kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfa 33, nog wel verstandig?

zo jun 12, 2005 22:17

Naast de 155 wilden we een tweede voor boodschappen, de 33 is afgevallen het is een VW polo fox geworeden.
Simpel, de 155 is duur in verbouwing, de VW kost niets, goede combi en eigenlijk rijdt de VW best lekker :)

Goed zoeken is mijn advies, een goede 33 is te vinden, dat zeker !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo jun 12, 2005 22:23

Doe je best maar met een goede 33 vinden! Ik heb in 3 maand tijd heel wat 33-jes gezien en bereden. Veel met volledige historie, sommigen niet. Veel echt afgeragd. Totdat ik er 1 vond bij een particulier in Harderwijk. Een hele mooie strakke 1.7 IE. Iets verlaagd, 15" Ronal's eronder, OMP einddempertje. 3e eigenaar, volledige historie bekend en nieuwe APK. 7 jaar in bezit van een Alfa monteur geweest. Kat in het bakkie, dacht.... Helaas.. OP de terugweg naar huis bleek er een nokkenas versleten te zijn. Die vervangen (dure grap) inclusief alle riemen en spanrollen, pakkingen ed. Ging 2 maandjes goed, toen liep de motor in de soep. Ondertussen heb ik die auto hier nu al weer een maand of 3 doelloos voor de deur staan. Binnen kort gaat ze toch naar de sloop. Als zo'n 33 stil staat gaat het gewoon hard achteruit met de auto. De gaten vallen er bijna van zelf in!!

Zorg dus echt dat je heel erg goed uit je doppen kijkt als je zo'n auto wil kopen. Wees ook zelf handig in sleutelen. Zorg dat je altijd een borgringetje voor de versnellings pook in de auto hebt liggen;)

Ik zou zelf dolgraag weer een 33 willen hebben, maar dit gaat dan wel echt een hobby auto worden. Niet meer voor dagelijkse inzet, want ik durf het niet meer aan. Ik koop er ook pas weer 1 als ik er een goede stalling voor heb...

Als je het geld hebt, zou ik toch liever voor een 146 gaan dan een 33... Technisch gezien een stuk verfijnder en steviger.

Groetjes en suc6 met de zoektocht,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 12, 2005 22:38

:( oei, dat is echt pech hebben...

Maar zo slecht zijn ze toch niet allemaal?

Zelf heb ik nu mijn tweede 33, de eerste was een 1.5 uit 1991, en behalve dat deze wat meer rotte plekken had was het ook niet zo'n slechte.

Wat ze allebei wel hadden was een kapotte thermostaat, een lekkende hulpkoppelingscilinder en de ontsteking had wat moeite tijdens een regenbui. gelukkig is dit allemaal vrij makkelijk te verhelpen.

Natuurlijk mankeert er wel is vaker iets aan, maar gelukkig zijn het tot nu toe alleen nog maar kleinigheidjes geweest.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

GTV
Guru
Guru

ma jun 13, 2005 00:04

als je een koopt check ff op een brug of de stuurhoezen (bekrachtigdstuurhuis) nog heel zijn en dat het stuurhuis niet lekt,dat is nogal een kloote werkje en $$.
vooral als je het moet laten doen. :(

reijnaje
Guru
Guru

ma jun 13, 2005 08:32

Ik rij inmiddels weer een jaar dagelijks in een 33. Van Breda naar Eindhoven, 130 km per dag, geen centje pijn. Nouja, nu staat ze even stil, niet omdat er veel kapot is maar de remmen en wiellagers moeten vervangen worden en elk vrij uurtje ging op aan het klussne in mijn nieuwe huis. Dat is nu klaar, nieuwe remmetjes en wiellagers op de 33 en weer lekker :driving:

Het kan prima een 33 voor dagelijks gebruik inzetten, als je maar niet bezuinigd op het onderhoud. Je moet wel eens wat vervangen of wat aan roestpreventie doen maar als er iets moet gebeuren kondigt zich dat meestal vroegtijdig wel aan.

