HF_Rene

RE: Heeel moeilijk probleem, bokkig rijden

ma jul 25, 2005 22:19

@rodnet

Wat jij omschrijft is het precies, als je flink door rijdt (doortrekken tot >4000rpm) heb je er geen last van.

@Supertone en rodnet

Laat me alsjeblieft weten als een van jullie een oplossing gevonden heeft via dit forum, ik zoek ondertussen ook verder natuurlijk.

Het valt mij trouwens op dat veel moderne autos het gas 'even vast houden' als je je voet van het pedaal haalt (bv bij schakelen), mijn 156 doet dit absoluut niet. Hoe is dit bij andere 156 rijders?

rodnet

ma jul 25, 2005 22:27

Klopt, het belangrijkste is dat je serieus gas blijft geven en niet je voet losjes op het gaspedaal laat hangen, want dan begint de auto te 'bokken' als je weer gas geeft.
Dit moet toch oplosbaar zijn, dunkt me.

JWDORTLAND
Junior Member
Junior Member

di jul 26, 2005 22:37

Dit probleem heb ik ook gehad met een 155 1.8 16V Lpi !, stekker nokkenasversteller los probleem praktisch weg, bleek dus nokkenas versteller te zijn maar ook valse lucht, was bij mij een lekke slang rembekrachtger.
Daarna was het probleem praktisch over, ivm veel Km(260000) hou je dat bokkige gedrag toch een beetje, vanaf een toerental 1800, op dit toerental gaat de nokkenas- versteller van start tot zo`n 4200 rpm, bokkig gedrag merkbaar vanaf inschakeling tot zo`n km of 60.

Heb inmiddels een 2e 155 1.8 16v (ook 260000 Km) heeft precies hetzelfde probleempje.
Hoe zien je nokkenassen eruit, niet abormale sporen van slijtage en daardoor een verkeerde lichthoogte? Is de oliedruk goed, juiste olie ?

suc6 met de zoektocht

Supertone

do jul 28, 2005 16:15

Heb net de luchtmassa sensor binnen gekregen :shock: niet echt goedkoop!!
zaterdag gaat ie er in.....
en nu maar hopen dat het de oplossing is.

HF_Rene

vr jul 29, 2005 08:50

@JWDORTLAND

Bij mij is het niet de nokkenasversteller (stekker vast of los maakt geen verschil (in bok-gedrag tenminste)). Juiste olie :roll: wat zou dat uit kunnen maken? wat is de juiste olie, zit nu half syntheet in.

@Supertone

Vol verwachting klopt mijn hartje :lol: Na de eerste test rit gelijk een 'post' op dit forum neem ik aan :D

Supertone

vr jul 29, 2005 10:18

Vol verwachting klopt mijn hartje Na de eerste test rit gelijk een 'post' op dit forum neem ik aan

Yep......

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 29, 2005 16:42

Nou, het is niet zozeer de overgang tussen stationair en gasgeven/los, maar de overgang tussen wel of geen gas geven. Bijvoorbeeld tijdens het op- en terugschakelen (als het toerental dus niet in de buurt van stationair komt) klapt het blok aardig heen en weer in z'n rubbers
Vertel eens: is de auto gechipped?? :idea:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

HF_Rene

vr jul 29, 2005 17:03

Niet dat ik weet, hij niet ongewoon snel ofzo, dus het lijkt me niet. Hoe kom ik hier achter? Kan ik de firmware versie uitlezen op de tester/computer?

Ik heb wel eens gehoord dat er een firmware upgrade is geweest voor 156 modellen van voor '99 ofzo. De dealer zei dat mijn alfa deze zowieso gehad heeft omdat het een ex-lease auto betreft. Wie weet hier meer van?

psillen
Guru
Guru

Re: RE: Heeel moeilijk probleem, bokkig rijden

vr jul 29, 2005 21:50

Niet dat ik weet, hij niet ongewoon snel ofzo, dus het lijkt me niet. Hoe kom ik hier achter? Kan ik de firmware versie uitlezen op de tester/computer?

Ik heb wel eens gehoord dat er een firmware upgrade is geweest voor 156 modellen van voor '99 ofzo. De dealer zei dat mijn alfa deze zowieso gehad heeft omdat het een ex-lease auto betreft. Wie weet hier meer van?
Het feit dat het een lease auto geweest is, heeft er natuurlijk de ballen mee te maken. De dealer waar hij in onderhoud is geweest, zal het toch gedaan moeten hebben. Uitlezen is waarschijnlijk de enige manier om de versie te achterhalen.
Ik verwacht overigens niet dat een nieuwe luchtmassameter verschil gaat maken. Als die minder is, trekt hij vooral bovenin minder.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

HF_Rene

vr jul 29, 2005 22:05

Dat uitlezen ga ik binnenkort doen, is dat een beetje te vinden in de software?

Het bokkige rijden is de laatste tijd wel weer wat erger geworden. Ik heb toch het idee dat het vooral in de motormanagement software zit. De motor remt gewoon te abrupt af als je het gas loslaat.

Ik word er helemaal dol van, het is geen lolletje meer om in de alfa te rijden :( en dat toch wel moeten

Supertone

za jul 30, 2005 18:37

Ik heb vandaag de luchtmassa sensor vervangen, echt een heel groot verschil.
het stationaire toerental is nu eerst rond de 1000 rpm en na een tijdje 800 rpm , zoals het hoort dus.
Bij het gas los laten en schakelen houd de motor niet meer abrupt in.
Bij lage toerentallen schokt de motor ook niet meer.
goed dus.
Ook de reaktie op het gas is beter.

de sensor was niet echt goedkoop: bijna 200 Euro ex btw!!!!! :? :?

ik meteen maar even de voorste remschijven en blokken vervangen, ook niet verkeert
het zijn geboorde schijven die de standaard schijven zo vervangen, voor bijna alle auto's leverbaar.
www.formeldiscbrakes.com [url]

psillen
Guru
Guru

za jul 30, 2005 23:07

Ben blij dat de nieuwe LMM geholpen heeft, hoewel ik het niet verwacht had. Heb deze bij de vorige 156 defect gehad en dat merkte ik alleen bovenin het toerengebied. Geeft blijkbaar niet altijd hetzelfde storingsbeeld.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

HF_Rene

zo jul 31, 2005 20:06

@Supertone

Das goed nieuws! Dan moet ik hier toch ook maar eens naar kijken. Bij mij is alleen het stationair wel 'rock solid', dus weer een ander storingsbeeld dan?!

Supertone

ma aug 01, 2005 11:10

@HF-rene

zeker goed nieuws, ik ga de oude meter schoonmaken en door meten en nog een keer testen, het zijn beste dure dingen om zo even te kopen om te testen.
mischien kan je er een op de sloop vinden, jenever ken tell.

een kennis van me (automonteur) vertelde dat bij injectie-motoren problemen vaak veroorzaakt worden door de lmm, ook bij diesel-motoren.

suc6 met je zoektocht :!: :!:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma aug 01, 2005 12:33

Moderne auto's houden i.d. het gas even vast. Dash-pot, waarbij gasklep vertraagd
wordt gesloten voor betere emissie waarden. Knap irritant.

Terug naar “Algemene Technische vragen”