Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 22:16

De latere 16v.s, vanaf medio '93, hebben geen 137 ph meer, maar iets minder. Ik heb de data niet bij de hand, maar dacht dat het toen zelfs ging om 129 met kat en 132 met cat (ik zou niet weten in welk land ze toen nog zonder kat geleverd zijn, maar dat terzijde.

135pk voor een mtor met 170.000km lijkt mij totaal niet slecht
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

do jul 14, 2005 22:49

De 33 die ik heb is van 1990 uit Frankrijk, zonder kat., dus in principe 138 pk

Zijn die ook geleverd in NL?

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

do jul 14, 2005 22:55

137 PK, niet smokkelen ;)

In Nederland zijn ze altijd met Kat geleverd, in Belgie zonder
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Doix

do jul 14, 2005 22:57

Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn op die 135pk, even los van de conditie van de motor:
Ik neem aan dat de test op een acceleratiebank is gedaan of op een deellastbank?
Bij een meting kan bandenspanning van invloed te zijn, te zachte banden geven een lager gemeten vermogen dan hard opgepompte banden
Ik las dat je schreef dat de meting in de vierde versnelling is gedaan? De meeste metingen worden in de derde versnelling gedaan en voor andere versnellingen dien je de software van de bank hierop in te stellen, anders krijg je totaal verkeerd gemeten waarden.
De inlaattemperatuur is zeer van belang, dit kan procenten in vermogen schelen. Bij licht vochtig weer en mist rijdt de auto ook beter dan in de volle zon bij 35 graden plus.
Is het transmissieverlies gemeten en zo ja, hoe hoog was deze en zo nee, welk vast percentage is meegenomen in de berekening naar de krukas?

Ben overigens benieuwd naar de grafieken! :wink:

Grtz,

Aad

G-san
Member
Member

do jul 14, 2005 23:31

rollenbanken moet je een beetje relatief zien:
-er is een groot verschil tussen zgn. acceleratie banken (dynojet) en echte wervel stroom remmen.
-daarnaast wanneer is het ding voor t laatst geijkt, er is een groot verschil zelfs tussen alle banken op verschillende lokaties en merken
-wat voor weer is t, hoe is de koeling op de bank
-wat voor verliezen worden ingecalculeerd voor aandrijflijn (bak +diff)

Al met al eerst std meten dan veranderen en meten op dezelfde bank met t zelfde weer geeft redelijke resultaten maar t blijft relatief.
We heben veel 75ts'n op de echte motor test bank gehad en die zgn. std 150 pk bleken toch wel kleine italliaanse paardjes te zijn.

Grt,
Gerhard

kroehlur

vr jul 15, 2005 09:57

Tsja - elke fabriek is een vieze leugenaar. Het is gewoon marketing. :wink:

De Jaguar E-type heeft ook never-nooit 150 mph gehaald ondanks alle mooie verhalen van de fabriek, dus.

Idd moet je meten, modificeren, meten, afstellen, meten etc....... Dan weet je hoe je relatief zit - ongeveer.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 15, 2005 10:19

Daarom is het veel interessanter om prestaties op de weg te meten. Het is jammer dat voor
het testen van auto's men tegenwoordig niet meer uitgebreid de (tussen-) acceleratie, topsnelheid etc. etc meet.

@Kroehlur

Met een std. E-type haal je nog steeds een echte 140 mph en de desbetreffende 155 mph E-type pingelde enorm gedurende de test.
Vele merken gaven ietwat te positief vermogen op. Oude Aston Martin's, Ferrari's zijn
echt geen snelle auto's.

Ben trouwens benieuwd of vele moderne auto's i.d. 250 km/h echte km's kunnen klokken.

Mobster

Re: RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

vr jul 15, 2005 10:30

Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn op die 135pk, even los van de conditie van de motor:
Ik neem aan dat de test op een acceleratiebank is gedaan of op een deellastbank?
Bij een meting kan bandenspanning van invloed te zijn, te zachte banden geven een lager gemeten vermogen dan hard opgepompte banden
Ik las dat je schreef dat de meting in de vierde versnelling is gedaan? De meeste metingen worden in de derde versnelling gedaan en voor andere versnellingen dien je de software van de bank hierop in te stellen, anders krijg je totaal verkeerd gemeten waarden.
De inlaattemperatuur is zeer van belang, dit kan procenten in vermogen schelen. Bij licht vochtig weer en mist rijdt de auto ook beter dan in de volle zon bij 35 graden plus.
Is het transmissieverlies gemeten en zo ja, hoe hoog was deze en zo nee, welk vast percentage is meegenomen in de berekening naar de krukas?

Ben overigens benieuwd naar de grafieken! :wink:

Grtz,

Aad

De test is gedaan op een acceleratiebank.
Het was wel redelijk warm weer, ongeveer 28°C buitentemp.

Grafieken komen er aan, zodra ik de meting op papier toegestuurd krijg (rolletjes om te printen waren op), daar staan de verliezen in de aandrijflijn ook op.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 15, 2005 10:47

Ik snap eigenlijkniet waarom in de 4de versnelling is gemeten. Misschien bij achterwielaangedreven auto en een prise direct maar lijkt me dat bij voorwielaangedreven
een meting in lagere versnelling kan volstaan. Hoe hoger de versnelling des te meer meer warmte en frictie en hoe minder je meet.

Ben ook benieuwd naar de correctiefactor.

Huib
Guru
Guru

vr jul 15, 2005 12:21

Misschien zijn ze er ten onrechte vanuit gegaan dat de 4e versnelling een prise directe is. Als je het vermogen terug rekent vanaf de wielen zou dit een iets lager vermogen aan de krukas geven.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”