Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Fiat en Chrysler samen?

za jan 24, 2009 17:00

Dat laatste is door Fiat inmiddels ontkend, zie ook daarvoor Italiaspeed.com

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Fiat en Chrysler samen?

za jan 24, 2009 17:56

Fiat en PSA zouden elkaar niet aanvullen, maar juist overlappen. Een samenwerking zou dus alleen maar inkrimping betekenen. Chrysler, hoe twijfelachtig het merk en bedrijf ook mag zijn, heeft geen overlap in de producten, dus vult Fiat/Lancia/Alfa Chrysler aan en andersom.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Fiat en Chrysler samen?

za jan 24, 2009 19:31

Het is maar net hoe je 'samenwerking' uitlegt. Dat kan zijn door een belang in de ander te nemen (eventueel over en weer), door gezamenlijke research en productontwikkeling of door samenwerking op het punt van distributienetwerken of wederzijds gebruik van onderdelen en productiefaciliteiten.

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

RE: Fiat en Chrysler samen?

ma jan 26, 2009 13:36

De samenwerking lijkt iets concreter te worden.
Autoweek meldt daarover het volgende:
Fiat schiet Chrysler te hulp in Amerika met kennis over compacte auto’s. Maar door de nieuwe samenwerking is het ook gemakkelijker om Fiats en Alfa’s in de VS te verkopen.
Fiat heeft aangekondigd een aandeel van 35 procent te willen nemen in Chrysler. Eind maart moet die deal worden bekrachtigd. Intussen worden er driftig plannen gemaakt om de samenwerking handjes en voetjes te geven. Het vakblad Automotive News meldt dat er in de toekomst zeven modellen in de pijplijn zitten voor de Italiaans-Amerikaanse alliantie. De auto’s van de Italiaanse merken worden bij Chrysler-dealers verkocht. Binnen twee jaar moet het eerste Fiat-Chrysler product in Amerika op de markt zijn.
In het A-segment zet Fiat zijn plannen door om de 500 naar de VS te brengen. Als de plannen doorgaan, wordt die gebouwd in de Chrysler-fabriek in het Mexicaanse Toluca. De opvolger van de Fiat Panda wordt ook in de VS geproduceerd. Die zal worden verkocht onder de Chrysler merknaam.
In het B-segment maakt de opvolger van de Grande Punto de oversteek naar Amerika. Op het zelfde platform moet een crossover verschijnen. Die krijgt een Chrysler-badge. Alfa Romeo brengt in het B-segment de Mito naar Amerika.

Alfa-platform
In het C-segment heeft Chrysler op het moment de Dodge Caliber, en de Jeeps Compass en Patriot rondrijden. De opvolger voor de Dodge staat wellicht op het c-evo-platform. Dat is de techniek die de Alfa 149 gaat gebruiken. Alfa Romeo wil op zijn beurt de 147-opvolger naar de VS brengen. Van het nieuwe Alfa-platform komt ook een verlengde versie. Welke modellen daarop worden gebouwd, is nog niet duidelijk, maar de opvolger van de Chrysler Sebring en de Dodge Avenger staan hoog op de nominatie.
Eerder heeft Alfa Romeo aangekondigd ook de (opvolgers van de) 159, Brera en Spider naar de VS te willen brengen. Alfa is onlangs in de VS begonnen met de verkoop van de 8C Competizione. Die is vooruitgestuurd als imagomaker voor het merk. Alfa Romeo is sinds 1995 niet meer actief in de VS. Toen werd de import van de 164 bij gebrek aan succes gestaakt.
Door de samenwerking is het voor Chrysler ook mogelijk de 1,4- en 1,8-liter turbomotoren in de VS te gaan bouwen. De ongeblazen 1.8, 2.0 en 2,4-liter ‘world engines’ zijn de kleinste benzinemotoren die op het moment dienstdoen binnen het Chrysler-concern. Chrysler zou op zijn beurt de nieuwe 2,5-liter V6 als wisselgeld aan de Italianen kunnen gaan leveren.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat en Chrysler samen?

