Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

ma aug 23, 2010 18:01

Ben ik nou de enige die niet puur negatief is over wat er momenteel bij Fiat gebeurt?
Met de nieuwe Giulietta is volgens de pers (althans wat ik ervan heb gelezen) gewoon een heel goede auto neergezet. Eentje die de gevestigde orde op zeer veel fronten voorbij is gestreefd en waarvan je dus kunt zeggen dat hij een nieuwe standaard heeft neergezet.
Misschien is hij qua styling niet ieder's smaak, maar die geluiden hoor je vrijwel altijd bij het verschijnen van een nieuwe Alfa. Vaak moet je er ook gewoon even aan wennen, ik wel tenminste.
Ook is er onder de nieuwe leiding eindelijk een goede motor voor de o.a. 159 verschenen. Alweer, afgaande op de berichten die je leest en hoort.
En dat er SUV's zijn gepland... je komt er denk ik niet onderuit. Wanneer VW Alfa zou overnemen denk ik dat er ook SUV's komen.
Ten slotte, wat het "kaalslaan" van het modellenaanbod betreft, ik heb sterk het idee dat er gewoon volledig op het nieuwe modellengamma wordt ingezet. Dat is een keuze waarvan ik als buitenstaander niet kan beoordelen hoe zinnig hij is, maar ik gun ze vooralsnog het voordeel van de twijfel.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

ma aug 23, 2010 18:04

Geweldig, een heuse Duits-Italiaanse soap. Dat moet gekoesterd worden, die kom je niet vaak tegen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Rudolph
Guru
Guru

ma aug 23, 2010 18:09

Als de verkoop van de Giulietta niet goed gaat, kan ik me voorstellen dat ondernemer Fiat er van af wil. Maar die verkoop gaat toch juist goed in Italië?

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma aug 23, 2010 22:06

http://www.nu.nl/economie/2317929/volks ... romeo.html

Schatkist? Aardig dat ze dat bij VW zeggen, maar wel 1 van het bodemloze soort.......
Ik zeg overnemen, en dan wordt het wel weer wat....toch?
Minder dan heden ten dage kan het niet meer worden, met een nog beperkter assortiment over een paar maanden, dan kan er toch geen droog brood verdient worden bij AR.

En bij VW hebben ze toch wel een aardig track record wat betreft het uit het slop halen van mindere merken.
Audi was 25 jaar geleden ook niet veel, met een opgedirkte VW Derby als Audi 50.
Nu is het gewoon een topmerk met een modellen gamma waar iedereen zijn verlanglijstje mee kan vullen. Van boodschappenwagen tot supersportwagen en alles daar tussen.

Wordt vervolgd hoop ik (maar dan met Alfa)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: V.A.G flirt met Alfa Romeo?

ma aug 23, 2010 22:19

Audi was 25 jaar geleden ook niet veel, met een opgedirkte VW Derby als Audi 50.
Kleine correctie, de Audi 50 is het origineel, de VW Polo de kloon! Maar dat VAG Audi heel handig tot een gewild merk heeft gemaakt staat buiten kijf.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 23, 2010 22:45

Zo leer ik ook weer elke dag.... :wink: Nou wil ik niet bijdehand zijn, maar is de polo ook als Audi gebracht? Of alleen de Derby? Waren wel juweeltjes in oranje, lichtgroen metallic etc.......

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 23, 2010 22:52

Ik ben verre van een VAG-kenner, maar volgens mij was er van Audi alleen een hatchback (vanaf '74). Een jaartje later was er een Polo hatchback. De sedan kwam in '77 en is er volgens mij alleen in VW-uitdossing geweest omdat VAG toen Audi juist upmarket wilde duwen en de 50 paste daar niet meer bij (deze is ook na '78 niet meer gebouwd).

(maar waar gaat het over, ik wil ze geen van allen hebben...)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Michel vd Grinten
Guru
Guru

di aug 24, 2010 00:01

Wordt dan wel VAAG :lol:
+1 Moest effe lachen!

