The Legendary 2.3
Simon Moore
Gebonden, 3 delen in slipcase
Bladzijden: 962
Afmetingen (hxb): 27 x 27,5
Foto's: z/w met één kleurensectie per deel
Teksten: Engels
Uitgever: Parkside Publications
Jaar v. uitgifte: 2000
ISBN: 0-9617266-0-3
Bij het maken van de index viel het me op, dat één van de iconen op het gebied van Alfa Romeo boeken, nog onbesproken was. Althans, er was nog geen hele post aan geweid in dit topic en er was hier nog nauwelijks iets over gezegd. Wel is het boek al een keer opgedoken in het "gespot" topic. Daar schreef ik het volgende over dit prachtige boekwerk:
"Voor wie geïnteresseerd is in de Alfa Romeo historie is dit een absolute aanrader! Het boek (eigenlijk de drie boeken) bevat bijna 1000 pagina's met veel foto's, de meeste zwart-wit maar ook kleur en alle informatie die te vinden is van elk individueel chassisnummer van de 8C 2300. De auteur, Simon Moore, heeft er jarenlang aan gewerkt en is de hele wereld rondgereisd op jacht naar informatie en foto's. "
Over het feit dat dit boek alle (bekende) informatie over elk chassisnummer bevat, moet ik eigenlijk wat meer zeggen. Het is namelijk niet zo, dat het daarbij gaat om een droge opsomming van feiten. Aan elk chassisnummer is een apart hoofdstuk geweid, waarvan de lengte varieert van, in een klein aantal gevallen, slechts de opmerking dat er niets bekend is over het betreffende chassisnummer tot aan 10 bladzijden. Deze hoofdstukken zijn over het algemeen rijkelijk voorzien van foto's en bevatten tekst die, in ieder geval naar mijn mening, zich laten lezen als een spannend jongensboek. Simon Moore heeft, zoals gezegd, jaren en jaren onderzoek in dit boekwerk zitten. Daarbij heeft hij veel harde feiten boven water gehaald, maar er zijn ook veel vermoedens die hij niet of nog niet heeft kunnen staven. Alles komt terug in de tekst. Stukken verslag van zijn zoektocht en van gesprekken die hij met diverse mensen heeft gehad, de harde feiten, de vermoedens. Soms is het net een dagboek van zijn zoektocht.
Naast de chassisnummers waarover Simon Moore niets heeft kunnen vinden, is er andersom ook een aantal foto's die hij niet heeft kunnen koppelen aan chassisnummers. Deze auto's heeft hij genummerd van U1 t/m U47 en opgenomen in het hoofdstuk "Remaining Mysteries", uiteraard weer voorzien van alle bekende gegevens. Daarnaast zijn er nog enkele algemene hoofdstukken, over de periode waarin het 8C 2300 verhaal zich afspeelde en het raceseizoen 1931, de techniek van de 8C 2300 en over de op de 8C 2300 gebaseerde Triumph Dolomite. In de Appendices is tot slot uiteraard het nodige aan informatie terug te vinden. Onder andere raceresultaten in de Mille Miglia, onderdeelnummers en kentekenonderzoek.
Voordat ik het boek kocht, heb ik erg lang getwijfeld. Het was in Amerika te bestellen voor $350 inclusief verzenden, destijds zo'n 850 gulden, en dat was natuurlijk erg veel geld voor een boek. Het feit dat ik met een 1/8 8C 2300 van Pocher bezig was, heeft niet alleen in eerste instantie mijn aandacht gevestigd op dit boek, maar heeft ook uiteindelijk de doorslag gegeven. Maar ook los daarvan heb ik nooit ook maar één seconde spijt van gehad van de aanschaf. Dit boek is echt geweldig om te hebben. Het is een heerlijk boek om af en toe uit de kast te trekken en gewoon een stukje in te bladeren of een paar willekeurige hoofdstukken eruit te pakken en deze te gaan zitten lezen. Ook is het geweldig om, wanneer er een 8C 2300 op de voorgrond treedt door bijvoorbeeld een veiling of op een forum, het boek erbij te pakken en alles te kunnen lezen over de achtergrond van deze auto. En last but not least is het natuurlijk best een bijzonder bezit. Met zijn drie delen in de luxe slipcase stáát er ook wat in je boekenkast.
Het is een boek, dat door kenners wordt gezien als één van de beste werken op automobielgebied die er te krijgen zijn. Een nu al legendarisch boek over één van de meest legendarische Alfa's ooit.
Voor wie dit boek nog niet heeft en er interesse in heeft, het wordt op dit moment door Parkside Publications aangeboden voor $310 inclusief verzenden
(click-it!), hetgeen neerkomt op zo'n 230 Euro. Neem het van mij aan, dit is het boek absoluut waard!