ma jan 26, 2009 15:57

In zeer kleine kring zal de 159 best gewaardeerd worden in Amerika maar dit is toch geen structuur op basis waarvan het merk Alfa Romeo in de Verenigde Staten opnieuw kan worden opgebouwd.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 06:17

Zo'n 159 zal het best nog aardig doen hoor. Vergeet niet dat de US bestaat uit heel veel staten, elk zo groot als een land (California, niet eens de grootste, is al groter dan Frankrijk).
Net als wij veel verschillende culturen hebben in de EU per land, heb je dat ook in de verschillende staten. Ik ben in een paar jaar op heel veel verschillende plekken in de US geweest, en de hele sfeer die een stad of regio uitstraalt is toch iedere keer anders. Wat je op TV ziet, zijn eigenlijk alleen California, Michigan en wat van Washington DC en New York. New York state, Washington state, Minnesota, Oregon, North & South Dakota, etc zijn staten die heel erg een Europese cultuur hebben. De mensen zijn er niet zo hard tegen elkaar, vrij weinig criminaliteit, geen giga verschil tussen arm en rijk, en ze rijden veel japanse en europese auto's. In California bijvoorbeeld, als je op de snelweg rijdt zie je of auto's van een paar jaar oud met veel extra chroom, of oude rammelbakken van zo'n 15 jaar oud. Iets er tussen in zie je nergens. In LA ben je of rijk c.q. heel rijk, of straatarm.

Dus in California zal een 159 het alleen goed doen zolang die exclusief is. Maar in veel andere staten kan het wel een hit worden.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 06:41

PS: Het is wel te hopen dat Alfa de auto's een beetje aanpast voor de US, anders hebben ze gelijk weer een betrouwbaarheids probleem.
Iemand al eens een Alfa gestart in Canada bij -40 Celsius? Of in z'n 3, volgas op 3000rpm, 15 minuten lang een berg beklimmen in Arizona bij +40 Celsius?
Ik werk op het moment aan het overzetten van een Europese dieselmotor naar Amerikaanse trucks. En ik heb ongeveer alles wat ik weet over bestuurders gewoontes en rij condities opnieuw moeten leren.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 07:41

California, niet eens de grootste
Misschien in oppervlakte niet, maar de doelgroep in Alaska is zo klein ;)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 10:19

De BMW 3-serie staat daar, bij wijze van spreken, nog meer op een voetstuk dan bij ons. De 159 dreigt aldaar in de categorie ‘second best’ te vallen en de verkoopresultaten van modellen als de
Jaguar X-type, Saab 9-3 en Volvo S40 bewijzen dat het commerciële succes dan zeer beperkt is. Wie verzorgt het dealernetwerk...Chrysler? De 8C Competizione zal uiteindelijk weinig voor Alfa Romeo kunnen betekenen. Dat was leuk voor een fotoshoot, maar de meeste Amerikanen zijn dit model al weer vergeten. Het merk heeft amper naamsbekendheid en men verkocht slechts in de duizenden en niet in de tienduizenden.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 15:26

De BMW 3-serie staat daar, bij wijze van spreken, nog meer op een voetstuk dan bij ons. De 159 dreigt aldaar in de categorie ‘second best’ te vallen en de verkoopresultaten van modellen als de
Jaguar X-type, Saab 9-3 en Volvo S40 bewijzen dat het commerciële succes dan zeer beperkt is. Wie verzorgt het dealernetwerk...Chrysler? De 8C Competizione zal uiteindelijk weinig voor Alfa Romeo kunnen betekenen. Dat was leuk voor een fotoshoot, maar de meeste Amerikanen zijn dit model al weer vergeten. Het merk heeft amper naamsbekendheid en men verkocht slechts in de duizenden en niet in de tienduizenden.
En toch zijn de Verenigde Staten een heel belangrijke markt voor autofabrikanten. Met een bevolking van 300 miljoen mensen die samen het meest welvarende land ter wereld vormen...zou je wel gek zijn om als autofabrikant zo'n afzetmarkt te negeren. Met de juiste strategie en modellen moet je daar als Fiat/Alfa zeker een kans kunnen maken. Je kan het op z'n minst proberen.
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 15:56

