Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Opgaand toerental bij rembeweging

di jun 07, 2005 16:05

Een probleempje aanwezig bij de Bertone, dat Jasparon me ook al vertelde toen ik de auto kocht. Bij remmen gaat het motortoerental iets de hoogte in (ca tot 2000 rpm)
De uitleg die Jasparon kreeg van z'n monteur was dat dit te wijten is aan het vernieuwe gasbedieningssysteem

foto:

Afbeelding

Zoals je ziet op de foto is het best mogelijk dat bij remmen, door het kantelen van het blok, iets aan de kabels getrokken wordt.
Ikzelf had in de eerste instantie ook gedacht aan de (inmiddels vervangen) lekkende hoofdremcylinder, waardoor DOT4 via 't vacuumsysteem de motor in kwam, maar deze mogelijkheid is nu dus uit te sluiten (ALS zoiets al mogelijk is, 't was een theorie). tevens blijft 't toerental stabiel als je 't rempedaal indrukt bij stilstaande auto.

Kantelt het blok zo veel dat ie aan de kabels trekt ? Indien ja zie ik niet meteen in hoe dit op te lossen, meer speling op de kabels is ook geen optie, dan haal ik mijn (toch wel zeer belangrijke :twisted: ) volgasstand niet meer ?
Eigenlijk wil ik dit er graag "uit" krijgen, want het stoort wel ! (en het hoort niet)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees Cees

RE: Opgaand toerental bij rembeweging

di jun 07, 2005 16:27

Te grote remluchtsproeiers? :lol: :lol:

Ik weet het niet.

Huib
Guru
Guru

di jun 07, 2005 16:30

Als het kantelen van het blok idd de veroorzaker is dan los je het op door het linker steuntje (vlakbij de bobine) aan het blok te monteren ipv aan de carrosserie. Eventueel de kabeltjes tussen het steuntje en het mechaniek iets inkorten.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Carabinieri
Full Member
Full Member

di jun 07, 2005 17:29

Je kan het toch gewoon even testen, dmv met een stationair draaiende motor deze een beetje naar voren te kantelen ? Wanneer het toerental dan iets oploopt is bovenstaande een mogelijke oplossing. Wanneer er niks gebeurt ligt het iig niet aan het kantelen door remmen, lijkt mij.

Succes.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

di jun 07, 2005 18:07

:wink: :wink: :wink: je voeten zijn te breed? of je trapt rem en gas gelijk in of rem en koppeling tegelijk :wink: :wink: :wink: :D :D :D
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Opgaand toerental bij rembeweging

di jun 07, 2005 18:26

:wink: :wink: :wink: je voeten zijn te breed? of je trapt rem en gas gelijk in of rem en koppeling tegelijk :wink: :wink: :wink: :D :D :D
Een domme belg met platvoeten zeker ? :evil: :lol: :wink:
wel dat vind ik nu best meevallen bij een 105, die pedaalafstand. een 33 of een 156 heeft er meer last van. daar durf ik met m'n caterpillars aan m'n voeten wel eens per ongeluk mee gassen tijdens het remmen !

@ Giulia 75: test gedaan, idd het komt door het kantelen, thanks voor de tip ;)

@ Huib: misschien zie ik het fout, maar dan blijft 't probleem toch bestaan ? bij kantelen vergroot nog steeds de afstand tussen blok en gasstang en wordt er bijgevolg aan de kabel getrokken....

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 07, 2005 18:45

Maar....als ik nu die middelste (inbus) op de verbinding tussen gasstang en kabels eens losser zet.....dan verander ik niks aan de afstelling, behoud ik mijn volgasstand, maar komen de kabels iets losser (meer speling), dat tenminste als de gasstang nog verder naar voor KAN komen ? :-k juist, toch ?

Mijn monteur begreep trouwens niet waarom dit systeem gemonteerd is geworden, volgens hem hoort dit bij een Spica voor V8's (montreal ?)

Hoe is het origineel bij een 105 ? ik neem aan dat er dan een gaskabel tot op de carbs gaat die aldaar is gemonteerd en de carbs bedient ? of heeft een 105 sowieso een stangensysteem vanaf gaspedaal ?

Remco S
Guru
Guru

di jun 07, 2005 18:49

Is het normaal niet met stangen ipv kabels, of ben ik nu in de war met een benz 410?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di jun 07, 2005 18:58

Is het normaal niet met stangen ipv kabels, of ben ik nu in de war met een benz 410?
Een 105 heeft dwars over het schutbord een gasstang lopen met een hefboom op het uiteinde. Haaks hierop zit een kunstof tussenpijp met aam weerszijde een kogelkop. Via een hefboom met draaipunt onder de carburateurs wordt hiermee vervolgens een gasstangetje bediend welke direkt op de kogelkop aan de carbs zit aangesloten. Schnappie..:biggrin:

In jouw geval zou ik de beide kabeltjes vervangen door een paar welke ca 1-2 cm langer zijn. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 07, 2005 19:39

zou toch even Maurice bellen om e.e.a. te bespreken. zal hem morgen nog even bellen wat de beste oplossing is.....

het effect zal nu wel groter zijn neem ik aan omdat de remmen gemaakt zijn ! of ben je een beetje aan het racen zonder platen ?
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 07, 2005 20:54

@ Jasparon:

OBH-400 :jumping:

Vandaag in de brievenbus

aaai eem soooo happieeeee !!!!!!!!!!!! :jumping::jumping::jumping::jumping::jumping::jumping::jumping:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 07, 2005 21:05

HARSTIKKE GEFELICITEERD :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

NU KUN JE TENMINSTE MET EEN GERUST HART OP RIT :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving: :driving:
156

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 07, 2005 21:07

In jouw geval zou ik de beide kabeltjes vervangen door een paar welke ca 1-2 cm langer zijn. :wink:
dan haal ik nog net halfgas als 't goed is ? :cry: :shock:

ben u soms van de verkeerspolitie ? :evil: :wink:

Berlina addicted
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jun 07, 2005 21:14

Misschien Heb ik even iets gemist en trap ik nu een open deur in maar waarom zit er zo'n ingewikkeld gassysteem op????? Het originele systeem gewoon met stangetjes en kogelgewrichten is toch veel simpeler of zie ik iets over het hoofd??? mvg. Richard.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 07, 2005 21:20

Dat vroeg mijn monteur zich dus ook af ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”