Afgelopen 3,5 week hebben we een vakantiereis naar Zuid-Italie en Sicilie gemaakt met de Alfa 75 (carbs). Deze reis wilde ik al heel lang maken en dit jaar was het eindelijk zover. Velen verklaarden me voor gek dat ik met de 75 ging (en niet met de 166), maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Wat reisgegevens:
Route: Via de Franse Alpen, Ventimiglia, Genua, Pisa, Rome, Napels, Amalfi, Agropoli, Maratea, Reggio di Calabria, Sicilië, Maratea, Campobasso, Rieti, Orvieto, Radicofani, Siena, Florence, Modena, Milaan, Domodossola, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland.
Totaal gereden: 8558 km
Aantal liters 95 loodvrij: 727,3 (gemiddeld verbruik 1 op 11,8 )
Ruim 1 liter olie verbruikt
Onderstaand wat foto’s:
Mooie weg en landschap in de Zuid Franse Alpen (bij La Cabanette):
In Napels een Arna gespot:
Ook in Napels deze Giulietta (let ook op de staat van de auto ervoor, volkomen normaal in Napels):
Nog gewoon in gebruik zijnde Alfa 75 van de Polizia Penitenziaria in Napels:
Fenomenale Amalfi kust (en nog zeer rustig in het laagseizoen):
Sloop met oud spul ergens in Calabria (eigenaar kwam ons nog achterna waarom we foto’s maakten):
Mooi straatbeeld ergens op Sicilië:
Natuurlijk op de Etna geweest, m'n Alfa op (afgekoelde) lava geparkeerd:
Indrukwekkende stad: Matera
Op de terugweg nog bij de Mille Miglia gekeken in Radicofani:
Al met al is het een zeer mooie reis geweest. Qua oude Alfa’s in het straatbeeld is het me wel een beetje tegen gevallen. In het zuiden wel veel oudere Italiaanse auto’s, maar dan voornamelijk Fiat en Lancia. Met name de oude Fiat 500 kom je werkelijk overal nog veelvuldig tegen. Oudere Alfa’s en 75’s kom je in Nederland meer tegen op straat.
De mensen lijken ook niet echt geïnteresseerd in een 75. Frappant was een tankbediende die 2 keer goed de achterkant van mijn 75 bekeek, en tot de conclusie kwam dat het geen Fiat maar een Lancia was…..
En de 75? Ondanks vaak erg slechte wegen en kamikaze acties van plaatselijke “coureurs” heeft ie het er ongeschonden en zonder mankementen vanaf gebracht. Natuurlijk had ik wel van tevoren het nodige aan onderhoud en controles gedaan. Ik moet wel zeggen dat ik blij was dat mijn auto niet verlaagd was, wat dat had gegarandeerd veel problemen gegeven op de zuid Italiaanse (binnen)wegen. En natuurlijk is mijn 75 nu heel hard aan een flinke poetsbeurt toe.
Voor meer foto’s
klik hier
Groeten, Martijn