugbellen na offertes hoeft volgens mij geen maatstaf meer te zijn voor de kwaliteit van een dealer.

Ik ken ook mensen die in de markt zijn voor een nieuwe auto. En voor die ene auto zijn via 3 verschillende leasemaatschappijen al minstens 12 offertes opgevraagd....
Want de bestuurder wil zoveel mogelijk extra's erbij binnen zijn budget (terecht), de werkgever vergelijkt bij welke leasemaatschappij hij het voordeligste contract kan afsluiten (terecht), en die leasemaatschappijen gaan eerst offertes aanvragen bij de dealer om die auto zo voordelig mogelijk te kunnen inkopen (ook terecht). Daarna geven zij pas hun leaseofferte af. Als de bestuurder het maandbedrag te duur vindt, dan wordt de gewenste specificatie van de auto een beetje aangepast en begint het hele circus weer opnieuw... Dat is de praktijk tegenwoordig.
En !..., vaak heeft de bestuurder niet één favoriete auto maar shopt hij rond bij meerdere merken. Vermenigvuldig het aantal offerteaanvragen dan maar.

.
En wie betalen dat hele circus?

Gelukkig gaan we dat nu in de zorg ook doen, verplicht Europees aanbesteden rocks.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 24, 2009 08:27

En wie betalen dat hele circus?
De praktijk is dat een dealer op een nieuwe auto niet veel geld verdiend, maar het vooral moet hebben van het onderhoud. Als er netto 5% marge op een nieuwe auto zit voor een dealer doet die het helemaal niet slecht. Nu leasemaatschappijen de neiging krijgen om beurtjes uit te besteden kan de investering die een dealer doet in het leveren van een nieuwe auto niet terugverdiend worden op het onderhoud er na. Het klassieke beeld waarbij een particulier een auto koopt en die de levensduur van de auto bij dezelfde dealer in onderhoud heeft is gewoon bijna verdwenen.

Dit betekent dat het hele businessmodel waar de dealers op draaien ook niet meer rendabel is en er dus een andere manier verzonnen moet worden voor die bedrijven om geld te verdienen. De enige manier om dat te doen, is om op prijs te gaan concurreren met de "universele" garages. Dat klinkt eenvoudig, ware het niet dat dealers dure locaties met luxe inrichting moeten hebben van de importeur, monteurs speciale trainingen moeten volgen en er speciaalgereedschap aangeschaft moet worden via de importeur. Door dit soort kostenposten zal een uurtje sleutelen bij de dealer altijd duurder uitvallen. Miischien dat de importeur eens moet nadenken over dit businessmodel en de kosten van een uurtje sleutelen voor de dealers lager moet maken. Als vanuit de fabriek de aanschafprijs van de auto's aangepast wordt (moeilijk, ze zijn al te duur) om die kosten te betalen, is er een kans dat de dealers ook nog een boterhammetje kunnen verdienen. Eenvoudig is het niet, ik ben bang dat we slachtoffer van onze eigen vrekkigheid en de consumptiemaatschappij worden. Individualiteit wordt een luxe die maar weinig mensen en bedrijven zich nog kunnen permitteren.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 24, 2009 12:04

En wie betalen dat hele circus?
De praktijk is dat een dealer op een nieuwe auto niet veel geld verdiend, maar het vooral moet hebben van het onderhoud. Als er netto 5% marge op een nieuwe auto zit voor een dealer doet die het helemaal niet slecht. Nu leasemaatschappijen de neiging krijgen om beurtjes uit te besteden kan de investering die een dealer doet in het leveren van een nieuwe auto niet terugverdiend worden op het onderhoud er na. Het klassieke beeld waarbij een particulier een auto koopt en die de levensduur van de auto bij dezelfde dealer in onderhoud heeft is gewoon bijna verdwenen.

Dit betekent dat het hele businessmodel waar de dealers op draaien ook niet meer rendabel is en er dus een andere manier verzonnen moet worden voor die bedrijven om geld te verdienen. De enige manier om dat te doen, is om op prijs te gaan concurreren met de "universele" garages. Dat klinkt eenvoudig, ware het niet dat dealers dure locaties met luxe inrichting moeten hebben van de importeur, monteurs speciale trainingen moeten volgen en er speciaalgereedschap aangeschaft moet worden via de importeur. Door dit soort kostenposten zal een uurtje sleutelen bij de dealer altijd duurder uitvallen. Miischien dat de importeur eens moet nadenken over dit businessmodel en de kosten van een uurtje sleutelen voor de dealers lager moet maken. Als vanuit de fabriek de aanschafprijs van de auto's aangepast wordt (moeilijk, ze zijn al te duur) om die kosten te betalen, is er een kans dat de dealers ook nog een boterhammetje kunnen verdienen. Eenvoudig is het niet, ik ben bang dat we slachtoffer van onze eigen vrekkigheid en de consumptiemaatschappij worden. Individualiteit wordt een luxe die maar weinig mensen en bedrijven zich nog kunnen permitteren.
Een dealer mag blij zijn als er in de catalogus 5% marge zit, deze mag hij vervolgens compleet weggeven aan korting(en) en inruilen van de andere auto. Daar komt bij dat de uurtarieven bij veel merken vast gelegd is door de importeur. De importeur is oppermachtig in autoland, want als de dealer bedrijven met die dure panden hun dealerschap kwijt raken, is het duurder om onderdelen en nieuwe auto's te kopen (en dus leveren) en zullen klanten weglopen (waaronder lease maatschappijen, welke voor de meeste omzet zorgen).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 24, 2009 12:18

Het prijsniveau zal ook meewegen. Ieder verstandig mens weet dat je beter een occasion van Alfa kunt kopen omdat ze zo snel afschrijven. Als je nu kijkt wat je voor 17000,00 euri kuntkopen en vroeger voor 35000.00 guldentjes.........................
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 24, 2009 21:11

Als je weet dat de autobranche in het algemeen in NL al een paar jaar op 1% nettorendement zat ( gemiddeld ), dan mag het helaas niet als een verassing komen dat bij een kleine teruggang en relatief veel bedrijven omvallen.

