WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 18:30

Heerlijk die oude tijd Wij hebben proeven gedaan met Citroen Saxo 16v, 1600cc, en Maserati 430, 2.8 liter. De sensor was niet kapot maar werkte niet op tijd.
Van de Saxo had ik het eigenlijk niet verwacht, die zijn redelijk modern. De Maserati is wat ouder, maar heeft weer een turbo en is geen budgetvoertuig, dus ook daar zou je verwachten dat het beter in orde is. Had je deze problemen ook al bij de standaardauto, of was het pas na tunen dat je hem te laat vond ingrijpen?

Het kan goed zijn dat de fabrikant keuzes heeft gemaakt in de gevoeligheid van de sensor die in de praktijk niet voldoende bleken, zeker niet bij een getunede motor. Een fabrikant wil uiteindelijk een auto die de garantieperiode/leaseperiode goed doorkomt, voor zo laag mogelijke produktiekosten en met zo min mogelijk onderhoud/reparaties. Als je dan met een wat tammer afgestelde ECU en de klopsensor ook wat vergevender afgesteld goed wegkomt, dan zijn die laatste paar pktjes vaak minder interessant dan een auto die zonder "vage ECU storingen" rond rijdt.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

ma okt 19, 2009 20:08

Heerlijk die oude tijd Wij hebben proeven gedaan met Citroen Saxo 16v, 1600cc, en Maserati 430, 2.8 liter. De sensor was niet kapot maar werkte niet op tijd.
Lijkt me onzin.

De 430 heeft een kat en is van ruim voor '97. Af fabriek kan deze auto dus nooit bedoeld zijn geweest om te rijden op benzine met een RON getal boven 95. Als een 430 pingelt wanneer deze op Euro 95 rijdt, dan is er mee gekloot. En dan is het dus ook nauwelijks verbazingwekkend dat de pingelsensor niet werkt.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di okt 20, 2009 00:52

[b]De Alfa 75 turbo had ook een mankement in de computer en ging kapot. Paul Welthers weet er alles van.[/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di okt 20, 2009 09:48

De Alfa 75 turbo had ook een mankement in de computer en ging kapot. Paul Welthers weet er alles van.
De sensor zelf ging vaak stuk bij de 75 hoor. Er rijden er genoeg rond waar hij nog wel goed werkt. Hij was zelfs wat aan de gevoelige kant afgesteld, veel mensen verplaatsten hem naar bovenop de kop, zodat hij minder snel "vals alarm" gaf.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di okt 20, 2009 14:29

[b]Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar er was een probleem met de ECU.[/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di okt 20, 2009 18:31

Okay, allemaal op duivelsadem dus :twisted:

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

wo okt 21, 2009 17:07

Voor de duidelijkheid : het is Octaan Getal (RON = Research Octane Number) niet gehalte : 't is niet dat ze een substantie octaan toevoegen...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Andretti Molletti

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

wo okt 21, 2009 17:42

Voor de duidelijkheid : het is Octaan Getal (RON = Research Octane Number) niet gehalte : 't is niet dat ze een substantie octaan toevoegen...
Dat is al eerder geroepen ;)
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... ght=octaan

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di nov 03, 2009 07:08

Overigens is bewezen dat je auto zuiniger is met benzine met oktaan gehalte 98, heb nog een vat Tolueen staan van Shell gekregen was puur bedoelt om ontsteking wat vroeger te zetten en tegen pingelen. :?
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di nov 03, 2009 07:27

Overigens is bewezen dat je auto zuiniger is met benzine met oktaan gehalte 98, heb nog een vat Tolueen staan van Shell gekregen was puur bedoelt om ontsteking wat vroeger te zetten en tegen pingelen. :?
Dat is niet direct waar voor de meeste oudere autos. Je kan je auto zuiniger afstellen als je dat doet voor RON98. Als de ECU in de auto niet zelf detecteert en corrigeert, zal je meestal geen verschil merken als de ECU of de analoge ontsteking op RON95 is afgesteld. Het scheelt maar een paar procent, dus we hebben het voor de meeste klassiekers over enkele euro's per jaar maximaal die je bespaart.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di nov 03, 2009 08:06

Er zijn uitgebreide proeven gedaan in Duitsland, je kan je auto niet zuiniger afstellen, de hoeveelheid bezine, je lambda waarde, mag niet veranderen. Verder geen commentaar, als enige waarom zoek jij altijd de spijkers op laag water. Zuiniger is toch zuiniger???? hoe veel het ook is.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di nov 03, 2009 08:20

Zuiniger is toch zuiniger???? hoe veel het ook is.


Eens, maar....
Op een gegeven moment zul je toch moeten afvragen of de hogere kosten opwegen tegen de behaalde winst.
Maar dat is een rekensom/afwegeing die ieder voor zich mag maken :thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoger octaangehalte voor een betere loop!!!!

di nov 03, 2009 16:50

Er zijn uitgebreide proeven gedaan in Duitsland, je kan je auto niet zuiniger afstellen, de hoeveelheid bezine, je lambda waarde, mag niet veranderen.
Het gaat niet om de menverhouding, maar om het ontstekingstijdstip. Daarmee kan je meer rendement uit RON98 halen, waardoor je met minder mengsel, dus niet alleen minder benzine, maar ook minder lucht toe kan. Als je mijn post goed leest zal je ook zien dat ik het over ontsteking heb. Jij beweert zelf dat je met een hoger octaangetal meer vermogen mee uit een motor kan halen omdat de branstof minder snel pingelt. Als je meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid lucht/benzine kan halen, ga je dus zuiniger rijden als je dat vermogen niet aanspreekt. Overigens zijn die tests niet alleen in Duitsland uitgevoerd hoor, in bijna elk land met zichzelf respecterende onafhankelijke testinstanties en autoprogramma's op televisie hebben ze dit soort tests wel gedaan.

Terug naar “Tuning onderwerpen”