Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 11, 2010 18:36

...
Mooie foto´s op die link, mooi hoe ie de voorste ophangpunten versterkt heeft...
Inderdaad mooi om te zien hoe een ander het opgelost heeft, ben hier zelf ook net mee bezig. Ik snap alleen de buis niet vanaf de voorste dwarsbalk naar het achterste ophangpunt van de draagarm. Volgens mij doet dat niet zoveel aangezien er in die richting niet zoveel kracht komt te staan? (correct me if i'm wrong)

De versteving die jij gemaakt hebt van het ene naar het andere punt onder de uitlaat door is veel nuttiger volgens mij, zoiets ga ik in ieder geval ook maken maar dan van ronde buis ipv metalen strip.

Ik zie dat hij de fuseekogels ook wat naar buiten gebracht heeft, had ik nog niet aan gedacht, toch maar eens over nadenken ...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 11, 2010 21:20

Ik snap alleen de buis niet vanaf de voorste dwarsbalk naar het achterste ophangpunt van de draagarm. Volgens mij doet dat niet zoveel aangezien er in die richting niet zoveel kracht komt te staan?
Alle beetjes helpen maar een standaard Sud heeft speciale rubbers in de langsarmen die in langsrichting gaten hebben waardoor ze zeer flexibel zijn, als je tegen de band schopt gaat het wiel van voor naar achter een cm ofzo, en dat was met opzet. Dus een stijvere koets in die richting zal niet veel uitmaken, denk ik dan.
De versteving die jij gemaakt hebt van het ene naar het andere punt onder de uitlaat door is veel nuttiger volgens mij, zoiets ga ik in ieder geval ook maken maar dan van ronde buis ipv metalen strip.
Dat leek mij inderdaad meer effect hebben, beter als een extra veerpootbrug boven want die zit er al, af fabriek. Ik had plat ijzer gebruikt ivm de grondspeling, hij moet nog onder de uitlaat door.
Ik zie dat hij de fuseekogels ook wat naar buiten gebracht heeft, had ik nog niet aan gedacht, toch maar eens over nadenken ...
Dat heb ik dus ook gedaan, niet geschroefd maar een plaatje van 3 mm dik tussen de 2 draagarmhelften geschoven en geproplast op de originele boutgaten van de Sud dwarsarm en daar dan weer de 3 gaten in geboord voor de 33 fusee kogel, om de dwarsarm 2 cm langer te maken.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 11, 2010 21:35

Ik kreeg nog een vraag over de maten van de bracket voor de 166 V6 Brembo's op een 33 fusee. Die maten weet ik niet meer precies maar ik had nog 2 mislukte brackets en die heb ik ingescand. Met het rechthoekige bracket kwam de klauw te ver naar buiten geloof ik en het reeds bijgewerkte bracket had ik scheef geboord en teveel materiaal weggeslepen rond de gaten. Maar als je zelf dit gaat maken, gebruik dan deze maten alleen als richtlijn en breng ze eerst over op houten latjes en maak nieuwe tot het past, dat boort en bewerkt zich wat makkelijker en je hoeft niet 3x een nieuw boortje van 10 of 12 mm te kopen zoals ik. Je moet dan ook nog een afstandstukje van ik meen 8 mm dik maken met de 2 10 mm gaten 76 mm uitelkaar om de klauw midden over de schijf te krijgen.
Afbeelding
Niet zo mooi als deze welke hier voor een 145/146/155 worden aangeboden maar technisch in orde.
Afbeelding
En ik wil nog maar eens zeggen dat deze aluminium Brembo 166 klauwen technisch en optisch veel mooier zijn dan de gietijzeren 155 V6 klompen. Nadeel is dat ze duurder zijn, reken vanaf 150 euro voor een paar en je hebt 16 inch wielen nodig.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 11, 2010 21:48