Zoals anderen terecht zeggen, je wordt ook niet direct met alle egards behandeld als je een showroom binnenkomt. Ik heb laatst toch 20 minuten in de showroom voor gebruikt van een Duits ( premium ) merk gestaan. Je moet niet denken dat van de 6 verkopers er eentje opgekeken heeft, laat staan zijn luie kont van zijn stoel heeft kunnen tillen. Had bijna het idee dat ze op Pattex zaten......
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
bertone 156
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: do mar 31, 2005 13:39
Locatie: rozenburg ZH

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

za jan 24, 2009 22:28

Toch een positieve insteek op de site van Sam van Lingen

Autogroep Sam van Lingen krimpt in:

Autobedrijf Sam van Lingen B.V.bestaat méér dan 50 jaar en is al 44 jaar Alfa Romeo dealer. In die tijd zijn wij uitgegroeid tot een begrip op het gebied van Alfa Romeo in Nederland. Ook buiten onze landsgrenzen kent men de naam Sam van Lingen en/of SAVALI. Als een van de oudste en grootste Alfa dealers staan wij bekend om onze ervaring, service en klantgerichtheid alsmede onze know-how op het gebied van tuning & ontwikkeling. Daarnaast zijn wij ook gespecialiseerd in oldtimers (klassiekers), race-rally auto’s en hebben wij een ruim assortiment Alfa onderdelen tot onze beschikking, zowel modern als klassiek.

De broers Sam en Fred van Lingen hebben de pensioengerechtigde leeftijd al lang bereikt maar zijn beiden nog met grote passie fulltime werkzaam. Helaas is er voor de toekomst geen opvolging binnen de familie en hebben de huidige economische omstandigheden hun invloed op de automobielsector. Dit heeft ons doen besluiten de bedrijfsvoering van onze Alfa Romeo dealerschappen te centraliseren op één verkooppunt, in ons grootste en nieuwste pand in Houten, langs de A27. Tot onze grote spijt zullen de vestigingen in Aalsmeer, Amersfoort, Amsterdam, Haarlem en Utrecht gesloten worden.

Ondanks deze grote verandering zien wij de toekomst positief tegemoet. Ton Peters, voor velen een bekend gezicht uit onze vestiging Utrecht, zal een ervaren en gemotiveerd team gaan leiden vanuit Houten, met een nog betere service dan u al gewend was. Dit zal een full-service zijn, omdat alle bedrijfsactiviteiten worden geconcentreerd inclusief schade-herstel, tuning etc.
Daarnaast is de nieuwe Mito een geweldige aanvulling in onze showroom en heeft Alfa voor de nabije toekomst nog een aantal nieuwe auto’s, zuinigere motoren en ook snelle uitvoeringen in petto (zoals de nieuwe 149, GTA’s etc), natuurlijk met een Cuore Sportivo.

Wij willen u als trouwe klant hartelijk danken voor uw vertrouwen en uw loyaliteit in de afgelopen jaren. Natuurlijk willen we u niet als klant verliezen en zullen we er alles aan doen om onze service nog beter te maken. Bij elke onderhoudsbeurt wordt uw auto gewassen. Wij denken verder aan langere openingstijden (07:00 tot 19:00). We zien ernaar uit om u als klant te mogen blijven ontvangen!

Ci vediamo a Houten / Tot ziens in Houten
Cordiali saluti / Met vriendelijke groet,

Directie en medewerkers Autogroep Sam van Lingen
SCARB#2897, bertone 2000 gtv 1973, 159sw 2.2jts 2008

Anke

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jan 26, 2009 12:25

Die brief hebben we gekregen ja. Zo klinkt hetof er niet veel aan de hand is [-(

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Tegenvallende verkoopcijfers, dealers in problemen

ma jan 26, 2009 13:32

Dat SvL Amsterdam 'nu' pas failliet is verbaasd mij. In die toko liepen nooit mensen rond, behalve wat personeel dan. Dacht dat die in 2005 geopend werd met wat reclame, verder zou je van het bestaan van deze dealer nauwelijks op de hoogte kunnen zijn....en ik woon er vlak bij.
Heb ook nooit de indruk gehad dat werknemers daar het naar hun zin hadden....wat een dooie boel was dat daar.

Een kennis van me heeft laatst een lampje bij de Ford dealer laten vervangen en mocht daar even 40 euro voor afrekenen :shock: 10 euro voor het lampje en 30 voor inbouwen van 10-15 min..
Vind je het gek dat klanten gillend weglopen...Ik niet in ieder geval.
Voor 70 euro per uur garagetarief of meer verwacht je op zn minst kundige monteurs die een juiste diagnose kunnen stellen en niet nodeloos dure onderdelen gaan vervangen. De onwetende klant krijgt de rekening gepresenteerd om vervolgens na 1 dag met hetzelfde probleem weer terug te komen, het is helaas niet incideel te noemen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”