Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 03, 2010 13:03

op de 33 heb ik rainsport's en die hebben behoorlijk grip in de sneeuw, en op nat uiteraard ook, en op droog prima, alleen als je wat lang aan het hoeken bent slijten ze wat harder dan gewoon zomerspul.
op de 155 liggen pauper zomerbanden van een rukmerk. en dat is echt hopeloos in de sneeuw, en slechte uitlijning, wat merk je dat in de sneeuw (of overgang droog-sneeuw).

weet nog niet of er rainsports of winterbanden op de 155 komen...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Winterbanden nu echt verplicht in Duitsland

vr dec 03, 2010 18:31

en slechte uitlijning, wat merk je dat in de sneeuw (of overgang droog-sneeuw).
Je moet ook geen stoepranden gebruiken om je auto mee uit te lijnen.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 03, 2010 18:50

:oops:

Zonder gein, dat was mede de reden dat die stoeprand geraakt werd. Hij was (nog)al slecht uitgelijnd :?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Jeroen S
Guru
Guru

za dec 04, 2010 11:37

En dan even opz oek in de schuur of ik die 14" winterbandjes nog heb of dat ik die al weer doorverkocht heb vorig jaar... :roll: Anders gauw op zoek naar een setje 14" voor de 33.
ik zou naar 13" zoeken als je ze om het huidige staal heen legt :wink:

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

za dec 04, 2010 11:44

:oops:

Zonder gein, dat was mede de reden dat die stoeprand geraakt werd. Hij was (nog)al slecht uitgelijnd :?
De uitlijning van die 155 was niet zoveel mis mee hoor...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 04, 2010 12:20

De laatste keer dat ik er in reed was hij goed uitgelijnd hoor. Hij ging mooi rechtdoor, rustig in het stuur (dus niet teveel uitspoor) en de bandjes waren ook mooi vlak aan het afslijten.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

za dec 04, 2010 21:22

En dan even opz oek in de schuur of ik die 14" winterbandjes nog heb of dat ik die al weer doorverkocht heb vorig jaar... :roll: Anders gauw op zoek naar een setje 14" voor de 33.
ik zou naar 13" zoeken als je ze om het huidige staal heen legt :wink:
Nee komt om het 14" LM dat ik nog heb liggen... Ben allergisch voor zwart stalen velgen :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

bralfa
Guru
Guru

zo dec 05, 2010 13:47

Ik gebruik al een jaar of tien winterbanden op mijn auto's. Verplichten of niet.... Beetje moeilijk verhaal... Excuus om m maar niet te doen omdat t in nederland toch maar een paar dagen per jaar is dat t sneeuwt is mi het slechtste argument wat je maar kunt bedenken. Juist omdat we weinig ervaring hebben in het rijden onder zulke omstandigheden, is kiezen voor de beste hulpmiddelen die er te verkrijgen zijn juist voor de hand liggend.

Ff een praktijkvoorbeeld van afgelopen donderdag en zaterdag.

Donderdag ochtend moest ik naar Eindhoven. Lobith - EIndhoven is een stukje van 130 km. 8.00 's ochtends van huis vertrokken. 10.45 in EIndhoven..... 13.40 vertrokken uit Eindhoven... 17.00 uur thuis. Ofwel een hele dag naar de Kl*te door prutsende weggebruikers.
Hierna moest ik nog "ff" naar Munchen. 17.15 in de auto gestapt, 23.15 was ik in Munchen. Omstandigheden in Dld waren toch echt ongeveer gelijk aan die in Nederland. Zijn de Duitsers zo veel beter in autorijden? Denk t niet. Maar ze weten zich wel beter aan te passen aaan de omstandigheden.

Gister middag weer vertrokken uit Munchen. Ging erg voorspoedig. Tot aan Oberhausen..... Daar doken de gele nummerborden weer op en ontstonden de gevaarlijke omstandigheden weer....

Mijn mening: Spendeer die paar knaken aan winterbanden en doe jezelf en de maatschappij hier een groot plezier mee!!!! Met mij stonden er dus ook een hoop extra mensen donderdag vast in Nederland. Dit kost de maatschappij (dus ook jou en mij) simpelweg bakken met geld.
Shut up and ride!

RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 06, 2010 15:17

Ik gebruik al een jaar of tien winterbanden op mijn auto's. Verplichten of niet.... Beetje moeilijk verhaal... Excuus om m maar niet te doen omdat t in nederland toch maar een paar dagen per jaar is dat t sneeuwt is mi het slechtste argument wat je maar kunt bedenken. Juist omdat we weinig ervaring hebben in het rijden onder zulke omstandigheden, is kiezen voor de beste hulpmiddelen die er te verkrijgen zijn juist voor de hand liggend.

Ff een praktijkvoorbeeld van afgelopen donderdag en zaterdag.

