Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 22:12

Heej, de rode BX die vaker op het Zwartbroekplein staat? Past het spruitstuk daar een op een op?
Het was een soortgelijke en wellicht heeft een BX sport dezelfde carburateurs als bepaalde Alfa's maar zeker niet hetzelfde spruitstuk! Het was dus voor een 33.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 22:19

Hee dat heb je mooi gedaan zeg. Wat gebruik je om de velg op te fixeren? Gewoon een dikke staaf met draad, conische vulstukken en een grote moer of zoiets of zit er een echte naaf op? Ik heb namelijk hetzelfde fenomeen bij mijn velgen. Het hart is goed maar de gepolijste rand heeft er deze winter flink van langs gekregen met al die pekel. Als je dit klusje uitbesteedt mag je de beurs wel opentrekken. En heb je de velgen op diezelfde opstelling ook geschuurd of is dat met de hand gedaan?

Sowieso een verschrikkelijk leuk project om te volgen dit. Veel succes met het vervolg! 8)
Het is een oude naaf op een stalen frame gelast. Deze opstelling is juist voor het schuren, het polijsten zelf kost niet zoveel moeite meer als je uiteindelijk met 2000 korrel nat geschuurd hebt. Het zware werk is de blanke lak eraf krijgen, dat duurt lang, ook als je een gepolijste rand hebt zit er waarschijnlijk blanke lak op. Als de lak er eenmaal af is gaat het snel, steeds even papier met oplopende korrel erlangs houden en niet te grote stappen maken. Ik had ook nog een andere set velgen gedaan en die hadden geen blanke lak constateerde ik maar wat bleek, de rand was geanodiseerd en op een gegeven moment was ik door die laag heen en kreeg ik kleurverschil, daar moet je dus voor oppassen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 22:37

Bakwissel. Ik heb dus een 1.2 5M "close ratio" bak die eronder komt, het is niet zo extreem als het klinkt want op mijn 1e Sud dat was een 1.5 3-deurs 1982 zat nog precies dezelfde voordat die onzinnige spaarversnellingen in de mode kwamen, die bak uit mijn 1e Sud heb ik nog in de sprint gehad en daarna in deze sud totdat ie helemaal op was, was de fijnste bak om mee te rijden. Nu dus met iets krachtigere motor maar ook grotere velgen moet dat vergelijkbaar zijn. Wou de bak zonder meer monteren maar voelde door de aftapopening dat er iets los zat, deksell eraf en palletje van zo'n flipper op de as was weg, dit zat keurig tegen het magneetje onderin de bak. Was alleen om de pook beter te centreren in vrij ofzo leek mij, maar goed. In het kluwer Sud handboek heeft de bak zo'n verstevigings kruisstuk erin over het differentieel gedeelte maar dat heb ik nog nooit aangetroffen, toch maar de oude bak en een 1700IE bak open gemaakt en die hadden dit ook niet. Verschil tussen 33 1700 bak en de andere 2, diff kroonwiel zit met 10 bouten vast ipv 8, dacht toch niet dat dit een zwak punt was. Wel het schakelmechanisme van de nieuwere bak gebruikt, dat leek mij een beter en spelingvrijer systeem, hopelijk ook rammelvrijer. Daartoe moest het uiteinde veranderd worden van pin naar bus, het pingedeelte zit bij een Sud op de bak ipv andersom. Ook de aandrijfas spacers erop geloctited.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 22:39

De voorste motorsteun bleek kapot, geen wonder dat het ding zo bokte soms, meestal bij wegrijden na koude start ik dacht dat het aan de koppeling lag.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 22:42

Keerringen van de nokkenassen lekten deze eruit gehaald, ik dacht dat de lekkende olie de tandriemen zou kunnen aantasten maar dat is niet echt zo, de olie lekt weg achter de tandriembeschermkap (en beschermt dan de voorste dwarsbalk uitstekend tegen roest). Hopelijk komen de nieuwe keerringen en tandriemen en nog een paar dingen morgen binnen van arparts.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 22:49

Gekeken hoe de voorremmen aan te sluiten, ik dacht een vast leidingkje van klauw naar steun op de veerpoot en dan de flexibele leiding maar de Sud flexleiding past dan niet, je moet er een hebben met aan elke kant een "vrouwtje" aansluiting. Die had ik nog liggen maar leken mij wat stug zaten op een Porsche achterklauw. De 166 remmen kwamen met enorm lange rubber leidingen maar ik zag geen mogelijkheid die mooi aan te leggen, ik heb toch eerst een vast stukje leiding nodig, de klauwen zitten nu feitelijk op de kop en aan de andere kant t.o.v. een 166. Maar goed, geen onoplosbaar probleem natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 23:06

Super projekt.maar ik heb in mijn sud ook een 1.2 vijfbak en die gaat bij 130 door de geluidsbarriere.
Nou heb jij natuurlijk grotere wielen,maar die van mij draait dik over de 4000rpm bij 120km/u.
Ik kan eventueel morgen wel ffprecies kijken hoeveel toeren dan kan jij het wel terugrekenen naar jouw wielen.