Raimon
Guru
Guru

ma jun 13, 2005 11:03

Ik rijd inmiddels bijna anderhalf jaar dagelijks in mijn 33, niet geheel probleemloos moet ik eerlijk toegeven:
- Ik kocht hem met achterstallig onderhoud (maar goed, dat wist ik voor de aankoop), wat betekende dat er vier nieuwe banden onder moesten, distributieriem werd vervangen en alle vloeistoffen;
- Afgelopen winter vloog de koppakking eruit, kostte me bijna 600 Euro;
- Nu lekt het stuurhuis, maar het ziet er naar dat ie precies op een bout lekt, dus biedt een nieuwe ring en vloeibare pakking daar misschien uitkomst (dat hoop ik dan maar);
- Verder wat kleine dingetjes: een overleden toerenteller, overleden accu en een borgpennetje dat er tussenuit kneep.

Vlekkeloos verliep het allemaal dus niet, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van m’n 33 en hij gaat in ieder geval nooit meer weg. Uiterlijk is ie in goede staat, er is geen spatje roest te bekennen en hij verkeert nu (eindelijk) ook in technisch opzicht in zeer goede staat (op het probleempje met stuurhuis na). Goede 33ers zijn zeker nog wel te vinden, probleem is echter dat meestal (lang) na aankoop pas duidelijk wordt of je een goed exemplaar in handen hebt of niet..

PS: om wobbut aan te vullen: op 31 maart jongstleden waren er nog 5576 33ers in Nederland..
156 SW 1.9 JTD

jan bert

ma jun 13, 2005 11:19

SW doen!!!
is de leukste variant vind ik. pininfarina koets en veel karakter!
ik heb er nooit wat mee te stellen gehad (1.5IE) maar hij moest plaatsmaken voor mijn huidige alfa!

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 11:30

Als je zelf een beetje kan sleutelen dan doe je wat ik gedaan heb: koop ééntje voor weinig en zorg dat je rustig de tijd neemt om alle 33-kwaaltjes d’r uit te halen / aan te pakken. Mijn 33 had een goed blok, maar alles daarom heen was stuk ! Veel geld om al die prullen bij de garage te laten herstellen, maar zelf kost ’t je weinig ! neem er rustig de tijd voor, om hem in orde te maken, je leert er bovendien veel uit ! Een 33 is (vind ik toch) een makkelijke zelf-sleutel auto. Er is eigenlijk weinig aan die auto waar ik niet zelf aan zou durven beginnen.
Die auto heeft me nu, aankoop inbegrepen, om en bij de 700 € gekost. En hij doet ’t prima. Enkel de bak is redelijk gaar, maar daar hangen we na de vakantie een goeie onder !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 22:57

Ik heb met de 33 1-7 ie LPG zo'n 95.000km gereden teller stond toen op 265.000km en eed absoluut nog geweldig. Heeft me slechts een paar honderd euro aan onderhoud gekost. :o :thumbs: [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

MartijnGTV
Newbie
Newbie

ma jun 13, 2005 23:11

Hoi, ik heb ongeveer 3 jaar lang een 33 Imola gehad en ik heb daar echt bijna nooit problemen mee gehad. Nu heb ik al een jaar een 33 1.7 ie en ook die loopt als een zonnetje, laat me nooit in de steek en op de achterdeur na roest ook deze totaal niet (achterdeur komt van een andere 33). Ik moet wel zeggen dat de meeste 33's gewoon slecht zijn maar ik heb er dan ook ruim de tijd voor uitgetrokken om er 1 te vinden. Hij was niet echt heel goedkoop voor een 33 (1700 euro) maar hij is tenminste wel goed.

Gewoon veel 33-jes bekijken en je vindt dan heus nog wel een goede die je perfect voor dagelijks verkeer kan gebruiken. Hierna koop ik denk ik weer een 33 of 75 voor dagelijks woon-werkverkeer. In mijn ogen rijden die veeeeeeeel leuker dan een 145 of 146.

