dicktenkleij1977

Achterwiel 145 scheef/negatief camber

wo jun 01, 2005 13:08

Hallo mede Alfisti!

Na de verkoop van mijn 164 toch weer een Alfa aangeschaft...een 145 1.4 boxer uit 1995, voor errug weinig.

Maar nu komt het, ik wist wel dat ik enige dingen moest fixen, maar het valt me nu pas op dat het achterwiel er scheef onder staat... ik weet niet of ik het goed verwoord, maar het camber is nu erg negatief aan de rechterzijde.

Het wiel er gauw even afgepakt, en aan de "achterbrug" gevoeld, en hier zit inderdaad aardig wat speling op. De trommel zit vast op een soort van achterbrug, en deze scharniert. Juist op dit scharnierpunt zit de speling, de bout die er door heen gaat is niet gebroken. Wat is het dan? Hier zit geloof ik rubber in? Is dit versleten?

Of moet ik aan andere dingen denken?

Hopelijk kan iemand me helpen met een goede tip...en hopelijk vallen de kosten dan nog mee ;-)

Groeten Dick

Remco S
Guru
Guru

RE: Achterwiel 145 scheef/negatief camber

wo jun 01, 2005 18:32

hoi dick

Deze speling kan je vinden in de ophanging van je achterdraagarm (rubber bus ligt eruit)

Dit probleem komt vaak voor bij de fiat punto (zelfde wielophanging)

Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik denk dat een draag arm rond de 100 euro kost. Mocht je het zelf doen vergeet dan ook niet de bout te bestellen, deze kunnen vaak vast in de rubberbus zitten.

dicktenkleij1977

wo jun 01, 2005 22:16

hey bedankt voor je hulp!

Maar moet je dan compleet andere draagarm nemen? Ik heb hem nog niet lostgetrokken, maar had stiekum gehoopt dat het rubber te vervangen was... val van het een in het ander bij deze 145. Heb 4 164's gehad en nooit ook maar iets gehad eigenlijk, en bij deze 95'er is alles versleten!

maar bedankt, ik zal de draagarm maar eens loshalen..kijken hoever ik kom!

Doix

wo jun 01, 2005 22:21

Vandaag mijn 145 op de brug gehad voor nieuwe remmen en een van de monteurs wees me er op dat de achterwielen van mijn 145 (of in het algemeen?) toch wel wat negatief camber vertonen. De auto is twee weken geleden bij een Alfa garage uitgelijnd en er zit geen speling op. Vreemd? Of niet?

Grtz,

Aad

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 01, 2005 22:29

als je 145 verlaagd is, lijkt het mij normaal dat de wielen wat negatief staan

doet mijn 146 tenminste ook
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Doix

do jun 02, 2005 19:32

Weet niet hoe het bij Dick zit, maar mijn auto is qua onderstel geheel standaard.

Remco S
Guru
Guru

Re: RE: Achterwiel 145 scheef/negatief camber

do jun 02, 2005 19:58

hey bedankt voor je hulp!

Maar moet je dan compleet andere draagarm nemen? Ik heb hem nog niet lostgetrokken, maar had stiekum gehoopt dat het rubber te vervangen was... val van het een in het ander bij deze 145. Heb 4 164's gehad en nooit ook maar iets gehad eigenlijk, en bij deze 95'er is alles versleten!

maar bedankt, ik zal de draagarm maar eens loshalen..kijken hoever ik kom!
Je zit inderdaad vast aan een nieuwe draagarm, het rubber is niet los te vervangen (het is volgens mij ook een ramp om het oude rubber er uit te persen (ongeveer 10 cm lang)

De speling op de draagarm is het best te voelen door als het wiel los van de grond staat, proberen omhoog te tillen (en niet zoals je de lager speling meet)

Als de bussen er echt heftig uitliggen heb je ook nog wel eens kans dat je dit kan voelen door korte rukjes aan het wiel te geven.

Doix

vr jun 03, 2005 12:48

Mijn auto is 7 weken geleden uitgelijnd bij de Alfa garage. Het rapport ligt nog bij de garage. Bij uitlijnen zou men toch een versleten draagarm moeten kunnen opmerken of niet? Of kan binnen 7 weken een draagarm van een goede staat in verval kunnen raken?

Grtz,

Aad

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 03, 2005 15:18

Mijn auto is 7 weken geleden uitgelijnd bij de Alfa garage. Het rapport ligt nog bij de garage. Bij uitlijnen zou men toch een versleten draagarm moeten kunnen opmerken of niet? Of kan binnen 7 weken een draagarm van een goede staat in verval kunnen raken?

Grtz,Aad
Als het goed is moeten ze kunnen zien wat de waardes zijn van de achterwielen. Ook al kunnen ze het dan niet afstellen, verschil tussen links en rechts is wel zichtbaar.

dicktenkleij1977

vr jun 03, 2005 20:09

@graffiaturo: de alfa is niet verlaagd, en het verschijnsel doet zich alleen rechts voor. Ik heb inderdaad met wiel los van de grond aan de draagarm/trommel omhoog getrokken...veel speling! Nu ja, Remco vertelde dat een draagarm 100 euri kostte ongeveer...hopelijk klopt dat redelijk dan blijven de kosten redelijk binnen budget!

groeten Dick

ps zou het niet mogelijk zijn om het rubber er uit te persen, en een paar kunststof bussen te draaien en deze terug te plaatsen? Dit gebeurt tenminste veel bij Honda Civicjes/CRX bij de ophanging, om t geheel iets stijver ed te maken.
Als ik tijd over heb, probeer ik het gewoon :P

Remco S
Guru
Guru

za jun 04, 2005 11:25

@graffiaturo: de alfa is niet verlaagd, en het verschijnsel doet zich alleen rechts voor. Ik heb inderdaad met wiel los van de grond aan de draagarm/trommel omhoog getrokken...veel speling! Nu ja, Remco vertelde dat een draagarm 100 euri kostte ongeveer...hopelijk klopt dat redelijk dan blijven de kosten redelijk binnen budget!

groeten Dick

ps zou het niet mogelijk zijn om het rubber er uit te persen, en een paar kunststof bussen te draaien en deze terug te plaatsen? Dit gebeurt tenminste veel bij Honda Civicjes/CRX bij de ophanging, om t geheel iets stijver ed te maken.
Als ik tijd over heb, probeer ik het gewoon :P
Informeer niet alleen bij de dealer maar b.v. ook bij tuynder in nootdorp (kan veel geld besparen)

dicktenkleij1977

di jun 07, 2005 13:04

Hey Remco S I love you :lol: :lol:

Remco bedankt voor de tip, heb gebeld met tuynder, deze hadden een revisie kitje voor mn draagarm, zelf door hun samengesteld. Inclusief btw en verzenden een kleine 30 euri! Echt super, binnen een dag in huis, ik ga nu gelijk aan de slag. Lagers, bout alles zit er bij, ideaal!

Dus bedankt voor de tip, en misschien kunnen andere mensen hier ook hun voordeel mee doen.

Remco S
Guru
Guru

di jun 07, 2005 18:41

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

nou gelukkig, heb ik er ook weer wat bij geleerd, dat de onderdelen los zijn te krijgen, succes met de sleutelpartij :wink: :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”