Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Centro Stile misschien wel definitief gesloten

ma jun 22, 2009 23:41

N.a.v. een berichtje van Fer in de museum topic:

Op 15 juni kregen de medewerkers van het Centro Stile in Arese te horen dat ze de eerstkomende zeven weken thuis kunnen blijven. Niet voor vakantie helaas... Het zou wel eens een definitieve sluiting kunnen zijn. Vanuit de directie van Fiat Auto in Turijn worden daarover tot nu toe geen officiële mededelingen gedaan.

Weer een stukje geschiedenis naar de knoppen?

Bericht in Quattroruote
Bericht in Autoweek

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Centro Stile misschien wel definitief gesloten

di jun 23, 2009 08:27

Let maar op,er gaan nog gekkere dingen gebeuren.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Corrado
Guru
Guru

di jun 23, 2009 13:14

Bron Autoweek: "De verwachting is dat het Centro Stile Alfa Romeo binnenkort wordt samengevoegd met het nieuwe overkoepelende ontwerpcentrum van Fiat in Turijn. Het zou het afscheid betekenen van Alfa Romeo met Arese, waarmee het een jarenlange band heeft. In de jaren ’60 werd er het hoofdkantoor gevestigd.
Het huidige Centro Stile bestaat pas sinds 1990. Het is de geboorteplaats van onder meer de 147 en de 156. De laatste modellen die er werden ontworpen zijn de Mito en de Milano, die nog onthuld moet worden"

Museum in Arese is deze zomer ook gesloten vanwege een 'verbouwing' (bron Autovisie).

Op zich hoeft dit niet schokkend te zijn. Het lukt Fiat en Lancia om twee eigen identiteiten te bouwen naast elkaar en de Alfa vormgevers zullen er echt niet allemaal uit gegooid worden. Bang voor een grotere uniformiteit hoeven we dus niet te zijn.
Ze zijn niet gek daar in Turijn.

Dinky Boy
Miniaturista

di jun 23, 2009 13:34

Die verbouwing is stilgelegd...

Voor zover ik begrepen heb zouden verleden en heden meer geïntegreerd geworden, maar door het (vooralsnog tijdelijk) sluiten van het CS is dat dus van de baan.

Tja, alles en iedereen verkassen naar Turijn? Het ontwerpen is tegenwoordig vooral gericht op het geven van een verteerbare en nog enigszins identificerende vorm aan allerlei door economie, milieu en veiligheid gedicteerde eisen, maar voor zover er nog een spoor is van een creatief proces wordt dat m.i. niet bevorderd door zo'n integratie.

Het lijkt mij tenminste lastig het 'Alfa-gevoel' op peil te houden als je weet dat je je volgende maand met de portierbekleding van een Fiat moet gaan bezighouden.

Corrado
Guru
Guru

di jun 23, 2009 16:30

Ik denk dat het minder somber is, Hans. Zonder dat wij het weten werken de verschillende centro's stile al veel en langer samen. Daar is onder andere de ES 30 uit voortgekomen (met een behoorlijke bijdrage vanuit Fiat). Het lukt ze nu ook om duidelijk onderscheid in identiteit te houden tussen Fiat en Lancia (Musa en andere busjes reken ik voor het gemak even niet mee) en Alfa Romeo. Er zullen ongetwijfeld cultuurverschillen bestaan, maar ik denk dat de onderlinge kwaliteiten niet zo veel verschillen.

Koen :lol:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Centro Stile misschien wel definitief gesloten

di jun 23, 2009 17:32

Ik denk dat het minder somber is, Hans. Zonder dat wij het weten werken de verschillende centro's stile al veel en langer samen. Daar is onder andere de ES 30 uit voortgekomen (met een behoorlijke bijdrage vanuit Fiat). Het lukt ze nu ook om duidelijk onderscheid in identiteit te houden tussen Fiat en Lancia (Musa en andere busjes reken ik voor het gemak even niet mee) en Alfa Romeo. Er zullen ongetwijfeld cultuurverschillen bestaan, maar ik denk dat de onderlinge kwaliteiten niet zo veel verschillen.

Koen :lol:
Onderscheid, ja, dat is er wel. Maar waar het om gaat is of ze de spirit van het merk vast kunnen houden. Ik denk dat je lange discussies kunt hebben over de vraag of dát bij Lancia is gelukt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Corrado
Guru
Guru

wo jun 24, 2009 10:11

Lancia is altijd al 'mijn' merk geweest (maar ben niet helemaal eenkennig en daarom ook een mooie 75 TS) en het is inderdaad tragisch om te zien wat een zooitje Fiat daar van gemaakt heeft van 1969 to nu. Brilliante en goed verkopende modellen werden na jaaaaren wachten ineens afgelost door regelrechte flops of andersom. Een Musa is in mijn ogen bijvoorbeeld ook zo'n ondoordachte actie: veel te duidelijk een Fiat met Lancia lampen en gril, maar gek genoeg goed verkopend in Italië. Na de veel verkochte Thema kwam de weinig populaire Kappa en de waanzinnig mooie Thesis is weer veel te hoog gepositioneerd en te futoristisch en verkoopt/verkocht daarom tragisch slecht. Zo bouw je inderdaad geen consistent merk uit en al helemaal geen trouwe klantenschare.
Je kunt je na alle jaren van Fiat ellende niet meer voorstellen dat Lancia ooit de bijnaam 'de italiaanse mercedes' had en dat men daar bezig was om elke auto nog beter te maken dan de vorige die van de band liep. Auto's om trots op te zijn.

