Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

155 mist vermogen - eea uitgesloten, nog niet ok

do jan 06, 2011 20:39

De auto:
155 (WB)
BJ 1996
1800 8v
285.xxx Km

Het Probleem
Mist Vermogen

Details
Mijn 155 is plat gezegd een traag hok. Op papier heeft 'ie 133pk maar in de praktijk...
Hij moet gigantisch op zn donder krijgen wil je fatsoenlijk meekomen in het verkeer.

Een voorbeeldje: Bij het oprijden naar de snelweg moet ik boven de 4500rpm blijven wil ik een gewone 105 bijhouden (met een burgerlijk vrouwtje erin)

Dit begint nu echt ergerlijk te worden, vooral omdat de km stand van de motor (285xxx, 1l olie op 1500km) nou niet echt uitnodigt tot afbeulen.
Het punt is voor mij dus aangekomen om er wat aan te doen.

Er zijn een paar symptomen:
-1: Lambda pendelt niet
-2: Bougie opening te ruim
-3: Lage compressie (9bar)
-4: Uitlaat ietwat lek op koppelingstuk.

Nu zijn 1,2 en 4 punten die makkelijk te verhelpen zijn.
Waarom nog niet gedaan? Wel, ik zit in over punt 1.
Bij mijn weten word bij vollast en boven de 4000rpm de lambdawaarde uitgeschakeld omdat het mengsel verrijkt wordt. Klopt dit?
Dit zou dan betekenen dat je duidelijk verschil moet merken tussen deellast en vollast. Klopt dit of maak ik hier een denkfout?

Voor het oliegebruik zou ik graag gaan Flushen (met Forté). In een motorblad van paps stond dat je daarmee ook het olieverbruik terug kan brengen en de compressie verhogen (want betere afdichting). Dit hadden ze proefondervindelijk geconstateerd.

Wat is slim om te doen? Trial and Error, oftewel bovenstaand oplossen en dan verder zien?
Kunnen 1,2,3 en 4 samen voor zo'n vermogens gebrek zorgen of moet ik andere dingen ook verdenken (nokkenasversteller, lmm, ...)?
Laatst gewijzigd door Hans33sw op di jan 25, 2011 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 155 mist vermogen

do jan 06, 2011 20:57

Meet de compressie eens met dezelfde meter bij een gelijkwaardige motor en kijk wat die daar aangeeft. 9bar is erg weinig. Maar eigenlijk is de hoogte van de meting niet heel belangrijk, het verschil onderling is veel belangrijker, dat moet echt minder als 1 bar bedragen.

Als je nokkenasversteller niet werkt wordt hij ook langzaam. trek de stekker er eens af en ga rijden en kijk of hij dan langzamer wordt. :wink:

Voel ook eens bij de uitlaat of hij wel goed blaast en kijk na een stuk stevig doorrijden eens of het spruitstuk niet roodgloeiend is, dat zou wijzen op een verstopte uitlaa/kat.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 155 mist vermogen

do jan 06, 2011 21:04

Meet de compressie eens met dezelfde meter bij een gelijkwaardige motor en kijk wat die daar aangeeft. 9bar is erg weinig. Maar eigenlijk is de hoogte van de meting niet heel belangrijk, het verschil onderling is veel belangrijker, dat moet echt minder als 1 bar bedragen.
Goeie, ik zal bij gezocht eens een oproepje plaatsen. Misschien is het dan ook verstandig om een compressie-lektest te doen bij beide?
Als je nokkenasversteller niet werkt wordt hij ook langzaam. trek de stekker er eens af en ga rijden en kijk of hij dan langzamer wordt. :wink:
Die doet wat bij welk toerental en welke belasting?
Voel ook eens bij de uitlaat of hij wel goed blaast en kijk na een stuk stevig doorrijden eens of het spruitstuk niet roodgloeiend is, dat zou wijzen op een verstopte uitlaa/kat.
Zou kunnen. Hij haalde de CO wel, alleen de lambda waarde op de tester lag te hoog.
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jan 06, 2011 21:12

Nou, volgas gaat ie inderdaad in open loop, aangezien de lambda regeling dan niet werkt moet dat je vermogen niet negatief beinvloeden.

Lambda waarde te hoog, is de rubber slang gescheurd tussen de lmm en het spruitstuk?
Heb weleens meegemaakt dat dat aan de onderzijde het geval was, dat zie je pas na lang zoeken...
Of anders de benzinedruk te laag, injectoren vies?

"De 155 1.8 ken ik ook als traag hok", maar ik hoop dat je wat vindt dat hem wat sneller maakt.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2011 21:21

Nou, volgas gaat ie inderdaad in open loop, aangezien de lambda regeling dan niet werkt moet dat je vermogen niet negatief beinvloeden.

Lambda waarde te hoog, is de rubber slang gescheurd tussen de lmm en het spruitstuk?
Heb weleens meegemaakt dat dat aan de onderzijde het geval was, dat zie je pas na lang zoeken...
Of anders de benzinedruk te laag, injectoren vies?

"De" 155 1.8 ken ik ook als traag hok, maar ik hoop dat je wat vindt dat hem wat sneller maakt.
Die was wel lek idd, ik kan alleen niet meer terughalen of ik die nu voor of na de meting heb vervangen :-k
Maar iig pendelt de lambda niet, dus dat zou een reden tot verdenken kunnen zijn.

Benzine druk meten nog niet gedaan, injectoren ook niet gecheckt (is dit op het oog te beoordelen?)

