salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 13:50

beste Alfisti ik loop met het idee om een 2.0 nord te voorzien van 1800 turbo opzet.
alleen is de compressie dan te hoog !

nu dacht ik te hebben gelezen dat de drijfstangen van een 2.0 TS 1 mm korterzijn dan de oude Nord.
hierdoor zou de standaart compressie naar beneden kunnen.

maar is dit zo en is het dan weer niet teveel.
ik weet dat je bij Spruell in Usa zuigers kunt kopen voor dit probleem maar dacht wellicht is het op te lossen met een goedkopere optie!
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 13:53

is een dikkere stalen koppakking geen oplosssing?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 13:53

Dikke stalen koppakking is lastig,omdat een nord blok natte bussen heeft,worden dus hele dunne randjes dan ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compres

zo feb 14, 2010 14:22

Dikke stalen koppakking is lastig,omdat een nord blok natte bussen heeft,worden dus hele dunne randjes dan ;)
geen enkel probleem hoor.. :? snap hier ook niet helemaal wat je bedoelt, de gehele koppakking wordt dan dikker, het raakvlak met de motor verandert niuks aan.

www.gasketworks.com levert dikke koppakkingen, de Nord motor zit volgens mij zelfs al in de computer bij hun. :wink:

Als de drijfstangen 1mm korter zijn kom je waarschijnlijk wel mooi uit, nog niet zo laag als bij een originele 75 Tb maar wel in die richting. heb geen rekenmachine bij de hand maar je kunt het uitrekenen. :wink:

Maar volgens mij kon je de 1.8Tb spullen wel op een standaard 2.0 schroeven en kreeg je dan hele mooie waardes. staat daar niet iets over in het boek van Jim Kartelemakis? :-k
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

salvacorse
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 22:04
Locatie: haarlem

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 14:26

Jim Kartelemakis zegt in zijn boek dat het kan maar dat je iets aan de compressie moet doen !

en verwijst daarna naar andere zuigers.

heeft iemand een reken module om de statische compressie uit te meten ?
Giulia 2000 TS
Nu bezig met alfa junior gt

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 14:38

Hmmmm,als dat zo is,dan heb ik alweer een volgend project in mn hoofd zitten,voor als mn 2,0 carbs klaar is :lol:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 14:41

oppervlakte van de zuiger maal slaglengte is de inhoud van 1 cilinder. deel je dat door de originele compressieverhouding dan krijg je theoretisch de inhoud van de verbrandingskamer.

bv: 50mm2 oppervlakte maal 100 mm slag geeft 5000mm3 inhoud , gedeeld door 10 (10:1 comp) geeft 500 mm3 verbrandingsruimte.

Bij jou komt er dan 1mm bij dus in dit voorbeeld krijg je dan 50mm2 opp x 1mm is 50mm3 erbij, de verbrandingsruimte wordt dan 550mm3. De inhoud blijft hetzelfde, dus 5000 : 550 = 9,1 op 1compressie.

Succes. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 14:53

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Ik zou andere zuigers regelen. Hoewel nordzuigers best stevig zijn, ga je met een turbo er op toch wel wat meer kracht er op zetten dan waar ze op berekend zijn. Doe jezelf een plezier en geef dat geld uit, dan weet je nog redelijk zeker dat je spullen heel blijven.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 15:04

De standaard Nord zuigers zijn best sterk hoor. Alles hangt ervan af hoeveel vermogen er in de planning zit... De afstelling van de ecu is ook heel belangrijk voor de bertouwbaarheid. Het originele 1.8Tb systeem is niet het meest geweldige systeem om te gebruiken in ieder geval. KDFI zou hier heel mooi op zijn. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

zo feb 14, 2010 18:25

en het ligt er aan met hoeveel turbodruk je gaat rijden. De eerste bottleneck lijken mij de injectoren....

low budget: ander stalen, hogere koppakking monteren, turbo erop en lekker spelen.... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 13:52

een dikkere koppakking is eigenlijk geen betrouwbaar gegeven!
je kunt met een lagere kompressie toch meer detonatie krijgen.
door te veranderen aan de "squish"zone van de verbrandingskamer!!
ik zou andere zuigers kopen of de originele aan de bovenkant vlakken

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 14:25

hier staat ook wel wat informatie tussen:

http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... 0-a-3.html

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 14:29

De TS drijfstangen zijn idd 1 mm korter.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compres

ma feb 15, 2010 14:50

een dikkere koppakking is eigenlijk geen betrouwbaar gegeven!
je kunt met een lagere kompressie toch meer detonatie krijgen.
door te veranderen aan de "squish"zone van de verbrandingskamer!!
ik zou andere zuigers kopen of de originele aan de bovenkant vlakken
In principe klopt dit verhaal... Alleen is er bij een Nord motor net als bij een v6 sprake van halfronde verbrandingkamers en daar heb je bijna geen squish zones. Ik dacht ook dat dit een probleem was en heb het hier oa met Jeroen Boer( 75 3.0 TT) en Stephan van Squadra wel eens over gehad en zij hadden er beide geen last van gehad. Bij de 2.8 V6Tb van Stephan is er een kortere slag krukas gebruikt en die heeft er geen enkel probleem mee, Jeroen gebruikte dikkere koppakkingen en dat ging ook prima.

Bij veel Peugeot en VW motoren is het heel normaal om op die manier de compressie te verlagen om en turbo te monteren. zoek maar eens op decompression plate. :wink:

Dus gewoon TS drijfstangen erin en blazen met die turbo... 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bassiej
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mei 03, 2009 16:06

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

ma feb 15, 2010 16:34

Hoezo meer kans op detonatie?? Je maakt je verbrandings kamer wat groter. Misschioen is het wel beter 98 te gaan rijden maar voorderest levert dit echt geen problemen op hoor. Bekijk alle aangegeven voorbeelden maar. Daarbij je hebt ook strokerkits voor andere motoren;)

Terug naar “Projecten”