Van de Saxo had ik het eigenlijk niet verwacht, die zijn redelijk modern. De Maserati is wat ouder, maar heeft weer een turbo en is geen budgetvoertuig, dus ook daar zou je verwachten dat het beter in orde is. Had je deze problemen ook al bij de standaardauto, of was het pas na tunen dat je hem te laat vond ingrijpen?Heerlijk die oude tijd Wij hebben proeven gedaan met Citroen Saxo 16v, 1600cc, en Maserati 430, 2.8 liter. De sensor was niet kapot maar werkte niet op tijd.
Het kan goed zijn dat de fabrikant keuzes heeft gemaakt in de gevoeligheid van de sensor die in de praktijk niet voldoende bleken, zeker niet bij een getunede motor. Een fabrikant wil uiteindelijk een auto die de garantieperiode/leaseperiode goed doorkomt, voor zo laag mogelijke produktiekosten en met zo min mogelijk onderhoud/reparaties. Als je dan met een wat tammer afgestelde ECU en de klopsensor ook wat vergevender afgesteld goed wegkomt, dan zijn die laatste paar pktjes vaak minder interessant dan een auto die zonder "vage ECU storingen" rond rijdt.