Claasen

Re: RE: Luchtmassameter probleem GTV6

ma jun 27, 2005 10:02

Ja dat komt zeker veel vaker voor.
Die sensoren hebben niet het eeuwige leven en connectoren worden snel slechter met een beetje water en een hoge temperatuur.
Dus sensor vervangen?

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Luchtmassameter probleem GTV6

ma jun 27, 2005 10:10

Eerst de weerstand over de twee aansluitpennetjes van die sensor meten.
Bij koude motorzal de weerstand van de sensor ongeveer 4000 Ohm (4K) zijn.
Wanneer het kouder is wordt de weerstand groter, vandaar ook dat als je m niet aansluit (dus weerstand oneindig) het motormanagement denkt dat het HEEL koud is en veels te veel extra in gaat spuiten.
Bij warmer wordende motor neemt de weerstand af. Bij Watertemperatuur van 70 graden is de weerstand nog maar zon 500 Ohm

Je meet de weerstand door de stekker los te halen. Dus niet met aangesloten stekker (parallel) meten.

Als de sensor deze waarden niet ongeveer laat zien: sensor vervangen.

Claasen

ma jun 27, 2005 10:23

Eerst de weerstand over de twee aansluitpennetjes van die sensor meten.
Bij koude motorzal de weerstand van de sensor ongeveer 4000 Ohm (4K) zijn.
Wanneer het kouder is wordt de weerstand groter, vandaar ook dat als je m niet aansluit (dus weerstand oneindig) het motormanagement denkt dat het HEEL koud is en veels te veel extra in gaat spuiten.
Bij warmer wordende motor neemt de weerstand af. Bij Watertemperatuur van 70 graden is de weerstand nog maar zon 500 Ohm

Je meet de weerstand door de stekker los te halen. Dus niet met aangesloten stekker (parallel) meten.

Als de sensor deze waarden niet ongeveer laat zien: sensor vervangen.
Kijk daar kan ik wat mee! Bedankt Kai!

Claasen

ma jul 18, 2005 09:23

OK, het huilen staat me nader dan het lachen.

Sensor doorgemeten en die lijkt OK te zijn. Ik kom niet echt verder met die GTV6 van mij.

Zaterdag, koude start, vroemmmm (starten, lopen dus) maar zo gauw als er een beetje temperatuur in de motor komt gaat ie slecht lopen tot op het punt dat de motor op een gegeven moment helemaal niet meer start. (vetgeslagen bougies?) Ik krijg dus ook niet de gelegenheid om de timing exact goed te zetten omdat hij niet stationair blijft draaien.

Ik stond zaterdag op het punt om het apparaat in de vuilpers te duwen (gelukkig kon ik me bedwingen 8) )

Iemand nog wat ideeen?

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2005 10:08

OK, dus bij deze temperatuur geeft de sensor de juiste waarden aan?

Is er soms met je Luchthoeveelheidsmeter 'gewerkt'??? Ik bedoel, is het zwarte kapje al eens losgehaald? Kan zijn dat iemand met de veer heeft lopen spelen, waardoor de luchtklep heel gemakkelijk opengaat en dus het motormanagement denkt dat ie heel veel lucht aanzuigt en daarvoor dus extra benzine in spuit...terwijl dat in het echt dus niet het geval is...maarja, je hebt natuurlijk al 3 verschillende erop gehad, maar toen was die sensor niet ok?

Kijk afstellen moet je dan toch doen met een 4 gastester oid, maarre...misschien staat die luchtklep wel veel te los?

Het slangetje van de vacuumvervroeging ook gesjekt?

Kijk ook eens op http://www.oldebottles.com/italiancarspage3.htm mogelijk heb je ook een lekkage in je slangen?
Alfa romeo: The art of the machine!

Claasen

ma jul 18, 2005 10:16

OK, dus bij deze temperatuur geeft de sensor de juiste waarden aan?