Vitorio
Full Member
Full Member

di aug 24, 2010 08:26

Ben ik nou de enige die niet puur negatief is over wat er momenteel bij Fiat gebeurt?
Met de nieuwe Giulietta is volgens de pers (althans wat ik ervan heb gelezen) gewoon een heel goede auto neergezet. Eentje die de gevestigde orde op zeer veel fronten voorbij is gestreefd en waarvan je dus kunt zeggen dat hij een nieuwe standaard heeft neergezet.
Misschien is hij qua styling niet ieder's smaak, maar die geluiden hoor je vrijwel altijd bij het verschijnen van een nieuwe Alfa. Vaak moet je er ook gewoon even aan wennen, ik wel tenminste.
Ook is er onder de nieuwe leiding eindelijk een goede motor voor de o.a. 159 verschenen. Alweer, afgaande op de berichten die je leest en hoort.
En dat er SUV's zijn gepland... je komt er denk ik niet onderuit. Wanneer VW Alfa zou overnemen denk ik dat er ook SUV's komen.
Ten slotte, wat het "kaalslaan" van het modellenaanbod betreft, ik heb sterk het idee dat er gewoon volledig op het nieuwe modellengamma wordt ingezet. Dat is een keuze waarvan ik als buitenstaander niet kan beoordelen hoe zinnig hij is, maar ik gun ze vooralsnog het voordeel van de twijfel.
De nieuwe motoren van FPT (de 1.4 en 1750, MA) zijn inderdaad lekker spul, en de giulietta heeft goede vooruitzichten (hoewel ik em zelf nog steeds niet ECHT mooi vind), tegelijkertijd laten ze zo veel steken vallen, dat het ook niet leuk meer is. De Juul is een mooi ding, maar wel een jaar te laat, de 159 mist nu een instapmotor, terwijl die toch goed verkochten. Ze hadden voor het schrappen van de 1.8MPI en de JTS-en gewoon een 135pk MA variant moeten maken, en het ding als 'junior' of 'imola' uitvoering met wat leuke opties te koop moeten zetten voor een leuke prijs, dat had vast goed gelopen. De brera en spider zijn ook een logisch slachtoffer van eind contract met pininfarina, maar dat de nieuwe spider dan pas weer in 2013 op de roadmaps staat? onbegrijpelijk.

Ik zal echt niet zeggen dat fiat geen goede dingen doet, maar ik geloof wel degelijk dat VAG grotere plannen heeft, en op termijn (je kan niet binnen een jaar alles omdraaien, geef ze een jaartje of 5) de zaken een heel stuk beter voor elkaar zou hebben dan de huidige italiaanse directie.

Afgelopen voorjaar ben ik op bezoek geweest in wolfsburg, de autostadt bekijken. En hoewel ik de eerste zal zijn om te zeggen dat VW's mijn ding niet zijn (zompig weggedrag, duffe styling), is het wel duidelijk dat ze de techniek goed in elkaar hebben zitten

Bart Jan Garretsen
Newbie
Newbie

di aug 24, 2010 10:44

Een feit:
- Een trainer of topvoetballer ontkent eerst ook altijd dat ie een nieuwe club heeft.
Theorie:
- Het is al in kannen en kruiken, deal is bijna rond. Dit is pure marketing om het publiek te laten wennen.
- VAG gaat SEAT slachtofferen in die plaats komt Alfa Romeo. Seat zou het Alfa van VW worden, dat is nooit gelukt. Naast Seat is er geen ruimte voor Alfa. Dus SEAT verdwijnt echt. De naam Alfa Romeo is goud waard. Seats waren natuurlijk spaanse fiatjes.
Feiten:
- De huidige Exeo was ultra goedkoop in ontwikkeling, nieuwe Leon??? nog niet gezien. Ibiza was al klaar. Altea? komt echt geen opvolger van.
- De 159 bloedt dood. Brera/Spider dus al uit productie.
- Er zit heel wat oud-alfa bloed bij VAG-management, nu een sterke organisatie erachter i.p.v. een zwalkend FGA.
Theorie;
- Onderhandelingen VAG-FGA lopen al langer. Daarom ook Giulietta uitgesteld??
- Ik zie 't als kans voor het merk. FGA zal Alfa niet naar 500.000 kunnen tillen, VW wel. Dealer netwerk is veel en veel sterker, helaas wel zonder de bijzondere en unieke sfeer die bij veel Alfa dealers heerst.
Tot slot:
- Wees blij dat er om Alfa gevochten wordt, Alfa is niet dood maar leeft als nooit tevoren.
- De automarkt is dusdanig veranderd dat er geen plaats meer is voor het romantische "vroeger was alles beter".
Zoals gezegd,vooral theorie. Niemand, behalve Marchione en VAG, weet echt hoe het zit. We wachten af.
Cuore Alfa nel posto giusto
Huidig:
145 Quadrifoglio Verde 1996, tutte originali.
- Ex:
GTV 3.0 V6 24V 1997
GT 2.0 JTS1 2004
147 1.6 TS Veloce 2005
Alfetta GTV 2.0 1976
GTV6 1984
Giulietta 2.0L 1983