Donderdag ochtend moest ik naar Eindhoven. Lobith - EIndhoven is een stukje van 130 km. 8.00 's ochtends van huis vertrokken. 10.45 in EIndhoven..... 13.40 vertrokken uit Eindhoven... 17.00 uur thuis. Ofwel een hele dag naar de Kl*te door prutsende weggebruikers.
Hierna moest ik nog "ff" naar Munchen. 17.15 in de auto gestapt, 23.15 was ik in Munchen. Omstandigheden in Dld waren toch echt ongeveer gelijk aan die in Nederland. Zijn de Duitsers zo veel beter in autorijden? Denk t niet. Maar ze weten zich wel beter aan te passen aaan de omstandigheden.

Gister middag weer vertrokken uit Munchen. Ging erg voorspoedig. Tot aan Oberhausen..... Daar doken de gele nummerborden weer op en ontstonden de gevaarlijke omstandigheden weer....

Mijn mening: Spendeer die paar knaken aan winterbanden en doe jezelf en de maatschappij hier een groot plezier mee!!!! Met mij stonden er dus ook een hoop extra mensen donderdag vast in Nederland. Dit kost de maatschappij (dus ook jou en mij) simpelweg bakken met geld.
Helemaal mee eens :thumbs: s
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

ebbr
Guru
Guru

di dec 07, 2010 08:31

Verder ga ik mij niet meer met deze discussie bemoeien....Gr Roy.
Doe je het toch Roy :wink:

Helemaal mee oneens trouwens [-(

Winterbanden hebben meer grip: ja...
Met winterbanden ga je harder rijden: ja..

Iedereen heeft het recht zelf te bepalen hoe en hoe duur je je zelf vervoerd: ja...
Sommige auto's hebben ASR en ABS, sommigen nog niet eens gordels, moet je die ook bannen: nee...
-Moet je dit dus in nederland verplichten: nee...

Vb. Mijn schoonmoeder rijdt 3000km per jaar, mijdt het liefst dit weer. Moet je die verplichten te inversteren in winterbanden omdat ze zich soms laat verleiden er toch op uit te willen: ..nee (Rijdt toch haar levenlang al schadevrij door haar voorzichtigheid!!!).
Moeten we als medeweggebruikers met wel winterbanden liefdevol omgaan met dit soort mensen: ...ja
Komt ze in spits tijden op de weg en kost ze de maatschappij geld: ...nee
-Moet je dit dus in nederland verplichten: nee... (wel aanraden...hmm zeker)

Zo maar een paar van 'mijn' meningen :lol:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Dinky Boy
Miniaturista

wo dec 08, 2010 17:39

Wel verplicht, maar geen specifieke controle in het Emsland. Groningers die net over de grens Einkaufen machen willen hoeven zich dus niet direct zorgen te maken. Das heisst: niet om die 40 euro boete.

midas
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 08, 2010 19:30

Doe je het toch Roy

Helemaal mee oneens trouwens [-(

Winterbanden hebben meer grip: ja...
Met winterbanden ga je harder rijden: ja..

Iedereen heeft het recht zelf te bepalen hoe en hoe duur je je zelf vervoerd: ja...
Sommige auto's hebben ASR en ABS, sommigen nog niet eens gordels, moet je die ook bannen: nee...
-Moet je dit dus in nederland verplichten: nee...

Vb. Mijn schoonmoeder rijdt 3000km per jaar, mijdt het liefst dit weer. Moet je die verplichten te inversteren in winterbanden omdat ze zich soms laat verleiden er toch op uit te willen: ..nee (Rijdt toch haar levenlang al schadevrij door haar voorzichtigheid!!!).
Moeten we als medeweggebruikers met wel winterbanden liefdevol omgaan met dit soort mensen: ...ja

Omdat ze toch maar 3000 km per jaar rijd hoeft ze zeker ook maar 1x in de 3jaar naar de APK? :wink:
Ik vind dat het aantal km dat mensen rijden niet kunt mee laten wegen of er winterbanden wel of niet verplicht moeten worden.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 08, 2010 21:30

Wel of ze er al dan niet de weg mee op gaan... :wink: Ga je met dit weer de weg niet op, hoef je in mijn ogen ook geen winterbanden aan te schaffen. Ga je dat wel, doe je er toch verstandig aan om ze wel te monteren. :wink:
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Andretti Molletti

wo dec 08, 2010 22:42

Wel verplicht, maar geen specifieke controle in het Emsland. Groningers die net over de grens Einkaufen machen willen hoeven zich dus niet direct zorgen te maken. Das heisst: niet om die 40 euro boete.
Waarbij Duitsland dus aangeeft het niet zo belangrijk te vinden.... einde discussie, de bron collaboreert met Nederland..... ooit was dat andersom :twisted:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 08, 2010 22:47

Doe je het toch Roy :wink:

Mijn moeder rijdt nog net geen 3000 per jaar en haar Panda was aan nieuwe banden toe omdat ze oud waren. Logische keus: Winterbanden die goed slijtvast zijn. Michelin Alpin. Kan ze het hele jaar op crossen... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”