Omdat het nu op de kop af 40 jaar geleden is dat de Montreal op de Autosalon van Genève aan het publiek werd voorgesteld, drie jaar na de presentatie van het eerste prototype op de wereldtentoonstelling in Montreal in Canada, is het een mooi moment om dat recht te zetten.

Primeur in Genève, 1970

Het prototype uit 1967, waarvan er twee werden gebouwd, aanvankelijk voorzien van een Giulia blok.

Productielijn, er kwam een enigszins gedowntunede 2.6 liter V8 uit de Tipo's 33 in te hangen. De Montreal maakt deel uit van de 105-serie, net als de Giulia's, Bertones, Spiders en Berlina's.


Enkele foto's van BOR, SCARB Flandrienrit 2007



Davide Varenna liet zich door de verjaardag van de Montreal inspireren een nieuwe editie te schetsen.


Davide maakte de schetsen in het kader van de wedstrijd Stile Italiano Giovani 2010, georganiseerd door de ANFIA en mocht als één van de 20 finalisten zijn ontwerp exposeren op de stand in Genève. Hij heeft stijlelementen uit de oude Montreal overgenomen, zoals de 'roosters' aan de zijkant en de NACA-duct luchtinlaat op de motorkap en deze gecombineerd met modernere lijnen. Zo zien we onder andere de dikke dijen van de 8c Competizione terug en in de voorzijde zelfs een vleugje Pandion?
Grotere afbeeldingen: klik 1 en klik 2.