@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Progessie boringen Dellorto. De verschillen???

di jun 14, 2005 23:12

Met Cor Dellorto's op zijn Bert gezet. Gaat allemaal prima, maar na vele uurtjes puzzelen blijven we met 1 probleem(pje) zitten. Bij ineens redelijk vlot gasgeven tussen de pakweg 2000 tot 3000 toeren , "verslikt" de motor zich steeds wat. Bouw je heel geleidelijk gas op dan is er niets aan de hand en bij lekker "boenderen"ook geen vuiltje aan de lucht.
Ontsteking, vervroeging, acceleratiegedeelte werken perfect en timing en sychronisatie staan optimaal. ( Alleen Co moet nog weer ff opnieuw afgesteld worden, maar staat iig niet te arm.)

Ik heb nu stellig de indruk dat het ligt aan het feit dat het redelijk recente Dellorto's zijn (L-Type) met andere (kleinere of minder?) progressieboringen. Uit ervaring weet ik dat je op een 105 met een H type goed bediend bent. Cor heeft echter dus een L-Type.(Emmissie arm type)
Qua sproeiers, mengbuizen zou het goed moeten draaien en alvorens ik me wil wagen aan een iets grotere stationairsproeier,of de acceleratiesproeier een maatje groter nemen zou ik graag eerst de rest van de carb gelijk maken.

Wie kan me vertellen hoe je een L-Type qua progressieboringen om kunt bouwen naar een ouder type??? RTFM heeft me zo niks opgeleverd. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

cor
Guru
Guru

RE: Progessie boringen Dellorto. De verschillen???

di jun 14, 2005 23:19

eu, wat is RTFM??? :? :?
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Stefano

wo jun 15, 2005 00:29

Read The Fucking Manual, met de rest kan ik je spijtig genoeg niet helpen...

AG
Full Member
Full Member

wo jun 15, 2005 06:25

Heb je de opbrengst van de acceleratiesproeiers gemeten? Vul de vlotterkamer en bedien 10 of 20 keer de gasklep vang de benzine op. Om bij te stellen het veertje strakker of losser zetten.

AG

Cavolo

wo jun 15, 2005 06:49

Een universele 'performance' dell'orto heeft 3 kleine 1.0mm progressieboringen. Dit is volgens 'how to build & power tune weber &dellorto' het weapon of choice als het om prestaties gaat. (race-applications) helaas geen info over L of H type emissie carbs.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Progessie boringen Dellorto. De verschillen???

wo jun 15, 2005 07:58

Heb je de opbrengst van de acceleratiesproeiers gemeten? Vul de vlotterkamer en bedien 10 of 20 keer de gasklep vang de benzine op. Om bij te stellen het veertje strakker of losser zetten.

AG
Door de veerspanning aan te passen, iig de pompslag te wijzigen,(Stelmoer van de hevel) verander je toch alleen de tijdsduur en niet de opbrengst???

Wie heeft een simpele manier(of tool) om de opbengst van de acc.sproeiers aan de auto te meten???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dinky Boy
Miniaturista

wo jun 15, 2005 08:15

Uit een ander vaatje tappen: benzine uit maatbeker laten komen ipv de tank.
En dan bij diverse afstellingen bekijken wat ie afneemt.

cor
Guru
Guru

wo jun 15, 2005 09:04

Een universele 'performance' dell'orto heeft 3 kleine 1.0mm progressieboringen. Dit is volgens 'how to build & power tune weber &dellorto' het weapon of choice als het om prestaties gaat. (race-applications) helaas geen info over L of H type emissie carbs.
Mijn dello's hebben elk 5 kleine progressieboringen (opstelling 'olympische vlag') en volgens mij zijn ze niet allemaal gelijk in doorsnee. @@ heeft er een foto van gemaakt. Zouden die boringen evt. gedeeltelijk dichtgezet moeten/kunnen worden?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 15, 2005 16:56

Ik ben zover dat het aantal boringen gelijk zijn.(5) en dat deze ook ogenschijnlijk op dezelfde plek zitten.
Bij een H ( Die dus super opneemt) is de kleinste ( Voorste) boring 1.3 mm. De twee daaropvolgende ca 1.7 mm en de laatste twee (filterzijde) 1.8 of 1.9 mm, dan kan ik zo niet precies bepalen. Wat dat bij Cor is gaan we weer bepalen. Zijn dit echt de enige verschillen???