Intussen zijn de Golf asdelen binnen, hier moet ik wel iets mee kunnen. Nog even een ijzeren balk scoren van 40x60 mm 150 cm lang (zou erg toevallig zijn als die in de oudijzerbak ligt op het werk, dus kopen) en daar komen dan eindplaten op van 1 cm dik waar de fusees op geschroefd worden, de schokdemper komt opzij tegen de as aan komt mooi uit en ijzeren plaat van 3 mm dik heb ik ook al om de bevestigingen voor de langsarmen te maken. Het simpelste is om gewoon de golf schijven te gebruiken, de 166 klauw past volgens mij precies op de bevestigingsogen maar puur voor het oog wil ik toch de 278 mm 166 schijven ipv de 224 mm Golf schijfjes, dus van de Golf schijven gebruik ik weer alleen de naaf, ze kosten toch maar 11 euro per stuk, ongelooflijk eigenlijk. Verder voordeel is de 4x100 boutcirkel dus geen schuifbouten meer en de middencentrering is hoger dus ook met de 166 schijf erover blijft nog genoeg over om het wiel te centreren, de opgelaste centreerring die ik nu heb is afdoende maar niet erg netjes. Achtung! Een golf heeft M12x1.5 schroefdraad voor de wielbouten, een Alfa M12x1.25.
De fabriek waar ik werk gaat 2 weken dicht rond nieuwjaar dus dan kan ik dit mooi gaan doen.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 12, 2010 07:21

De versteving die jij gemaakt hebt van het ene naar het andere punt onder de uitlaat door is veel nuttiger volgens mij, zoiets ga ik in ieder geval ook maken maar dan van ronde buis ipv metalen strip.
Dat leek mij inderdaad meer effect hebben, beter als een extra veerpootbrug boven want die zit er al, af fabriek. Ik had plat ijzer gebruikt ivm de grondspeling, hij moet nog onder de uitlaat door.
Bij mij zit er momenteel geen motor in, dus voor mij is het even lastig om te zien wat er wel en niet kan. Bij een platte strip ben ik bang dat die gaat knikken/doorbuigen als er echt spanning op komt. Ik heb gezien dat jij op de delen waar het kan er een opstaande strip gelast hebt voor de stijfheid maar op de stukken waar de uitlaat boven loopt niet, ik ben bang dat ie dan juist daar gaat buigen. Ivm ruimtegebrek wel misschien de makkelijste oplossing maar als tzt bij mij de motor er weer in zit ga ik toch wat anders proberen...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 12, 2010 09:35

die verstevigingsbuisjes/strips aan de voorzijde hebben naar mijn idee geen zin... je moet idd in de breedte werken kwa stevigheid...
echter dat stripje/pijpje van ophangpunt naar dorpel/krikpunt vind ik wel goed gevonden (maar dan mis je wel juist de versteviging van links naar rechts tussen de ophangpunten)

wel mooi dit soort projecten te zien! het is relatief vrij low budget allemaal, je kan ook wat heftiger denken en al die zware meuk van de voorzijde weghalen en stangen met uniballs ervoor in de plaats zetten (weet even niet zeker, maar verkoopt aw-delta dat soort meuk niet?) mooi om te zien dat er verschillende inzichten zijn en dus andere oplossingen worden bedacht voor het onderstel van een 33... Onafhankelijke wielophanging voor een 33 achter is veel werk, of het loont tegen de winst moet je maar vragen aan de mannen van hutzeton :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 12, 2010 09:45

...je kan ook wat heftiger denken en al die zware meuk van de voorzijde weghalen en stangen met uniballs ervoor in de plaats zetten ...
Ah Motorsports wel in ieder geval:

http://www.ahmotorsports.co.uk/brkandchassparts.htm

(even naar onder scrollen)
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 18, 2010 12:28

En weer APK :D :D :D
Met steekproef! En de steekproef controleur had 3 keer anderen opgebeld om te vragen of alles eigenlijk allemaal mocht, onder andere Laurens van der Velde, een lokale stockcar racer ivm de schroefbussen die ik gisteravond nog snel op mijn onlangs aangeschafte reserve 33 poten had gelast, ik had die alleen gepuntlast en de controleur vroeg zich af wat er zou gebeuren als die los kwamen (antwoord, niets, kunnen nergens heen). Geweldig, mijn keurmeester was er de hele morgen aan kwijt en had zelf niet gezien dat een moer van een fuseekogel niet aangedraaid was en kreeg daar een waarschuwing voor. Voor de rest viel alle geknutsel binnen de mazen van de wet.
Ik had gisteren dus nog de reserve 3 gats poten met koni geel aangepast met een schroefbus en de Golf veren uit de Jamex set, en dat paste prima en die ga ik ook gebruiken, alleen komen de veren los te liggen bij opkrikken en als je dan de moer op de schroefbus omhoog draait liggen de veren opgesloten maar komt de neus te hoog en ik kan mijn koplampen niet verstellen... en de hulpveren uit de Jamex set met scheidings ring zijn 3 cm in ingedrukte toestand, daar krijg ik 'm ook niet laag genoeg mee, dus zolang maar even de te slappe veren eronder gezet die ik in eerste instantie fout gekocht had. Bij te hard rijden over een drempel hoor je dan een dreun als de windingen van de veer op elkaar komen, maar voor de apk was het goed.
Enfin, de Jamex Golf veren komen er voor onder met een staaldraadje als uitveer begrenzer alhoewel de veer nergens heen kan als ie los komt te liggen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 18, 2010 12:41

dat laatste heb ik ook moeten doen voor de apk.
ze konden bij mij ook geen kant op maar omdat er van '09 naar '10 een wijziging in de wet stond mochten ze gans niet kunnen bewegen :?
apk baas heeft bij mij ook verscheidene keren de apkbijbel erbij moeten pakken...

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 18, 2010 12:57

Mijn APK meester is wel wat gewend, doet veel klassiekers zoals Jaguars en heeft ook veel van die rijdende lijken in onderhoud, amerikanen uit de jaren 60 en 70 waarvan de eigenaar trots is op elk roestgat. Ook van die verhoogde en verbrede leger Dodges, die de grenzen van de regels tarten.
Zou leuk zijn als ik volgend jaar naar Kwikfit ga, keuren ze 'm af bij de 1e aanblik en dan een RDW herkeuring eisen :twisted:
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 18, 2010 19:57

Mooi man, weer gekeurd! denk dat de steekproefman van de rdw niet zijn leukste morgen had!
moet binnenkort weer eens komen kijken, ben erg nieuwsgierig naar de voorwielophanging. Moet voor mijn 33 ook nog wat hebben, koni geel is lastig te vinden..
Ga je nog steeds bij dezelfde garage in de binnenstad?

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do nov 18, 2010 23:51

Yow Bert!

Gefeliciteerd met de nieuwe APK, straks weer lekker rondracen met je blauwe monster!

Ciaooo
Cooperini
Mijn APK meester is wel wat gewend, doet veel klassiekers zoals Jaguars en heeft ook veel van die rijdende lijken in onderhoud, amerikanen uit de jaren 60 en 70 waarvan de eigenaar trots is op elk roestgat. Ook van die verhoogde en verbrede leger Dodges, die de grenzen van de regels tarten.
Zou leuk zijn als ik volgend jaar naar Kwikfit ga, keuren ze 'm af bij de 1e aanblik en dan een RDW herkeuring eisen :twisted:
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 08:38

Moet voor mijn 33 ook nog wat hebben, koni geel is lastig te vinden..


Ik weet nog wel een setje die maar kort dienst hebben gedaan. Zitten nog onder een half gedemonteerde red.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 16:01

Mooi de keuring :thumbs:

En het blijft natuurlijk een geweldig projekt

grt rogrealfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr nov 19, 2010 19:34

Gefeliciteerd met de keuring, cool :thumbs:

Terug naar “Projecten”