Maxtor
Guru
Guru

Eerste dingetjes

wo jul 27, 2005 16:42

Ja, je gaat de eerste stukken rijden en dan kom je al gauw vreemde geluidjes tegen die je probeert te lokaliseren. Maar toch vraag ik me af wat ze zijn.

1 van de carbs maakt een vreemd geluid, een beetje een ploppend geluid, dus als je toeren maakt is het rond de 2000 toeren niet een mooi constant geluid maar maakt de auto een beetje een ploppend geluid en schut de motor een beetje heen en weer. Je merkt duidelijk dat 1 van de (linker) cilinders iets te kort krijgt. De carbs zullen maandag waarschijnlijk geheel schoongemaakt gaan worden en wordt het complete blokje afgesteld maar was toch benieuwd of iemand van jullie dit probleem kent. Nu zitten er openlucht filters op en hoor je dit geluid nog een stukje beter, komt van de linker carbs.

Daarnaast blijft het blokje lang warm, hij loopt bij koude start niet extreem snel warm (zelfs iets langzaam) maar zodra hij warm is blijft de meter vaak boven het streepje in t midden staan en springt met regelmaat de fan bij om m te helpen, zou dit questie van vervangen van thermostaat zijn? Dat die niet helemaal open gaat?

Gaat om een 33 1.3S, die al een twee tot drie jaar niet echt serieus meer gereden heeft.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Ricambi Originali

RE: Eerste dingetjes

wo jul 27, 2005 17:47

Waarschijnlijk ben je maandag van het probleem af, moest bij mijn 33 1.3S uit 89 elke 2 a 3 mnd de cabarateurs opnieuw afstellen. (anders stond die te schommelen als een zatte piraat met een houten been)
Ja en die thermostaat mischien toch nog een keer de contactjes overal een keer goed koperborstelen..?

Groet, Ro
Laatst gewijzigd door Ricambi Originali op wo jul 27, 2005 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 27, 2005 18:18

Maxtor, in de meeste gevallen gaan defecte thermostaten niet meer dicht ipv open, maar niet volledig openen kan best. Anderzijds: door het lange stilstaan denk ik dan eerder aan verstoppingen van radiator of koelsysteem, luchtbel, te laag peil bv. ik zou dat eens nakijken !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Luc33
Guru
Guru

Re: RE: Eerste dingetjes

wo jul 27, 2005 18:30

Maxtor, in de meeste gevallen gaan defecte thermostaten niet meer dicht ipv open, maar niet volledig openen kan best.
Inderdaad.

Ik zou de metertjes en stekkertjes eerst eens nalopen. Misschien meet het thermocontactje niet goed meer door dat lange stilstaan. Of is de wijzer op het dashboard nog niet wakker. Een kop sterke koffie doet wonderen. :P
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 27, 2005 23:30

Als een auto lang stil gestaan heeft zou ik meteen de thermostaat en het koelvloeistof vervangen. Bij het onltuchten kun je dan ook meteen zien of de fan wel aanslaat. Prettig om dat nu te weten dan als je in de file staat. Zekerheid voor alles. En let ook op de benzineslangen. Ook niet geheel onbelangrijk.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Eerste dingetjes

wo jul 27, 2005 23:39

En let ook op de benzineslangen. Ook niet geheel onbelangrijk.
Ach, vroegah heb ik rondgereden met een Sud tiqv met poreuse benzineslangen (drupte precies op de cilinderkoppen). Ik snap eigenlijk niet waarom dat toen niet fout gegaan is, heb er -na "ontdekken" nog zeker een week mee gereden :roll: :roll: :roll:
Hebben die klavertjes dan tóch effect? 8)

Bedoel dus te zeggen: let daar op, ik heb (denk ik) alle geluk van de wereld op dit gebied al opgebruikt :!:
It's not easy, being green (kermit)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 27, 2005 23:52

Ik ken een jongen die zijn getunede Corvette Stingray met Nascarblok , model 1974 ter waarde van meer dan 75.000 gulden toen, in rook heeft zien opgaan door een lek slangetje. Leuk zo`n taxatie rapport, maar het is nog een hele discussie geworden over de uitbetaling.

Maxtor
Guru
Guru

do jul 28, 2005 21:47

Benzine slangen zijn allemaal voordat ik de auto kreeg pas vervangen, deze zien er allemaal zowel op de brug als bij het motorcompartiment zeer goed uit. Misschien inderdaad verstandig om binnenkort de koelvloeistof etc te verversen (fan slaat overigens wel netjes optijd aan). Daar zitten ook een aantal slangen en vooral slangenklemmen waar ik niet al te veel vertrouwen in heb. Tevens moet ik ook de d-riemen vervangen, heb het gevoel dat ik op een rijdende tijdbom zit, hopelijk houden ze het nog twee ritten naar Eindhoven en terug vol, dan heb ik pas weer tijd.

