Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: ALFA 155. Het topic. 19-04-2009 52° Monte Erice.

di apr 28, 2009 23:29

...... dus als ik onderweg stil val dan wordt het even fijn zelf "wegenwachten". :P
Daar ga ik onderweg mijn handen niet voor vies maken hoor :mrgreen:
Ik wapper dan gewoon met mijn ANWB kaart naar de over het algemeen heel vriendelijke en kundige pech hulpers :twisted:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 29, 2009 11:25

Lijkt wel alsof alle 155 met " veranderde " luchtfilter daar last van hebben . Hier dus van hetzelfde laken een broek en totaal onvoorspelbaar wanneer ze weer haar kuren krijgt . :?

ZE inderdaad . :lol:

LMM eens uitkuisen werkt wel even . Ttz flinterdun draadje dat erin zit reinigen met remmenreiniger ,maar zeker heel precies te werk gaan , want het is een flinterdun en zeer gevoelig en breekbaar ding .
Het is de bosch sensor die stuk gaat. Het is een bekend probleem, niet alleen bij de 155 of bij aangepaste luchtfilters. Ook bij volkswagen zijn er hele scheepsladingen van die dingen die stuk gaan. Bij de modernere alfa met ovalen 5-pins aansluiting is het probleem eenvoudig op te lossen door een sensor van Pierburg te plaatsen.

Er zit geen draadje in. De gloeidraad-versie is in de 155 nooit gebruikt, er is een gloei-plaatje gebruikt en als je dat met remmenreiniger schoon maakt zal dat weinig uit halen. Het oppervlak van het plaatje is geoxideerd en daardoor geeft de sensor een te laag voltage voor de hoeveelheid lucht die er langs komt. De enige oplossing is de sensor vervangen.

SPIDERVELOCE1750

wo apr 29, 2009 12:43

Lijkt wel alsof alle 155 met " veranderde " luchtfilter daar last van hebben . Hier dus van hetzelfde laken een broek en totaal onvoorspelbaar wanneer ze weer haar kuren krijgt . :?

ZE inderdaad . :lol:

LMM eens uitkuisen werkt wel even . Ttz flinterdun draadje dat erin zit reinigen met remmenreiniger ,maar zeker heel precies te werk gaan , want het is een flinterdun en zeer gevoelig en breekbaar ding .
Het is de bosch sensor die stuk gaat. Het is een bekend probleem, niet alleen bij de 155 of bij aangepaste luchtfilters. Ook bij volkswagen zijn er hele scheepsladingen van die dingen die stuk gaan. Bij de modernere alfa met ovalen 5-pins aansluiting is het probleem eenvoudig op te lossen door een sensor van Pierburg te plaatsen.

Er zit geen draadje in. De gloeidraad-versie is in de 155 nooit gebruikt, er is een gloei-plaatje gebruikt en als je dat met remmenreiniger schoon maakt zal dat weinig uit halen. Het oppervlak van het plaatje is geoxideerd en daardoor geeft de sensor een te laag voltage voor de hoeveelheid lucht die er langs komt. De enige oplossing is de sensor vervangen.
Altijd gedacht dat er naast oxidatie ook smurrie op het "draadvormig plaatje" :lol: bleef plakken en dat dit wel met remreiniger werd verwijderd en alzo , uiteraard bij wijze van oplapmiddel , weer even voor een betere ademhaling zorgde .

Merci voor de uitleg . :D

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 29, 2009 13:00

Het oppervlak van het plaatje is geoxideerd en daardoor geeft de sensor een te laag voltage voor de hoeveelheid lucht die er langs komt. De enige oplossing is de sensor vervangen.
Ik heb me nog niet helemaal verdiept in de LMM's, heb er ook nog maar sinds kort mee te maken :-k
Maar is dit een aluminium plaatje? Dan zou je dit toch kunnen schoonmaken? Vanavond maar eens een LMM beter bestuderen.....

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 29, 2009 13:10

Het oppervlak van het plaatje is geoxideerd en daardoor geeft de sensor een te laag voltage voor de hoeveelheid lucht die er langs komt. De enige oplossing is de sensor vervangen.
Ik heb me nog niet helemaal verdiept in de LMM's, heb er ook nog maar sinds kort mee te maken :-k
Maar is dit een aluminium plaatje? Dan zou je dit toch kunnen schoonmaken? Vanavond maar eens een LMM beter bestuderen.....

Groetjes,
Marc
Dit gaat over de 16v's bij de 8v's is een hele andere sensor, kan je rustig volspuiten met remmenreiniger, alleen is de kans groot dat daar je probleem niet mee is opgelost. Ik heb t bij beide 8v's gehad en bij allebei was eerst valse lucht in de inlaat en daarna ook de lambda de oorzaak.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 29, 2009 13:52

Dit gaat over de 16v's bij de 8v's is een hele andere sensor
Ik heb ook nog een 16V LMM liggen ;)
Ook nog een voor de 12V :P

Dus vergelijkingsmateriaal genoeg.