Succes

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do apr 01, 2010 23:23

Mijn bezwaar met de huidige bak was nou juist dat ie bij 120 nog níet aan de 4000 zat... Mijn 1e sud deed 29 km/u per 1000 rpm, deze dus nu ook alleen door de iets grotere wielen zal het 30 km/u worden (165/70/13 t.o.v. 195/45/16 scheelt maar 3.5%). En hij is fluisterstil bij constante snelheid vind ik. Als je nu dagelijks >100 km rijdt zal het wat anders worden waarschijnlijk maar naar mijn werk is 20 km afstand en wil ik lekker rijden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 09:08

Bakwissel. Ik heb dus een 1.2 5M "close ratio" bak die eronder komt, het is niet zo extreem als het klinkt want op mijn 1e Sud dat was een 1.5 3-deurs 1982 zat nog precies dezelfde voordat die onzinnige spaarversnellingen in de mode kwamen, die bak uit mijn 1e Sud heb ik nog in de sprint gehad en daarna in deze sud totdat ie helemaal op was, was de fijnste bak om mee te rijden. Nu dus met iets krachtigere motor maar ook grotere velgen moet dat vergelijkbaar zijn. Wou de bak zonder meer monteren maar voelde door de aftapopening dat er iets los zat, deksell eraf en palletje van zo'n flipper op de as was weg, dit zat keurig tegen het magneetje onderin de bak. Was alleen om de pook beter te centreren in vrij ofzo leek mij, maar goed. In het kluwer Sud handboek heeft de bak zo'n verstevigings kruisstuk erin over het differentieel gedeelte maar dat heb ik nog nooit aangetroffen, toch maar de oude bak en een 1700IE bak open gemaakt en die hadden dit ook niet. Verschil tussen 33 1700 bak en de andere 2, diff kroonwiel zit met 10 bouten vast ipv 8, dacht toch niet dat dit een zwak punt was. Wel het schakelmechanisme van de nieuwere bak gebruikt, dat leek mij een beter en spelingvrijer systeem, hopelijk ook rammelvrijer. Daartoe moest het uiteinde veranderd worden van pin naar bus, het pingedeelte zit bij een Sud op de bak ipv andersom. Ook de aandrijfas spacers erop geloctited.
versnellinglingen liggen toch ook dichter bij elkaar als ik het me goed herinner? (dus niet alleen eindoverbrenging korter?)

zou ook de baksteun aan de zijkant goed checken (helaas niet meer nieuw te koop)... Had jij ook dat je pook 5cm zakte bij optrekken? :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 09:09

mmm, ik quote jouw stuk, ik plaats mijn ding en dan lees ik al mijn antwoord :oops: (close ratio)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 09:46

Dit is wel een mooie basis om snelschakelsysteem te maken voor de 105
Afbeelding
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 10:47

mmm, ik quote jouw stuk, ik plaats mijn ding en dan lees ik al mijn antwoord :oops: (close ratio)
Versnellingen liggen inderdaad dichter bij elkaar, met name het gat tussen 1 en 2 is minder. De pook zakte inderdaad bij optrekken en kwam omhoog bij remmen en ik dacht nog, dat omhoog komen bij remmen zal straks weg zijn als de remmen niet meer op de bak zitten. De motorsteun aan de zijkant was ook kapot begin dit jaar maar daarvoor had ik zelf iets gemaakt al, een of ander stijver rubber ergens ingeperst en aan elkaar gelast, wel eerst gelast en toen het rubber erin natuurlijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 12:16

mmm, ik quote jouw stuk, ik plaats mijn ding en dan lees ik al mijn antwoord :oops: (close ratio)
Versnellingen liggen inderdaad dichter bij elkaar, met name het gat tussen 1 en 2 is minder. De pook zakte inderdaad bij optrekken en kwam omhoog bij remmen en ik dacht nog, dat omhoog komen bij remmen zal straks weg zijn als de remmen niet meer op de bak zitten. De motorsteun aan de zijkant was ook kapot begin dit jaar maar daarvoor had ik zelf iets gemaakt al, een of ander stijver rubber ergens ingeperst en aan elkaar gelast, wel eerst gelast en toen het rubber erin natuurlijk.
ok, komt dus helemaal goed :wink:

zou ik alleen nog nadenken om het rubber bovenin je veerpoot eens te veranderen (alhoewel, blijft het nu een straatauto voor dagelijks of begrijp ik je verkeerd?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 12:48

zou ik alleen nog nadenken om het rubber bovenin je veerpoot eens te veranderen (alhoewel, blijft het nu een straatauto voor dagelijks of begrijp ik je verkeerd?)
Dat nadenken had ik al gedaan :) . Er zijn van die universele toplagers met een sferisch lager, soort kogel waar de schokdemper doorheen steekt (ongetwijfeld wist je dat) maar dat geeft schijnbaar metaalmoeheid in je carroserie er zijn er ook waar het sferisch lager in rubber zit maar die kosten 100 euro per stuk ofzo, voorlopig gebruik ik deze. Het blijft een straat auto zomer en winter afwisselend met de Lancia, het leven is te kort om met een saaie moderne(re) auto naar het werk enzo te gaan 8)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr apr 02, 2010 13:35

zou ik alleen nog nadenken om het rubber bovenin je veerpoot eens te veranderen (alhoewel, blijft het nu een straatauto voor dagelijks of begrijp ik je verkeerd?)
Dat nadenken had ik al gedaan :) . Er zijn van die universele toplagers met een sferisch lager, soort kogel waar de schokdemper doorheen steekt (ongetwijfeld wist je dat) maar dat geeft schijnbaar metaalmoeheid in je carroserie er zijn er ook waar het sferisch lager in rubber zit maar die kosten 100 euro per stuk ofzo, voorlopig gebruik ik deze. Het blijft een straat auto zomer en winter afwisselend met de Lancia, het leven is te kort om met een saaie moderne(re) auto naar het werk enzo te gaan 8)
klopt idd, uniball boven in zou het mooiste zijn, daarnaast had ik zelrf het rubber ingeklemt zodat het niet allekanten op kon flubberen :!:

en over dat laatste, tja nu ik de ene na de andere leuke alfa voorbij zie komen krijg ik steeds meer spijt van mijn leaseauto :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”