Giulia555

KONI geel instellen...

do jun 23, 2005 07:56

Sinds twee weekjes heb ik rondom gele koni's onder mijn GTV6. Geen last van nierstenen meer en ik weet precies te vertellen of ik over een muntje van 10 eurocent of 5 eurocent ben gereden... m.a.w. HARD. Nu komen de dempers rechtstreeks van een voor circuitgebruik opgezette 75 TS. Kan dus best zijn dat ze op hardste stand staan.
Mijn vragen:

Hoe te controleren op welke stand ze staan?
Hoe eventueel "zachter" te zetten?

Mocht dit eventueel al de zachtste stand zijn dan: TE KOOP of ruilen met normale schokkies...
Alvast dank,

Groet,

Arjan

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: KONI geel instellen...

do jun 23, 2005 08:17

Hey Arjan,

Tis ook niet snel goed bij jou he??? 8)
Koni's kun je niet controleren in welke stand ze staan volgens mij.

Verstellen doe je als volgt:

Demper losnemen, stofhoes verwijderen, kunstof plaatje wat over de as van de demper op de cilinder ligt afnemen. Demper volledig indrukken. As met de klok mee draaien is harder tegen de klok in is zachter...

Suc6,

Bas
Shut up and ride!

Giulia555

do jun 23, 2005 09:24

Ik weet het Bas... maar dit is wel erg hard. Betekent dat de hele zooi er weer af moet...

bralfa
Guru
Guru

do jun 23, 2005 10:06

Je kunt misschien ook onder de auto... Als je genoeg ruimte hebt om de stofhoezen weg te nemen. Maar ik denk dat je sneller klaar bent indien je ze helemaal demonteert.

Het stelt natuurlijk niet lekker af... Stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, ding op de krik, ff sleutelen, handen wassen, stukje rijden, enz... Tot ie goed is...

Had gelijk een setje spax dempers gekocht... Schroevedraaier op zak en stellen maar!!! :lol:
Shut up and ride!

kroehlur

do jun 23, 2005 10:34

Hier moet je volgens mij je les leren uit de artillerie. Dat is ook geen exacte wetenschap maar er zijn hele goede methodes om je doel te raken. :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 23, 2005 12:59

het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar ik vind Koni's geel op de meest stugge stand nog niet stug genoeg. Wat je zou kunnen doen is: gtv6 op de krik, velg eraf, dan kun je bij de evt. aanwezige stofhoes, kunstof plaatje verwijderen, schokdemper onderzijde op draagarm los halen dmv die 2 boutjes, schokdemper helemaal induwen, tegen de klok in draaien en dan staan ze helemaal los. Op deze manier weet je in ieder geval of de koni's op de minst stugge stand voor jouw voldoen.

p.s. Spax is makkelijk stellen maar de beste schokdemper, voor de 75, is toch Billstein, vind ik :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Dr.Agan
Full Member
Full Member

do jun 23, 2005 13:17

Ik heb ze op 75% rondom staan onder 75 TS. Het is idd nog steeds comfy maar ik heb ook hulpveren aan de voorkant en ik vind het niet slecht.
Als de auto met gele Koni's slap aanvoelt dan kan je dat gedeltelijk compenseren door een band met stijve wangen: Yokohama A539 of Bridgestone Potenza S-03. Ik heb de laatste nu onder met ca3mm profiel en de auto voelt daardoor veel stuger, stuurt directer,meer gevoelig voor sporvorming maar op Zandvoort voelde het heerlijk. Zelfs met Koni's op 75% dichtgedraaid.
Het grootste probleem vind ik slappe torsieveren waar je niet zomaar ff wat aan kan doen.
Behalve mijn minder mooie oplossing met hulpveren van koni load-ajusters maar dan aan de voorkant. Het werkt voor mij.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Giulia555

do jun 23, 2005 14:47

Ik heb voor 205/45/16 en achter 215/40/16. Dit in combi met verlaagd onderstel en KONI geel is mijns inziens echt TE hard. Op snelweg gaat nog wel zolang je niet te veel dwarsrichels tegenkomt. Ik zal eens kijken hoe ze gesteld staan (op een koeler dagje!!)

In ieder geval dank voor de antwoorden cq. oplossingen.

Bartman
Guru
Guru

do jun 23, 2005 15:03

Waarschijnlijk stonden die Koni's op een kwart slag van dicht, aangezien ze van een 90 kwamen die op de Nordschleiffe heeft gedraaid.

Dus met opnieuw stellen is best een comfortverbetering te behalen verwacht ik. Open draaien die dingen!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 23, 2005 15:19

Ik begin me, nu ik dit allemaal zo hoor, ook a te vragen of je wel een paar fijne/progessieve verlagingsveren hebt. :blue_shocked:

Geen Eibach als ik et zo hoor.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bralfa
Guru
Guru

do jun 23, 2005 16:00

BJ,

Die Koni's komen niet onder mijn 90 vandaan ....

Stonden trouwens achter ook niet zo ver dicht...
Shut up and ride!

Giulia555

Re: RE: KONI geel instellen...

do jun 23, 2005 21:28

Ik begin me, nu ik dit allemaal zo hoor, ook a te vragen of je wel een paar fijne/progessieve verlagingsveren hebt. :blue_shocked:

Geen Eibach als ik et zo hoor.
Geen idee welke veren er achter zitten... Voor weet ik het wel :D

Giulia555

ma jun 27, 2005 08:35

Ik word nog eens handig zeg... (dankzij jullie tips uiteraard) Gisterenavond even de voor schokdempers gedaan (uurtje werk) en inderdaad... ze stonden bijna helemaal dicht. Nu helemaal open gezet en verschil is duidelijk merkbaar en stukker beter voor mij. Nu achter nog even doen maar daar ben ik minder een held in om onder de auto te gaan liggen....

Dr.Agan
Full Member
Full Member

ma jun 27, 2005 08:58

Achter kan je ook eerst de wiel weghalen en dan kan je er makelijk bij .
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Terug naar “Algemene Technische vragen”