Ik vindt hem vooral traag in vergelijking met de Renault 5 (1.4 69pk 670kg) en de 33 (1.7 105pk 980kg)
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jan 06, 2011 21:27

Bij heel arm mengsel pendelt de lambda ook niet, want dan is er niks te meten.

Is wel simpel te checken om alvast de benzinedruk te meten? O, edit goed lezen, dat vroeg je al. Moet je even een metertje in de leiding zetten, als je die hebt. Of heeft de 155 een meetpunt?
Of anders de retourslang van de benzineleiding even dicht te knellen.
Als ie het dan wezenlijk beter doet, kan je daar eens verder naar kijken.
Kan je ook gelijk zien of de lambda hierop wel gaat pendelen.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 06, 2011 21:33

Dit is toch de ex Jurian wide body? is nog van mij geweest ooit,dat was destijds geen auto die ik onder de noemer traag hok zou willen plaatsen. Kwam wel aardig van zn plek toen dus mi moet er wel iets aan de hand zijn.

Suc6 ermee iig, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2011 21:37

Dit is toch de ex Jurian wide body? is nog van mij geweest ooit,dat was destijds geen auto die ik onder de noemer traag hok zou willen plaatsen. Kwam wel aardig van zn plek toen dus mi moet er wel iets aan de hand zijn.

Suc6 ermee iig, grtz,fRank
Klopt, en Jur was in zijn topic over deze auto ook wel te spreken over de potentie (en die heeft er nog geen 10k mee gereden, dus zoveel slijtage zal het wel niet zijn).

@michel, ga ik proberen!
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Rainier155
Guru
Guru

do jan 06, 2011 21:39

Zit er wel echt een 1.8 motor in en niet een 1.7 ofzo? ;)
1.8je in de 155 van mijn pa rijd anders best vlot, terwijl ik een 1.7 juist veel te traag vind.

Wat bedoel je eigenlijk met bougieopening te ruim? Is het schroefdraad dol, en zit de bougie dus niet vast?

Anders zou ik ook de nokkenasversteller gaan verdenken, al meen ik me te herrineren dat die bij de 8v eigenlijk nooit vervangen worden.
Verder zou je de spanning van distributieketting kunnen checken en evt kleppen laten stellen? Dat moet bij de 8v's regelmatig gebeuren dacht ik.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 06, 2011 21:39

Als hij heel arm loopt heb je witte bougies... :wink: even een stel eruit draaien en naar de kleur kijken is een goed idee.

De nokkenasversteller zorgt boven een bepaald toerental en/of een bepaalde belasting voor het verstellen van de nokkenas van 'tam' naar 'wild'. :wink: Als je hem constant op wild zou laten staan zou hij beroerd stationair lopen en slecht lopen onderin de toeren. constant op tam resulteert in een auto die voor geen piek doortrekt maar wel in lage toeren gewoon rijdt.

Stekkertjes eraf en geen verschil met de huidige situatie geeft een hele aardige hint in de richting waarin je moet zoeken. :wink:

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

do jan 06, 2011 21:41

Ik heb 30.000 km in een 1.8 8v gereden, bij 3ton gedemonteerd en dat was zeker geen traag hok! De nokkenasversteller verdenk ik ook, maar ook de compressie lijkt laag. Over de lambda is al genoeg gezegd.

Plaats je oproepje anders eens op het 155 register, daar zitten net wat meer 155 rijders dan hier. Misschien dat Jeroen van Alfa Twente nog wel een 1.8 8v heeft staan om mee te vergelijken.
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2011 21:42

Zit er wel echt een 1.8 motor in en niet een 1.7 ofzo? ;)
1.8je in de 155 van mijn pa rijd anders best vlot, terwijl ik een 1.7 juist veel te traag vind.

Wat bedoel je eigenlijk met bougieopening te ruim? Is het schroefdraad dol, en zit de bougie dus niet vast?

Anders zou ik ook de nokkenasversteller gaan verdenken, al meen ik me te herrineren dat die bij de 8v eigenlijk nooit vervangen worden.
Verder zou je de spanning van distributieketting kunnen checken en evt kleppen laten stellen? Dat moet bij de 8v's regelmatig gebeuren dacht ik.
Ketting hebben we laatst opgesteld en de klepspeling gemeten, die was ok.
Nokkenas versteller heb ik ook nog niet gehoord dat die stuk gingen bij een 8v, de relais die hem aanstuurd heb ik al eens vervangen. Aansturing lostrekken is dus een idee idd.

Tja, volgens mij ligt er zover ik weet wel een 1.8 in. Met een 1700 bak welteverstaan dus hij zou nog vlotter van kiet moeten gaan als een std 1.8

Kan een arm mengsel ook aan een defecte Lmm liggen?
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 06, 2011 21:45

Als hij heel arm loopt heb je witte bougies... :wink: even een stel eruit draaien en naar de kleur kijken is een goed idee
Kleur was ok. @ Rainier: afstand waar 't vonkie word gemaakt (juiste term kwijt, electrode afstand?)
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jan 06, 2011 21:49

En een 1700 heeft geen nokkenasversteller toch?

Laten we hopen dat dat het al is... lekker snel klaar dan!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 06, 2011 21:51

Dat niemand ervan heeft gehoord dat nokkenasverstellers wel eens kapot gaan wil niet zegge dat ze dat ook echt niet doen... :? Op een van mijn 75 Ts-én heb ik een keer een kapotte versteller gehad namelijk. :evil:

En als de bougies er gewoon goed uitzien en de auto voorheen wel vlot was ga ik toch steeds meer geloven dat bij jou de versteller niet werkt, de verbranding is immers goed. :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”