Neemt niet weg dat de vraag nog staat over of het een aluminium behuizing is van deze sensor ;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: ALFA 155. Het topic. 19-04-2009 52° Monte Erice.

wo apr 29, 2009 15:34

de behuizing van de 16V sensor is van kunststof. Het plaatje is ongeveer 1 bij 2 mm groot en volgens mij is het een of andere nikkel-legering. Als er veel smurrie op zit zou uiteraard remmenreiniger wel moeten werken. De vraag is echter hoe die smurrie er op komt. Als je een katoenen luchtfilter hebt waar veel te veel filterolie in zit zou het kunnen dat dat druppels op de sensor maakt. Meer voor de hand liggend is helemaal geen filter of olie uit je carterontluchting. Vraag het anders yuri-v6, hij heeft er een hele studie van gemaakt en hij weet precies wat wel en niet kan en werkt met deze sensors en luchtfilters.

De 8V sensor is een "flap" in een aluminium behuizing die door de luchtstroom weg wordt geduwd. Hoe meer lucht, hoe verder de flap wordt weggeduwd. Die flap kan je zeker met remmenreiniger schoonmaken, maar de techniek is totaal anders dan bij de 16V en het is dan ook niet echt met elkaar te vergelijken.

Rainier155
Guru
Guru

RE: ALFA 155. Het topic. 19-04-2009 52° Monte Erice.

wo apr 29, 2009 18:02

Ik heb inmiddels sinds de storing er alweer 120 km opzitten zonder problemen......

LMM in mijn 155 zou qua luchtfilters goed moeten zijn behandeld, eerst standaard alfa, daarna paar jaar een nieuw k&n inlegfilter, en sinds een jaar een bmc cda.
Wat wel zou kunnen is dat de carterontluchting er iets mee te maken heeft..... die wil ik nog steeds een keer modificeren, zodat de carterdampen niet meer de luchtinlaat ingaan.
Ga daar komend weekend even naar kijken. :)
Morgenochtend iniedergeval even 200 km erbij klokken waarvan deels op de autobahn, dus dat wordt: bmw's for breakfast.... :P
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ALFA 155. Het topic. Vrij en onverveerd.

zo mei 03, 2009 11:37

Het heeft even geduurd, maar hier dan de laatste foto's voordat deze 155 Q4 vernietigt werd. :shock:

De plaatjes van de laatste meters dan maar
Afbeelding
Afbeelding

Maar naast deze treurnis, de onderdelen worden hergebruikt wanneer nodig in mijn eigen Q4 :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ZIt nog wel wat werk aan om het allemaal netjes te maken, maar dat komt met de tijd wel.

Voorlopig is dit sloop project afgerond. ;)

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: ALFA 155. Het topic. Vrij en onverveerd.

zo mei 03, 2009 11:50

Gisteren gespot in de parkeerplaats op scheveningen...

Een erg nette 1ste serie 155 v6 , Tutti Originale 8) 8) , mijn eigen 155 er naast geparkeerd..

Afbeelding

SPIDERVELOCE1750

RE: ALFA 155. Het topic. Registro storico Alfa 155 Superturi

vr mei 08, 2009 20:51

Sinds gisteren zit de Koerstomat weer op stal . :(

Even één van haar laatste wapenfeiten : :lol:

Cliquez ici

-Mariska-

Re: RE: ALFA 155. Het topic. Vrij en onverveerd.

vr mei 08, 2009 21:33

Afbeelding
Afbeelding

Voorlopig is dit sloop project afgerond. ;)

Groetjes,
Marc
Alleen nog een klein beetje opruimen he schatje? ;)

Gr Mariska

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 08, 2009 21:36

Ik zal je ketting inkorten zodat je niet meer bij de fotocamera kunt komen, laat staan naar buiten om foto's te maken :twisted:
Misschien dat het dan ook wat beter gaat met je ongeemancipeerde taken in huis :twisted: :twisted:

O:)

:jumping:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

-Mariska-

vr mei 08, 2009 21:49

Ik zal je ketting inkorten zodat je niet meer bij de fotocamera kunt komen, laat staan naar buiten om foto's te maken :twisted:
Misschien dat het dan ook wat beter gaat met je ongeemancipeerde taken in huis :twisted: :twisted:

O:)

Groetjes,
Marc
Huishoudelijke taken zaten niet bij het pakket inbegrepen toen je een optie op me nam.
Nadat je zo "slim" was om me in huis te nemen bleken de kookkunsten ook geen wonder.
Maar kan wel m`n klussen aan m`n Alfaatje in geval van nood.

Dussss...............mij heeeele goeie vrouw voor jou 8)

Oftewel niet klaar met klussen,alleen beetje opruimen he schatje?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 08, 2009 22:33

Maar kan wel m`n klussen aan m`n Alfaatje in geval van nood.
Waarom ben ik dan aan je Alfaatje aan het klussen :-k
Misschien moet ik de vacature maar weer openstellen dan :mrgreen:

Groetjes,
Marc
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”