zegveld
Full Member
Full Member

di aug 24, 2010 11:08

Een feit:
- Een trainer of topvoetballer ontkent eerst ook altijd dat ie een nieuwe club heeft.
Ervaring:
- Als een trainer zegt dat hij niet weggaat bij A om naar B te gaan, dan gaat hij meestal naar C.
- Ford wilde ooit Alfa kopen en uiteindelijk ging Fiat ermee van door.

Dus: we zullen zien!

@Bart Jan: Mooie avatar trouwens :-)
Rijdt met een glimlach in:
Brera 1750 - Italia Independent
1750 GTV - Rosso Alfa

Denkt met plezier terug aan:
Mi.To 0.9 - Giallo Corsa
GT 2.0 JTS - Rosso Alfa
156 1.8 TS SW - Blu Vela
156 1.8 TS - Grigio Chiaro

Vitorio
Full Member
Full Member

di aug 24, 2010 11:48

*knip*
Interessante stelling, vooral de huidige modellenpolitiek van seat had ik zelf nog niet bedacht, een nieuwe leon staat pas voor 2012 op de planning, en gezien het feit dat dat ding grotendeels golf is, hoeven ze daar nu nog niet vol aan te werken, dus die zou makkelijk te schrappen zijn, alle grotere seats zijn einde verhaal, of een goedkope tussenpaus. De ibiza is echter wel een leuk karretje, zou zonde zijn als die de dupe wordt van een alfa-overname. Overigens blijf ik zelf vinden dat seat en alfa naast elkaar kunnen bestaan onder de VAG paraplu. De ibiza en leon zijn leuke sportieve auto's, die kwa prijs zich ver genoeg distantieren van het alfa-gamma. Kijk naar VW en skoda...

Ik hoop ook dat seat niet gaat verdwijnen, mocht ik ooit nog een auto moeten kiezen, en zou alfa niet tot de mogelijkheden behoren, dan gaat momenteel de voorkeur toch echt uit naar een beetje sportief, maar niet duur, kom je bijna automatisch bij de seat leon uit...

Misschien dat VAG alfa en seat onder elkaar zou kunnen zetten, zoals skoda en VW, een beetje onderstel deling lijkt me ook alleen maar goed voor de sportieve tak(ken) van VAG. Ik vond mijn lease-leon lekker sturen, het ontbrak alleen aan vermogen. Als ze zo seat als budget sportief (en dan desnoods weinig snellere motoren, om niet in alfa's vaarwater te komen) en alfa als meer premium sportief (richting BMW) kunnen neerzetten...

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member

di aug 24, 2010 12:13

@ Bart Jan: interessante theorie! Ligt eraan met welke ogen je kijkt, maar ik kan me best vinden in jouw gedachten....

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 24, 2010 17:10

Gelijk doen want FIAT toont totaal geen interesse in ALFA en zijn verleden. Kijk maar eens naar het museum, 100jarig bestaan en de nieuwe modellen die maar niet komen enz.
Oke het is VW maar dan kan het zijn dat ALFA nog een waardige toekomst heeft.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 24, 2010 17:11

Gelijk doen want FIAT toont totaal geen interesse in ALFA en zijn verleden. Kijk maar eens naar het museum, 100jarig bestaan en de nieuwe modellen die maar niet komen enz.
Oke het is VW maar dan kan het zijn dat ALFA nog een waardige toekomst heeft.````
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW