Ben ik nou de enige die niet puur negatief is over wat er momenteel bij Fiat gebeurt?
Met de nieuwe Giulietta is volgens de pers (althans wat ik ervan heb gelezen) gewoon een heel goede auto neergezet. Eentje die de gevestigde orde op zeer veel fronten voorbij is gestreefd en waarvan je dus kunt zeggen dat hij een nieuwe standaard heeft neergezet.
Misschien is hij qua styling niet ieder's smaak, maar die geluiden hoor je vrijwel altijd bij het verschijnen van een nieuwe Alfa. Vaak moet je er ook gewoon even aan wennen, ik wel tenminste.
Ook is er onder de nieuwe leiding eindelijk een goede motor voor de o.a. 159 verschenen. Alweer, afgaande op de berichten die je leest en hoort.
En dat er SUV's zijn gepland... je komt er denk ik niet onderuit. Wanneer VW Alfa zou overnemen denk ik dat er ook SUV's komen.
Ten slotte, wat het "kaalslaan" van het modellenaanbod betreft, ik heb sterk het idee dat er gewoon volledig op het nieuwe modellengamma wordt ingezet. Dat is een keuze waarvan ik als buitenstaander niet kan beoordelen hoe zinnig hij is, maar ik gun ze vooralsnog het voordeel van de twijfel.
De nieuwe motoren van FPT (de 1.4 en 1750, MA) zijn inderdaad lekker spul, en de giulietta heeft goede vooruitzichten (hoewel ik em zelf nog steeds niet ECHT mooi vind), tegelijkertijd laten ze zo veel steken vallen, dat het ook niet leuk meer is. De Juul is een mooi ding, maar wel een jaar te laat, de 159 mist nu een instapmotor, terwijl die toch goed verkochten. Ze hadden voor het schrappen van de 1.8MPI en de JTS-en gewoon een 135pk MA variant moeten maken, en het ding als 'junior' of 'imola' uitvoering met wat leuke opties te koop moeten zetten voor een leuke prijs, dat had vast goed gelopen. De brera en spider zijn ook een logisch slachtoffer van eind contract met pininfarina, maar dat de nieuwe spider dan pas weer in 2013 op de roadmaps staat? onbegrijpelijk.
Ik zal echt niet zeggen dat fiat geen goede dingen doet, maar ik geloof wel degelijk dat VAG grotere plannen heeft, en op termijn (je kan niet binnen een jaar alles omdraaien, geef ze een jaartje of 5) de zaken een heel stuk beter voor elkaar zou hebben dan de huidige italiaanse directie.
Afgelopen voorjaar ben ik op bezoek geweest in wolfsburg, de autostadt bekijken. En hoewel ik de eerste zal zijn om te zeggen dat VW's mijn ding niet zijn (zompig weggedrag, duffe styling), is het wel duidelijk dat ze de techniek goed in elkaar hebben zitten