Interessant topic inderdaad. Deze klachten zijn er al jaren.
Is het misschien mogelijk om de enkel de rubberen ring te vervangen door een exemplaar
van "betere" kwaliteit? De behuizing is vaak nooit wat mis mee, het is het binnenwerk waar
het om draait.
Wat al gezegd is, het binnenwerk er uit halen gaat wel, maar dan kan je hem niet meer in elkaar zetten. Er wordt een aluminium rand omgevouwen om het mechaniek binnen te houden. Die is zo broos dat hij afbreekt als je probeert hem terug te buigen. Zelfs als je losse binnenwerken zou kunnen krijgen moet je nog iets verzinnen om de boel goed dicht te krijgen.
Ik heb gisteren even goed gekeken welke opening er nou dicht gemaakt wordt als de thermostaat open gaat. Dat is de bypass van de kachel. Als je kachel helemaal dicht staat, moet je KVS wel ergens heen kunnen stromen en daarvoor is er dus een apart kanaaltje gemaakt. Als je radiator open gaat, hoeft die kachelbypass niet meer open te zijn en kan hij dicht. Dat heeft als voordeel dat je kachel iets meer warmte krijgt als hij wel open zou staan. Op zich is dit iets wat we in Nederland nog wel op zouden kunnen offeren als we daarmee een veel langer goed blijvende thermostaat terug zouden krijgen.
Zoals @lfa@gra al zegt, de aanvoer van je thermostaat is dwars op het waspotje. Als je het thermostaathuis leeg sloopt via die zijkant (kan best als je een beetje creatief bent met kniptangen, beitels en dergelijke) heb je een leeg huis, waar je helaas geen andere thermostaat in kan hangen. Als je een universele thermostaat in de slang naar je radiateur zet, zal deze niet in de stroming zitten die uit de motor komt. Het zal daardoor veel langer duren voordat deze reageert op de temperatuur van je koelvloeistof. Het zou goed kunnen dat daardoor je koelvloeistof te warm wordt voordat je thermostaat open gaat.
Ik denk dat ik eens met een leeg thermostaathuis naar de automaterialenhandel toe ga op een tijdstip dat het daar niet zo druk is. Met wat geluk willen ze dan wel even hun magazijn in hobbelen om te gaan passen of ze iets hebben wat in het gat past en de juiste slangaansluiting heeft. Het model van de fiat 16V Fire motoren lijkt me prima, maar volgens mij heeft die een verkeerde diameter. Met wat geluk is er iets wat groter is en toch het zelfde modelletje heeft. Desnoods verzin ik zelf iets met een soort uitlaatklem om de flenzen om de boel dicht te houden.