Martijn

Luigi
Newbie
Newbie

ma jun 13, 2005 23:28

Gewoon lekker zoeken op de site onder TE KOOP, dan kom je vast wel wat tegen.
Luigi is still alive and kicking with Alfa Romeo

AlfaJo

di jun 14, 2005 22:46

Vroeger deden ze het er ook mee, dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Onderhoud is natuurlijk wel van levensbelang voor een 33, maar dat geld eigenlijk voor alle auto's! Ik heb zelf nu een Imola uit 1993 en heb er nog niet veel problemen mee gehad. En de 33 die ik een paar jaar geleden reed, ook uit 1993, wordt ook nog steeds dagelijks gebuikt en dat met bijna 2 ton op de teller! Eigenlijk wordt mijn huidige alleen maar beter, maar je moet er wel zin in hebben om daar mee bezig te zijn.

Roest blijft wel een probleem bij 33 volgens mij, al hadden ze in de fabriek de ene dag meer zin in roestpreventie dan de andere dag. Zaterdag zag ik dat de achterkant van mijn kokerbalken gaten beginen te vertonen...Gelukkig niet in zicht, maar wel vervelend.

Voor betrouwbaarhied kan je natuurlijk altiíd beter kiezen voor een nieuwere auto (145, 146, enz). Maar afgezien van het motorgeluid van de oudere 145's zijn die auto's totaal niet vergelijkbaar met het pure van een 33. Het zijn gewoon écht andere auto's..

Laatst stond er trouwens nog een 'goede' 33 te koop bij Heida in Bennekom..Binnen 2 weken verkocht voor krap 4000 euro's.. Dat ding had 40.000 gelopen en altijd binnen gestaan..
Tsja, zúlke goeie vind je niet meer, maar een redelijke voor een normale prijs moet idd nog wel te vinden zijn.. En als er nog even zo doorgegaan wordt met het opruimen van de 33-jes, hebben we straks zeldzame auto's die weer geld waard worden..Kijk maar naar de 75!
Dus bijhouden die auto's!!

Mobster

wo jun 15, 2005 09:53

Als je een echt onderhoudsvrije wagen wil koop ju'm beter niet, maar als je graag af en toe wat sleutelt is het een ideale auto.

Er zijn idd wat gebreken aan, zoals het stuurhuis die soms lekt, door kapotte stofhoezen, wiellagers en natuurlijk onderhoud van de motor / onsteking, maar van roest kan ik niet meespreken. De mijne slapen altijd binnen en zijn allemaal zuiderse import.

Ik heb er zelf 3, inclusief een 16V uit 1991 met 300.000 op de teller, originele motor.
Oké, beetje meer olie indoen, maar versleten is de motor nog zeker niet.

Mijn andere 16V met gereviseerde motor doet gemiddeld 20 keer per jaar de rit van Zuid-België naar Zuid-Frankrijk, en ik heb nog nooit langs de kant van de weg gestaan.

P.S. Waar halen jullie al die slecht onderhouden auto's toch?
Afdingen en kopen die 33 :thumbs:

jan bert

wo jun 15, 2005 10:24

even een toevoeging aan mijn korte lofzang aan de 33 SW:
gekocht in 2003 voor 850 euro's in zeer goede staat.

een jaar later moest ze wijken voor de v6 en ondertussen heb ik in 22000 km nooit (is dat goed of slecht) olie bij hoeven vullen!!!

enige wat ik heb moeten vervangen is de uitlaatdemper (en dan zegt het anti alfa kamp nog steeds "ja, zie je wel, die oude prut roest als een gek!!")
maar goed, nauwelijks onderhoud aan gehad dus, perfect karretje dat met groot gemak de apk doorstond (oja, ook een fusee was aan zijn einde)
en ohja!: niemand heeft zo'n SW!!!

mijn punt is dus: gewoon doen, is een veilige auto, ze zijn heel betrouwbaar en roesten na bouwjaar 90 niet meer

Mobster

Re: RE: Alfa 33, nog wel verstandig?

wo jun 15, 2005 10:34

een jaar later moest ze wijken voor de v6 en ondertussen heb ik in 22000 km nooit (is dat goed of slecht) olie bij hoeven vullen!!!
Wauw, 22.000 km met dezelfde olie, wel toegegeven dat je blok bijzonder weinig olie verbruikt :)

Is je olie al wat zwart, anders zou ik ze vervangen? :mrgreen:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”