Kijk je naar Alfa dan zie je een veel evenwichtiger gamma door de jaren heen. Laten we hopen dat men inmiddels geleerd heeft en er nu met meer marketing filosofie naar de merken gekeken wordt (heb wel het idee dat dat zo is namelijk: elk merk binnen de Fiat group heeft namelijk een andere positionering gekregen, eindelijk).

De intentie's voor Alfa zullen echt niet slecht zijn, daar ben ik van overtuigd. Nu maar hopen dat het beduimelde imago niet te lang in de weg blijft zitten. Want kijk maar eens wat een enorme energie er steeds weer opnieuw gestoken moest worden in Lancia om het merk weer een beetje aan het lopen te krijgen na de zoveelste radiostilte.

Als verstokte Lancia rijder heb ik echt heel veel moeite moeten doen om gewoon Lancia te blijven rijden. Een dichtsbijzijnde dealer op zo'n uur rijden maakte het er namelijk niet makkelijker op... (gek hè dat ze geen Lancia's verkopen) en de vooroordelen bij mijn werkgevers betekenden soms bijna ruzie's om toch Lancia te blijven rijden. Wat dat betreft heeft de Alfa rijder een voorsprong: een veel groter aantal dealers en populair bij leasebedrijven. Hoe meer er verkocht wordt hoe meer men het eigen karakter in stand zal willen houden.

Koen

alfajasper
Junior Member
Junior Member

wo jun 24, 2009 12:53

Wat ik jammer vind, is dat da Silva indertijd weggegaan is. In mijn ogen een meester ontwerper ( zie 156 ) die man weet hoe je mooie auto's moet ontwerpen.
Jammer dat hij nu zijn kunsten bij Seat vertoont, ik zie toch wat trekken van de 156 erin (helaas)
gehad:
sud 1.2 TI 1976
sud 1.5 TI 1980
33 1.5 QV 1985
33 1.4 IE squadra 1993
nu:
156 1.8 TS squadra 2000 sportpack 3

Dinky Boy
Miniaturista

wo jun 24, 2009 13:02

Die zit inmiddels al weer een flink aantal jaartjes bij Audi.

tommaso
Guru
Guru

ma nov 09, 2009 13:52

Las net op Alfa blog het verhaal dat Arese per 4 januari 2010 dicht zal gaan.
De medewerkers worden in Turijn te werkgesteld in het algemene Centro Stile van Fiat.

Het museo was net weer vanaf 8 september open gegaan maar dat zal wel een troosteloze bedoeling zijn nu alles eromheen wegtrekt.

Morgen , dinsdag 10 november, vindt er in Milaan nog een demonstratie van de vakbonden plaats.
Zag dat dit proces al sinds 2004 speelt toen de V6 productie kwam stil te vallen en Arese langzaam in de vergetelheid verdween binnen Fiat.

Het wordt dus een feestje met een zwarte rand volgend jaar... :oops:
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Corrado
Guru
Guru

ma nov 09, 2009 14:01

Wat me ook niet echt een goed gevoel geeft is dat het er op begint te lijken dat Lancia en Chrysler straks aan badge-engeneering zullen gaan doen. Om van te gruwelen, een Chrysler met Lancia gril... Dat wordt dus (semi)klassiekers rijden ben ik bang.

Maar ze zullen zich in Turijn best realiseren dat er alleen maar concurrerende merken en modellen te verkopen zijn als men zich continue bewust blijft van de verschillende identiteiten. Kanibalisme kan niet de bedoeling zijn en zullen ze echt niet laten gebeuren. Gek zijn ze daar echt niet.

Koen

tommaso
Guru
Guru

ma nov 09, 2009 14:26

Een paar plaatjes om het trieste lot uit te beelden:

http://www.photoshelter.com/c/cerchioli ... H.ZsyQOwsI

Er was afgelopen week een actie op de nabijgelegen snelweg.
Ironisch die Alfa 159 van de Polizia.

Denk dat 2010 de viering van 100 jaar wat eens Alfa Romeo was plaats zal vinden.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Andretti Molletti

Re: RE: Centro Stile misschien wel definitief gesloten

ma nov 09, 2009 17:48

Het wordt dus een feestje met een zwarte rand volgend jaar... :oops:
Die gemengde gevoelens speelde al bij de vorige BLR naar Italie...

idd ook zo'n veel zeggende foto...>

Afbeelding

hagen111
Advanced Member
Advanced Member

di nov 10, 2009 01:57

Een drol produceren kan iedereen, dus snap niet waarom ze het open zouden houden, er komt volgens mij al lange tijd niet fatsoenlijks naar buiten gepoept uit dit gebouw...open houden vanwege historie lijkt me geen goede zaak, ben meer van het vooruit kijken. Dus op slot, sleutel weggooien en nieuwe generatie designers het merk opnieuw laten uitvinden...

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 10, 2009 07:56

@Dré, vonden die mensen de koffie bij die Autogrill zó vies dan?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”