Even terug te komen op het carburateur verhaal, als ik 50 km/h rij in zn drie (overigens in vrijwel alle versnelling is dit verschijnsel rond dit toerental) met iets meer dan 2000 toeren houdt het blokje af en toe en rijd het een beetje schokkerig, tevens plopt hij dan af en toe uit de uitlaat. Kwestie van goed schoonmaken en afstellen?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 28, 2005 21:49

Dat kan ook een kwestie van losrijden zijn. De auto heeft zoals ik begreep lang stilgestaan. Dus het kan goed zijn als je meer gaat rijden dat de wagen beter gaat lopen. Gun het wat tijd. Bougies ed kun je natuurlijk altijd preventief vervangen.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 28, 2005 22:11

Mijn 33 rookte de eerste km's als een turk en bokte als een lastige schoonmoeder....
Maar dat is stilaan allemaal verdwenen.
Wacht aub niet te lang met die d-riemen, 't zou zonde zijn van je werk. Spanrollen op speling controleren, maar bij een 8v zijn die niet zo "spannend"
ploffen in de uitlaat: controleer ook een keer je ontstekingstijdstip !

Maxtor
Guru
Guru

do jul 28, 2005 22:30

Maandag laat ik de auto zoals het er nu uitziet compleet afstellen, bougies zijn vandaag vervangen voor nieuwe GL's. Maakte had ik het idee wel verschil, liep allemaal alweer wat beter. De auto stinkt ook nog behoorlijk naar oude olie of benzine na een ritje, zal denk ik ook allemaal na verloop van tijd overgaan. Natuurlijk zit er verse olie in en zal ik binnenkort de auto geheel aftanken met RON 98.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 28, 2005 23:57

doe zeker de eerste 3 tankbeurten er maar eens BP Ultimate in

ik tank het nu iedere keer met mijn 75 TB, voorheen liep die vooral als hij nog koud was, best wel beroerd stationair, afslaan enzo en zoop die 1:7
nu loopt hij geweldig mooi 750 toeren stationair, zowel koud als warm en verbruik is gedaald tot 1:9 a 1:9,5

zitten best wel wat reinigende toevoegingen in. in een vrij verse motor zal het niet zoveel verschil maken, maar mijn TB heeft ruim 3,5 ton eropzitten, dus zal best wel wat vervuild zijn geweest.
net als jouw carbs waarschijnlijk
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maxtor
Guru
Guru

vr jul 29, 2005 23:45

Morgen ga ik (als het weer het allemaal een beetje toelaat) de d-riemen vervangen. Ik kan nu nog steeds niet echt met een gerust hart rijden voordat die dingen ververst zijn. Ik heb een uitgebreide manier van hoe ik het moet doen, echter het enige wat ik me nog afvraag (weet jij dit Graffiaturo) is of de manier van het naspannen van de riemen bij de 1300 gelijk is als de manier van naspannen bij de 1700. In de vraagbaak staat namelijk een andere manier van inbouwen omschreven. Maar moet ik bij mijn 1300 ook gewoon het driehoek kenmerk op de krukas gebruiken om de riemen na te spannen??

Hebben mensen daarnaast nog wat tips, is het makkelijker om de motorkap er bijv af te schroeven om er beter bij te kunnen komen? Is het noodzakelijk om direct de waterpomp mee te nemen (ik weet dat die monsters muurvast kunnen zitten). Wat is de juiste draairichting voor het verdraaien van de nokken en krukas, en moet ik precies uitkomen op het juiste kenmerk in die draairichting of kan hij ook 'teruggedraaid' worden? Morgen doe ik (als ik er uitkom, eerst goed bestuderen voor ik de huidige riemen lostrek) riemen + spanrollen.

Oja, als de rotor moet wijzen naar cilinder 1, naar welke cilinder wijst hij dan? Dus welke kant is cilinder 1+3 en welke kant is cilinder 2+4 gezien kijkende naar de neus (aangezien je ook de manier aan t werk bent)?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 29, 2005 23:53

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog nooit de riemen heb nagespannen :roll:

waterpomp zou ik in jouw geval zeker wel vervangen, aangezien je toch wat probleempjes zegt te hebben met je temperatuur, en de lange stilstand

ik haal zelf altijd de motorkap, de grille en de radiateur eruit, meestal ook de koplampen trouwens, dan kan je de motorkapscharnieren van het front losschroeven en in je eentje zonder beschadigingen de motorkap demonteren :wink:

RV is volgens mij cilinder 1
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 30, 2005 00:29

rv is idd cyl 1. (vanaf bestuurderspositie) als je riemen er nog opliggen, geen zorgen maken. zet eerst de boel op tijd en haal ze d'r dan af. weet je zeker dan je 1 in bdp staat, anders zou ie niet rijden, hoor ! ;) de nok van cyl 1 moet je wel behoorlijk opspannen hoor !
als de riemen d'r op liggen, eerst 2 krukasomwentelingen manueel doen en checken of alles nog steeds op tijd staat. dan vanaf nr 1 in bdp 45° rechtsom draaien en bijspannen (die driehoeken heb ik tot op heden nog niet gevonden, ik doe 't op 't gevoel). dan 360° draaien + 45° en de andere kant bijspannen.

gewoonlijk span ik na een aantal km's rijden ff opnieuw bij, kan met de kappen d'r op (is uitsparing voor de moer van de spanners)

let wel op dat je vanaf de draaizin op de merktekens uitkomt, niet terugdraaien of zo. moet je wel terugdraaien, draai dan meteen 180° linksom, draai terug rechtsom en zorg dat je dan op de "T" uitkomt.

de geroutineerden zullen hier allemaal niet meer op letten, maar voor de eerste keer beter extra voorzichtig ! ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”