Is er soms met je Luchthoeveelheidsmeter 'gewerkt'??? Ik bedoel, is het zwarte kapje al eens losgehaald?
Voor zover ik weet niet, niet door mij in ieder geval en de motor liep goed toen ik aan de revisie begon.
Kijk afstellen moet je dan toch doen met een 4 gastester oid, maarre...misschien staat die luchtklep wel veel te los?
Ehmmm, jaja. Er zit gewoon een verdeler op, die kun je toch gewoon met een lamp afstellen?
Het slangetje van de vacuumvervroeging ook gesjekt?
Of het slangetje niet verstopt zit bedoel je?
Kijk ook eens op http://www.oldebottles.com/italiancarspage3.htm mogelijk heb je ook een lekkage in je slangen?
Ik ken deze site maar bedankt voor de tip!

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2005 11:00

Is er aan de auto gelast? Zo ja, is toen de computer gedemonteerd geweest? Heb van horen zeggen dat ze daar nogal gevoelig voor kunnen zijn...

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2005 11:02

Enne...ja, die verdeler kun je met een lamp goed zetten, of in ieder geval een goede basis (zie oldebottles als ik het goed heb). Kun je ook met ODP en rotor.

Nee, ik bedoel de CO waarde, dus als LMM niet juist zou zijn, met de veer geprutst etc. Maar je zegt dus dat ie daarvoor goed liep, dus zal wel niet.

Claasen

ma jul 18, 2005 11:03

Is er aan de auto gelast? Zo ja, is toen de computer gedemonteerd geweest? Heb van horen zeggen dat ze daar nogal gevoelig voor kunnen zijn...
Ja er is aan gelast, maar voor dat ik aan de revisie begon. En toen liep de motor perfect.

Waar is de computer precies gevoelig voor want ik heb de unit wel een keer vervangen door een andere....

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 18, 2005 11:05

Geen bleek idee waar ze gevoelig voor zijn, ik heb nog nooit een kapotte gehad. Maar toen er aan mijn vorige GTV gelast ging worden, werd er wel even verzocht om de computer geheel los te gooien (dus los van de stekker). Ik denk ook dat die dingen normaal niet kapot gaan. Maar goed, je probleem komt voor niemand hier bekend over, dus ik denk eens even 'breed'...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 18, 2005 11:05

Computer is al gewisseld. Is er wel gelijkmatige toevoer en drukval over de injectoren.
Brandstofdruk is afhankelijk van inlaatspruitstuk druk.

Ik denk aan benzine druk probleem ofwel drukregelaar. Kan verklaring zijn waarom de
warme motor niet wil aanslaan.

Claasen

ma jul 18, 2005 11:15

Computer is al gewisseld. Is er wel gelijkmatige toevoer en drukval over de injectoren.
Brandstofdruk is afhankelijk van inlaatspruitstuk druk.
Leg dat eens uit a.u.b.?
Ik denk aan benzine druk probleem ofwel drukregelaar. Kan verklaring zijn waarom de
warme motor niet wil aanslaan.
Ik ben het met je eens dat het hoogstwaarschijnlijk een benzine probleem is, de motor verzuipt m.i. maar ja de oorzaak vinden is lastiger dan gedacht.

Ik sta op het punt om hem op een trailer te zetten en bij mijn alfa dealer af te leveren, gelukkig lopen daar nog wel wat mensen die verstand van deze alfa's hebben!

Mobster

ma jul 18, 2005 11:17

Sluit eens een regelbare potentiometer (0 - 5K) met nieuwe kabels aan i.p.v. die koelwater sensor, zo kun je rustig testen en kijken of ie met warme motor beter kan lopen...

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma jul 18, 2005 11:20

Je moet controleren of de motor:
Te veel benzine krijgt en daardoor af slaat of te veel lucht (te weinig benzine)
Begin bij de basis

Mobster

ma jul 18, 2005 11:33

Je moet controleren of de motor:
Te veel benzine krijgt en daardoor af slaat of te veel lucht (te weinig benzine)
Begin bij de basis

Dat bedoel ik Kai

Als ie met koude motor goed draait, kun je die misschien ook laten draaien als ie warm is met de potentiometer op 4K bijv. Daarna het probleem proberen te isoleren, wat natuurlijk moeilijker is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”