Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

koelvloeistof aftappen

di jul 19, 2005 08:50

Hey,

Ik heb laatst radiatoreiniger aan mijn koelsysteem toegevoegd, en wil nu het geheel aftappen. Ik kan de aftapplug uit de vraagbaak bij mijn 33 niet vinden( :oops: :oops: :oops: ). Zit er bij die aftapplug ook een ring net zoals bij de carterplug? Nu zei een kennis dat het via de onderste radiatorslang kan. Echter, mijn oom zegt dat de bevestigingspunten van de radiator van kunstof zijn en dat deze wel eens broos kunnen worden, waardoor ze afbreken als je de slang eraf wilt halen....(sta je met meer in je hand dan je zou willen :jumping: )

Iemand hier een mening over?

Caio,

Steven

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: koelvloeistof aftappen

di jul 19, 2005 09:32

Ach, met beleid losrukken mot geen probleem zijn lijkt me.
Tenzij je erg veel weerstand ondervindt.

Oja, weer monteren met een weinig vaseline :!:

reijnaje
Guru
Guru

di jul 19, 2005 10:23

Bij mijn 33 doe ik het ook altijd door de onderste radiator slang los te halen, nooit wat afgebroken.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di jul 19, 2005 10:27

@ AlfettaOwner:

ALs ik vaseline tussen de slang en de radiator stop, kan de slang dan ondangs de de klemring niet losschuiven? Kan ik dan beter wd40 gebruiken, dat zou dan verdampen, of gebeurd dat met de vaseline door de warmte ook?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: koelvloeistof aftappen

di jul 19, 2005 15:13

@ AlfettaOwner:

ALs ik vaseline tussen de slang en de radiator stop, kan de slang dan ondangs de de klemring niet losschuiven? Kan ik dan beter wd40 gebruiken, dat zou dan verdampen, of gebeurd dat met de vaseline door de warmte ook?
Het passtuk waar de slang overheen valt is normaliter voorzien van een verdikking :wink:

TURBODELTA-116
Member
Member

di jul 19, 2005 17:50

Bij een 33 ( trouwens iedere boxer in alfaland) kan je heel simpel de koelvloeistof aftappen. Via de onderzijde van de motor, onderaan het gietijzeren deel van je cilinderwanden, dus vanaf de voorzijde gezien bij de achterste uitlaat poorten zit een bout met een koperen ring ik meen maat 17, ( let op er zitten er twee) deze draai je los en de koelvloeistof loopt uit het linker gedeelte van de motor en radiateur, als je de verkeerd hebt dan komt er een drupje olie, maar niets aan de hand gewoon weer terug plaatsen en aandraaien. Aan de rechterzijde zit deze bout midden in het steuntje wat vanaf de motor naar de rechterzijde van de carrosserie loopt ( dit steuntje zit in rubbers en probeert het kantelen van het motorblok tegen te gaan.) Als je deze los draait dan loopt de rechterzijde van het blok leeg. Vergeet niet de kachel op warm te zetten, anders loopt de kachel radiateur niet leeg. Deze acties niet met een warme motor uitvoeren!! Vuldop van de koelvloeistof reservoir pas opendraaien wanneer alles zo goed als leeg is, ander stroomt het veel te hard uit de pluggen.
Volgens mij staat deze procedure precies beschreven in een vraagbaak bij het hoofdstuk koelsysteem ??? maar dat weet ik niet zeker. :wink:
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di jul 19, 2005 19:26

Die procedure staat er zeker in maar ik kon die aftappluggen niet vinden ](*,) , vandaar dat ik de mening over de radiator-variant wil weten. Maar ik ga nu zeker opzoek naar die pluggen! Kan de koperen ring worden hergebruikt of kan je die beter vervangen?

Welke variant verdient volgens de kenners de aanbeveling?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 19, 2005 19:46

Tja, ik heb geen voorkeur. Nou ja, misschien wel. Aftapplug loshalen en weer vastzetten is makkelijker (en makkelijker op te vangen) en makkelijker weer dicht te krijgen.
Met nieuwe koperen ring of anders een likje vloeibare pakking als je de ring vergeten bent te kopen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 24, 2005 18:16

Ja, vandaag dus eindelijk de goede pluggen gevonden, en de vloeistof afgetapt, maar :shock: : wat een ontzettende stinkende roestbruine troep kwam daar uit zeg!

Echter:
1) ik heb in totaal maar iets meer dan 5 liter afgetapt ( en niet 7,8 zoals verwacht, volume van de radiator 7,8 - 5,2=2,6 ??) terwijl de kachel open stond, en de dop van het expansievat verwijderd is na het verwijderen van de pluggen. Hoe lang duurt het leeglopen van het complete systeem? Ik heb 30 minuten gewacht per plug.