De BMW 3-serie staat daar, bij wijze van spreken, nog meer op een voetstuk dan bij ons. De 159 dreigt aldaar in de categorie ‘second best’ te vallen en de verkoopresultaten van modellen als de
Jaguar X-type, Saab 9-3 en Volvo S40 bewijzen dat het commerciële succes dan zeer beperkt is. Wie verzorgt het dealernetwerk...Chrysler? De 8C Competizione zal uiteindelijk weinig voor Alfa Romeo kunnen betekenen. Dat was leuk voor een fotoshoot, maar de meeste Amerikanen zijn dit model al weer vergeten. Het merk heeft amper naamsbekendheid en men verkocht slechts in de duizenden en niet in de tienduizenden.
En toch zijn de Verenigde Staten een heel belangrijke markt voor autofabrikanten. Met een bevolking van 300 miljoen mensen die samen het meest welvarende land ter wereld vormen...zou je wel gek zijn om als autofabrikant zo'n afzetmarkt te negeren. Met de juiste strategie en modellen moet je daar als Fiat/Alfa zeker een kans kunnen maken. Je kan het op z'n minst proberen.
'Op zijn minst proberen' is een garantie om bakken met geld weg te gooien. Kijk maar eens naar de 'sticker price' van een 3-serie in de States. Dan kun je al op je vingers natellen dat de marge niet heel groot is (en ja, ik weet ook wel dat de prijzen in de USA heel anders liggen door de belastingen, dank u). Bovendien kun je niet zomaar een 159 oppakken (al was het maar om dat-ie zo veel weegt als een klein huis :twisted: ) en in de USA op de markt zetten. je mag een heel best homologatietraject doorlopen en tientallen, zo niet honderden wijzigingen aan het ontwerp doorvoeren om überhaupt te mogen verkopen. De investeringen zijn dus niet mals, en dan heb ik het nog niet over het marketingbudget wat je er tegenaan moet gooien. De USA mag dan uit vele staten, ieder zo groot als een land bestaan maar dat betekent ook dat je distributie- en promotiekosten de pan uit rijzen als je alle 300 miljoen inwoners wilt bereiken. En dan heb je ze alleen nog maar bereikt en niet overtuigd! Je zou als consument toch gek wezen om aan een 159 te beginnen als een 3-serie een gegarandeerde residual value heeft en je nagenoeg zeker weet dat de BMW-dealer er de komende jaren gewoon voor je zal zijn?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 16:24

Ondernemen is ook risico's nemen. Garanties krijg je niet.

De VS is voor Fiat altijd al een interessante markt geweest. De markt nu is niet te vergelijken met de markt begin jaren 90. Dus waarom nu niet proberen? Zij zien, ondanks de mislukking van de 164, de VS niet als onmogelijke zeer risicovolle markt! Als het niet lukt, jammer dan...
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Forza Trentatre
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: do apr 10, 2008 20:05
Locatie: Middelburg

