Wat ik bezit valt wel mee, 3 auto's waarvan er op dit moment 1 min of meer functioneert, alledrie meer dan 10 jaar geleden gekocht toen ik nog thuis woonde en buiten mijn baan in 5 ploegendienst bij Phillips nog wat extra werkte, er zijn weinig plaatsen in midden en zuid Limburg waar niet ergens een huis staat waar ik aan de oprit of tuinbestrating heb gewerkt. Mooie tijd was dat, een keer in de week voor kerst dus midden in de winter een verzakking in een pad van een restaurant herstelt, met de Ferrari, de werkschoenen in de kofferbak want geen andere auto deed het op dat moment.EN bezit!!
Meen je? Volgende project zit al in de planningsfase (jaar 2017 ). Een Alfa V6 schijnt er zo in te passen met een juiste combinatie van 164/Thema/Fiat onderdelen wat betreft aandrijfassen, naven, versnellingsbak en motorsteunen is het bolt-in. Maar serieus, het zou een geweldige auto zijn met een moderne 2.0 16klepper van 150 pk ofzo, helaas is er geen plug and play in 3 dagen klaar voor paar honderd euro oplossing beschikbaar volgens de Lancia forums, de zogenaamd moderne Alfa blokken van tegenwoordig zijn weliswaar gebaseerd op de aloude Lampredi twin cam gietijzeren Fiat die ook in de Lancia ligt maar helaas met omgekeerde cilinderkop, uitlaat en inlaat verwisseld. De 2.0 Fiat twin cam die er nu in ligt heb ik nooit goed aan het lopen gekregen, met de originele 2 traps carb niet daarna omgebouwd naar dubbele Weber DCNF op Alquati inlaat maar nog steeds inhouden bij bepaalde toerentallen en backfire ondanks compleet vernieuwde ontsteking, altijd weer wennen als ik er een tijd niet in gereden heb maar daarna pas je je aan en vermijd bepaalde toerentallen en weet je dat bij inhouden je het gaspedaal gewoon verder in moet trappen, de trekkracht bij lage toeren is geweldig maar bij 6000 toeren denk je dat de wereld vergaat, precies omgekeerd t.o.v. de 16V van de Sud. Eigenlijk zou ik gewoon een Sprint neus aan de Montecarlo moeten lassen met 16v blok...ik dwaal af.Ik weet nog een (ex paarse) verbrede MonteCarlo te staan. Deze ziet er toch beter uit.
Wel de bovenstaande foto is een origineel analoge foto geen photoshop maar wel in scene gezet (nummerplaat van de sud op de kar). Nog een anecdote is dat ik van mijn baas, was mijn baas op de Philips maar deed ook de sierbestratingen erbij, nooit met de Ferrari op de werkplek mocht verschijnen, ik kwam altijd met de toen best aftands uitziende Sud en hij met de roestige Scorpio, beide met trekhaak. Alleen als een project afgerekend was ging hij er wel eens langs met zijn bijna gloednieuwe BMW 5 en ik kwam er een keer bij uit met de 308, zag je de klant wel kijken. Onze derde medewerker was toen al 60 jaar oud en ex DAF Volvo medewerker en betaalde er het kienen van zijn vrouw mee en heeft toen ook een mooie 1974 Manta gekocht omdat hij die vroeger al eens had en die heb ik toen vanuit Groningen naar Limburg gereden, en het was een perfect onderhouden wagen uit Zwitserland met 1600 blok en (hoe selecteer je die heel kleine letters) die reed eigenlijk best fijn en zag er goed uitIk had de gezichten bij de zandhandel wel willen zien. Als je daar doodleuk met een ferrari een karretje zand komt halen
Megajolt bedoel je? Ik ken het wel. Ik moet mij er eens in verdiepen, ik heb al de ontsteking van de Lancia via een relais rechtstreeks op de accu (de kabel naar de accu, die zit nl voorin) aangesloten om extra volts te krijgen maar baatte niet. Ook toen ik ´m een paar weken geleden uit de schuur haalde met de verse accu van de Sud erin, startmotor draaide vrolijk rond maar niet aanslaan, en ik wist dat al, startkabels erbij vanaf de Lambo (trekker) en hij sloeg gelijk aan. De vonk op de bougies is altijd erg zwak geweest maar ik maak me er voorlopig niet druk om, het ding loopt met al zijn makken en de nieuwe banden hebben eigenlijk teveel grip, niet meer elke bocht lekker dwars gaan, dat is wel fun aan deze auto, hij gaat nooit achterstevoren maar komt altijd weer terug en dan lijkt het net alsof je heel goed kunt autorijden.De beta staat buiten te rotten in de UK omdat de eigenaar nog meer projecten heeft en vorig jaar vader is geworden. Ik zal de eigenaar eens vragen of hij haar eventueel aan jou wil verpatsen, maar het is een behoorlijk "project".
Voor de ontsteking van je huidige montecarlo, kijk eens naar megaspark. Dat is een megasquirtcomputer zonder de injectie. Je kan die vast op je blok gezet krijgen en dan heb je in ieder geval een prima programmeerbaar ontstekingsgebeuren.