2) Ik heb bij beide pluggen geen koperen ring kunnen zien/voelen. Kan dat kwaad? :roll:

3)Ik hoor nu een zeer licht tikkend geluid, ik vermoed vanuit de waterpomp.

Ik vermoed dat de radiator niet is leeg gelopen, omdat de vloeistof in het expasnsievat weer vrijwel die roeskleur heeft. Dat tikken van de pomp gooi ik op lucht in het systeem.

Dus:
Ik ben van plan volgende week wederom de koelvloeistof te vervangen, maar nu ook de inhoud van de raditor eruit te krijgen.

Hoe doe ik dat zonder de onderste slang ervan te demonteren, en wat is een geschikte manier om te ontluchten na bijvullen??

Alvast bedankt (testrit ging trouwens prima!)

Een NewBie

Luc33
Guru
Guru

zo jul 24, 2005 18:27

Tuinslang op het reservior en spoelen maar ( wel opvangen natuurlijk )

V.w.b. die ring. Ik heb verschillende 33's onder handen gehad maar nog nooit een ring gezien dusseeeh, tja zeg het maar. :roll:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Remco S
Guru
Guru

zo jul 24, 2005 18:27

Wat je volgens mij het beste kan doen, omdat je roestbruin koelwater hebt, is eerst bij de oude koelvloeistof een reiniger te doen (bv van Forté goede ervaringen mee) Als je de reiniger erbij hebt gedaan de motor ongeveer 30 minuten laten lopen (volg aanwijzing op de verpakking) Als je dat hebt gedaan het systeem nog even goed naspoelen met 1 a 2 gieters heet water (zodat de thermostaat open blijft staan) en dan wederom weer aftappen.

De radiateur zal je nooit helemaal leeg krijgen zonder de onderste waterslang los te nemen op de radiateur (slang loopt in een bocht omhoog)

Succes

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 24, 2005 20:04

Hi,

Even ter info:
Ik heb een tijd terug al gezien dat het koelwater zeer bruin was. Ik heb toen een radiator-cleaner (Bars leak op aanraden van Brezan) aan het koelsysteem toegevoegd, om de roest los te krijgen. Je moest daar dan tussen de 4-24 uren mee rijden (Misschien heeft het flushmiddel juist goed gewerkt en is het koelwater daarom nu extra bruin :roll: ?)

@Luc:
ik had dat ook al bedacht maar een kennis raadde mij het juist af. Omdat het zo bruin was raad hij mij aan omk volgende week gewoon weer de boel af te tappen en te vervangen. TurboDelta begon over de koperen ringen, en de man van brezan kende ze ook...dus :?:

Vandaar mijn plan:
Ik voeg weer een flushmiddel toe, om de boel toch goed schoon te krijgen. (Het zal lukken :!: ). Na een week rijden tap ik de vloeistof weer af via de pluggen, en giet gedestileerd water door zowel op de radiator (toch maar proberen :? ) als het gehele systeem.

Maar waarom tap ik vandaag 2,6 liter te weinig af? Staat de thermostaatkraan dan dicht en loopt de radiator dan niet leeg?

Ciao.

Raimon
Guru
Guru

zo jul 24, 2005 20:15

V.w.b. die ring. Ik heb verschillende 33's onder handen gehad maar nog nooit een ring gezien dusseeeh, tja zeg het maar. :roll:
Er zit inderdaad 100% zeker geen ring tussen... Geen reden voor paniek dus!
156 SW 1.9 JTD

Huib
Guru
Guru

ma jul 25, 2005 09:52

Maar waarom tap ik vandaag 2,6 liter te weinig af? Staat de thermostaatkraan dan dicht en loopt de radiator dan niet leeg?
Je krijgt hem nooit helemaal leeg. Zeker in de radiator blijft nog aardig wat zitten, en ik denk ook in de kachel.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Luc33
Guru
Guru

ma jul 25, 2005 13:41

Ik heb ook ooit een 33 gehad met vreselijk bruine vloeistof en heb er gewoon een tuinslang op gezet. Af en toe de motor heel even aanzetten, dan criculeerd het water wat zodat alles een beetje doorspoelt ( weet niet of het helpt maar die theorie had ik bedacht :D )

Dit alles een paar keer achter elkaar uitvoeren. Nieuwe koelvloeistof erin en gaan. Ik ben daarna met die bewuste 33 naar Italie gegaan en geen centje pijn.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”