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 16:30

De BMW 3-serie staat daar, bij wijze van spreken, nog meer op een voetstuk dan bij ons. De 159 dreigt aldaar in de categorie ‘second best’ te vallen en de verkoopresultaten van modellen als de
Jaguar X-type, Saab 9-3 en Volvo S40 bewijzen dat het commerciële succes dan zeer beperkt is. Wie verzorgt het dealernetwerk...Chrysler? De 8C Competizione zal uiteindelijk weinig voor Alfa Romeo kunnen betekenen. Dat was leuk voor een fotoshoot, maar de meeste Amerikanen zijn dit model al weer vergeten. Het merk heeft amper naamsbekendheid en men verkocht slechts in de duizenden en niet in de tienduizenden.
En toch zijn de Verenigde Staten een heel belangrijke markt voor autofabrikanten. Met een bevolking van 300 miljoen mensen die samen het meest welvarende land ter wereld vormen...zou je wel gek zijn om als autofabrikant zo'n afzetmarkt te negeren. Met de juiste strategie en modellen moet je daar als Fiat/Alfa zeker een kans kunnen maken. Je kan het op z'n minst proberen.
'Op zijn minst proberen' is een garantie om bakken met geld weg te gooien. Kijk maar eens naar de 'sticker price' van een 3-serie in de States. Dan kun je al op je vingers natellen dat de marge niet heel groot is (en ja, ik weet ook wel dat de prijzen in de USA heel anders liggen door de belastingen, dank u). Bovendien kun je niet zomaar een 159 oppakken (al was het maar om dat-ie zo veel weegt als een klein huis :twisted: ) en in de USA op de markt zetten. je mag een heel best homologatietraject doorlopen en tientallen, zo niet honderden wijzigingen aan het ontwerp doorvoeren om überhaupt te mogen verkopen. De investeringen zijn dus niet mals, en dan heb ik het nog niet over het marketingbudget wat je er tegenaan moet gooien. De USA mag dan uit vele staten, ieder zo groot als een land bestaan maar dat betekent ook dat je distributie- en promotiekosten de pan uit rijzen als je alle 300 miljoen inwoners wilt bereiken. En dan heb je ze alleen nog maar bereikt en niet overtuigd! Je zou als consument toch gek wezen om aan een 159 te beginnen als een 3-serie een gegarandeerde residual value heeft en je nagenoeg zeker weet dat de BMW-dealer er de komende jaren gewoon voor je zal zijn?
Moet Fiat zich dan maar beperken tot Europa? En kan men hier wel geld verdienen aan de 159 dan..? Hier loopt het model ook niet goed en kiest de doelgroep ook te vaak voor iets anders. ''Met de juiste strategie en modellen...'' Dan doel ik dus niet op een alweer verouderde 159. Volgens mij is dat ook niet het doel van Fiat. Ik ben het op zich wel met je eens, maar als wat je zegt zou kloppen, waarom gaat Fiat het dan toch proberen? Zijn ze daar in Italie zo dom dan... :roll:
I don't wear jewels, I drive them, Alfa Romeo

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 16:40

Ondernemen is ook risico's nemen. Garanties krijg je niet.

De VS is voor Fiat altijd al een interessante markt geweest. De markt nu is niet te vergelijken met de markt begin jaren 90. Dus waarom nu niet proberen? Als het niet lukt, jammer dan...
Maar wel gefundeerd proberen en niet zo maar wat auto's over de plas heengooien. Ik kan je al vertellen dat nagenoeg niemand in de USA op een 159 of een Grande Punto zit te wachten. Natuurlijk zal er wel een aantal verkocht worden maar het zal de inveestering nauwelijsk goedmaken. Deze auto's zijn gewoon teveel middle of the road en middle of the road kopers gaan voor het bekende, in dit geval dus de concurrenten Camry, Accord, 3-serie, Civic, Golf etc. Daarbij heeft de dieseltechnologie in het huidige Fiat/alfa-gamma een voorsprong op de benzinetechnologie, en laat de USA nou net geen diesel lusten. Een Bravo 1.4T-Jet gaan ze niet trekken, teveel nieuwigheid (nieuw merk, downsizing etc). Een 159 V6 Q4 krijg je daar niet verkocht als-ie gemiddeld 1 op 6 loopt en daarbij een 330Si niet zoek rijdt, niet zo praktisch als een V70 is of net zo goedkoop als een Chevy, en een 159 viercilinder is daar volslagen kansloos (Acura TSX, Honda Accord).

De 500 heeft betere papieren, zie het succes van de Smart en de Mini, mits het autootje juist in de markt gezet wordt om een eigen trendy following te krijgen.