Kom op, wie helpt ons ff verder. :o :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo jun 15, 2005 18:03

Misschien kun je het ook van een andere kant bekijken. Als het steeds bij een bepaald toerental is, dat misschien de luchttoevoer naar de motor niet in orde is. :?: :?:

Nou weet ik niet of de luchtfilterhuis allemaal standaard is. Maar als dat niet zo is zou het daar misschien ook wel aan kunnen liggen, als die dan te weinig lucht krijgt zal die ook even verslikken, maar dan hoeft het misschien niet aan de carb te liggen.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

cor
Guru
Guru

wo jun 15, 2005 18:06

@Rens, het luchtfilterhuis zelf is origineel, ik heb alleen het binnenwerk (die pijp met gaatjes), verwijderd. Hij krijgt m.a.w. juist meer lucht....

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo jun 15, 2005 18:21

Oke

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

wo jun 15, 2005 19:37

Neem van mij aan dat je niet aan de progressieboringen moet komen!!!

Je accel sproeiers ligt t meest voor de hand...
Heb je de goede mengbuizen erin??
74447.11 uit t hoofd...

Plet hier maar s een lijstje met de huidige sproeierbezetting..

Is je ontsteking wel fris??
Juist onder zware omstandigheden moet die goed vonken (ineens gasgeven bij max. koppel en dus max compressie dus)...

Moet je maar niet zo ver weg gaan wonen ;)

Andretti Molletti

wo jun 15, 2005 19:53

KB 78...79...107....

Maar liefst 3 artikelen over Carbs.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 15, 2005 20:43

Neem van mij aan dat je niet aan de progressieboringen moet komen!!!

Plet hier maar s een lijstje met de huidige sproeierbezetting..

Is je ontsteking wel fris??
Juist onder zware omstandigheden moet die goed vonken (ineens gasgeven bij max. koppel en dus max compressie dus)... ;)
Blijven we van die progessie boringen af... :|

De huidige sproeierbezetting; (Waar die van mij SUPER op loopt... \:D/ )

Hoofd: 150
Remlucht 210
Mengbuis 7772.11
Stationair 57 ( Bij mij 58)(Neig te gaan richting 60 bij Cor..)
acc: 40

Bij diverse bougie- electrodeafstanden (Tussen 0.6 en 0.8) blijft het probleem ongewijzigd. Bobine en voorschakelweerstanden/ bedrading hall/gever lijken Ok.
Verdelerkap rotor nieuw en nieuwe bougiekabel (bobine naar verdeler)
Bougies: NGK BP 6 ES nieuw met spleet 0.7.
Ik heb helaas geen verdeler/bobine/stuurapparaat van een Giullietta of iets soortgelijks liggen zodat we simpel ff onderdelen kunnen uitwisselen.( Daar komt de ontsteking van Cor af)

De acc sproeiers worden goed gevoed en hebben we inmiddels 4 x opnieuw gecheckt.

Ik begin zolangzamerhand te denken dat de acc sproeiers iets te laat bediend worden. Toen Cor de carbjes kreeg zatten beide acc hevels vast. Deze losgeweekt met onze WD vriend en ze zijn nu weer goed gangbaar.(maar niet losgehad :oops: ) Ik meende gisteren echter te voelen (Zien kun je dat amper) dat op het moment dat de gasklep wordt geopend, de pomphevel van de acc-pomp nog niet direkt het membraam indrukt. We gaan de zaak dus denk ik eerst maar weer eens demonteren en de acceleratemembramen op verharding/uitdroging controleren. Mijn gevoel zegt dat het lullige veertje wat erin zit niet in staat is om het membraam geheel in de uitgangspositie terug te duwen, hetgeen meteen de vertraging in het bedienen van de acc. sproeiers inhoudt. Je kunt dan wel simpelweg de moertjes op de bedieningsstang indraaien, maar dan kom je weer op de Cola (Ja lekker :lol: ) omdat de capaciteit onvoldoende is. Toch????
Nieuwe membraampies dan maar als die nog te krijgen zijn tenminste.

Tenslotte: Vanuit jouw woonplaats naar het Noorden is kennelijk een heel end. Andersom zijn we er zo. Hebben wij misschien beter materiaal hiero....:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”