Verder is het ook nog eens zo dat de verkopers gemotiveerd moeten zijn om een 'ander' merk aan de man te brengen, en dat is nog een heel parte tak van sport. Waarom zou hij een klant in een auto zetten die hij zelf al nauwelijks kent, misschien wel nauwelijks begrijpt, waar de fabrieks- en importeurssupport nog niet bewezen is, waarvan misschien nog geen speciaal gereedschap of kennis in de werkplaats en aan de receptie voorhanden is enzovoorts?

De markt in de USA is gewoon heel erg anders dan die in Europa. Het is ook niet voor niets dat BMW de 1-serie pas in de USA is gaan voeren toen de sedan/coupé er was, ondanks dat een 1-serie hatchback op papier met zijn achterwielaandrijving een unieke auto in zijn segment is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Fiat en Chrysler samen?

di jan 27, 2009 16:56


Moet Fiat zich dan maar beperken tot Europa? En kan men hier wel geld verdienen aan de 159 dan..? Hier loopt het model ook niet goed en kiest de doelgroep ook te vaak voor iets anders. ''Met de juiste strategie en modellen...'' Dan doel ik dus niet op een alweer verouderde 159. Volgens mij is dat ook niet het doel van Fiat. Ik ben het op zich wel met je eens, maar als wat je zegt zou kloppen, waarom gaat Fiat het dan toch proberen? Zijn ze daar in Italie zo dom dan... :roll:
Fiat moet zich richten op geld verdienen. En dus moet het een erg goed plan maken welke merken en modellen waar ter wereld gevoerd gaan worden en de auto's daar ook op afstemmen. Als een voertuigconcept niet van meet af aan als world spec ontwikkeld is zijn de kosten om een compleet andere markt te betreden vaak (letterlijk) niet te overzien. Zoiets simpels als verplichte side markers kunnen je complete kabelboom al overhoop halen om van plaatwerkdelen maar niet te spreken. De auto's moeten muteren en dat komt de efficiency tijdens de productie en dus ook de kwaliteit niet ten goede. Kijk maar eens naar de veranderingen die destijds aan de 75 gedaan zijn om in de USA terecht te kunnen. Duidelijk geen geval van geïntegreerd world spec design. Gevolg: je onderdelencatalogus is groter dan noodzakelijk en wordt onoverzichtelijk op het moment dat specificaties vermengd raken (wederom bij de 75: de in europa gevoerde America-modellen).

Verder moet je niet onderschatten hoe veel geld het kost om een nieuw merk interessant te maken voor consumenten. Lexus, Infiniti en Acura is het gelukt doordat de consument wist dat hier state of the art techniek achter zat van merken die in de USA al gezien werden als vooruitstrevend en betrouwbaar en omdat de producten domweg goed in elkaar zaten en de klantverwachting overtroffen, en verder omdat de organisatie goed doordacht was.

Het terugbrengen van Alfa Romeo is nog moeilijker dan het introduceren van een luxedivise door en bestaande speler. Immers, degenen die Alfa Romeo nog kennen hebben daar nou niet bepaald geweldige herinneringen aan. Met andere woorden: de reputatie moet niet vanaf de grond worden opgebouwd, maar vanuit de kleder! De geschiedenis en ondergang van Alfa Romeo in de USA veronderstel ik bekend.

De samenwerking tussen Fiat en Chrysler kan wel degelijk (financiële) voordelen brengen voor Fiat en dus ook Alfa Romeo, juist omdat de gamma's elkaar niet bijten. Door slimme integratie van wederzijdse platformen en technieken kan dan met relatief geringe kosten aan beide kanten van de plas een zeer compleet gamma worden gevoerd, dat mits correct ge-'badged' geld kan opleveren. Helaas kan dit wederom betekenen dat Alfa Romeo in deze integratieslag (weer) een stukje identiteit kwijtraakt. Let wel: kán, het hoeft niet. Misschien is de opvolger van de 159 of diens V6-motoren wel dermate overtuigend dat deze als basis gebruikt gaan worden voor een nieuwe generatie Chryslers in plaats van het omgekeerde scenario.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”