jwst
Member
Member

Hoe werkt de ruitensproeier van een giulia? ivm APK..

vr aug 05, 2005 10:39

Hallo,

Helaas is de Giulia afgekeurd voor de APK, omdat de ruitensproeier niet werkt.
Belachelijk dat dat ding moet werken, maargoed...

Nu zit er wel een trappompje bij mijn pedalen en dan gaan de wissers ook beginnen, maar er komt geen vloeistof op de ramen.. Nu zie ik wel een doorzichtigslangetje een lange en een hele korte(waarschijnlijk afgeknipt.) WIE weet hoe dit ding precies werkt!?

Of weet iemand een makkelijke goedkope oplossing!!??? voor de apk...

Gr JW
AR GIULIA 2.1

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

RE: Hoe werkt de ruitensproeier van een giulia? ivm APK..

vr aug 05, 2005 10:44

Euh je reservoir vullen??
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Egbertone
Guru
Guru

vr aug 05, 2005 10:46

Vanuit het pompje moeten er twee slangetjes lopen. De ene is uiteraard op de sproeier aangesloten, de andere gaat naar het reservoir. Het vloeistofreservoir is meestal een blauwe zak die ergens in de motorruimte hangt.

Afbeelding
Bron: www.classicalfaparts.nl

Giulia1300ti
Member
Member

vr aug 05, 2005 11:11

hoe ik het heb opgelost (niet origineel maar wel werkend)

een reservoir (met pomp) van een slopel kadett in gebouwd. het voetpompje gemodificeerd zadat er een schakelaar inzit die dan weer het pompje aanstuurd.

m'n wissers gaan aan via de originele schakelaar op het dashboard. en de sproeier moest ik via het voetpompje bedienen.

Nu dus i.p.v. een voetbediend pompje een elektrisch pompje met een mega straal op je voorruit :-)
'68 Alfa Romeo Giulia 1300 TI
'90 Alfa Romeo 33 1.3 -rip-
'83 Alfa Romeo Sud 1.3 SC -rip-

jwst
Member
Member

vr aug 05, 2005 11:38

Kijk daar heb ik wat aan!!
Die twee slangetjes zie ik! Dus als ik het goed heb moet ik alleen een bakje met water zien te regelen!! Waar ik 1 van die twee instop en die zuigt het water uit het bakje die stuurt dat via een kastje naar het andere slangetje die uitkomt op de "sproeier"
of moet het toch een speciaal bakje/ zakje zijn???
Nou ik denk dat ik er wel uit ben!! Ga vanavond maars prutsen...

Nu nog de claxon, heb het draadje gevonden (als deze aarde maakt gaat ie af) kan alleennog niet vinden waar deze op aangesloten moet worden...
Er hangen namelijk nogal wat draadjes los.. Volgens mij oudspul die ook niet aangesloten moeten worden. Maar dat is latere zorg..

Gr en bedankt...
AR GIULIA 2.1

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Hoe werkt de ruitensproeier van een giulia? ivm APK.

vr aug 05, 2005 11:58

Een slang (aanvoer) van de waterzak/bak naar het pompje/voetpedaal en de andere slang van het pompje/voetpedaal naar de sproeier.
De waterzakken zijn overigens nog volop te koop....
Nu nog de claxon, heb het draadje gevonden (als deze aarde maakt gaat ie af) kan alleennog niet vinden waar deze op aangesloten moet worden...
Waar heb je dat draadje precies gevonden?
De draad van de claxon loopt door het stuurhuis/de stuurstang naar het stuur.
Misschien dat er uit je stuurhuis ook nog een losse draad hangt?! Zo ja, moet je hem daarop aansluiten.

jwst
Member
Member

vr aug 05, 2005 17:27

Draadje was ongeveer 20/30cm lang en komt uit de bel/hoorn.. aan het eind zit een plat stukje om in een ander verbinding te schuiven(weet niet hoe die dingen heten) Zal eens kijken vanuit het stuurhuis..

GR JW
AR GIULIA 2.1

Danny
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr aug 05, 2005 19:00

Waterzak hangt naast je accu als het goed is.
Er kan in weze niet echt wat stuk aan gaan.
Waterzak volgooien en ff flink doorpompen.
Gebruik de mijne ook nooit alleen bij de apk
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 06, 2005 19:06

vaak ontbreekt de terugslagklep in het aanvoerslangetje naar de sproeier. Dan loopt het water helemaal terug, de zak in , en moet je 2345 keer pompen om het water weer bij de sproeier te krijgen.....
Je ziet de klep op het plaatje hier ergens boven, ook deze is te scoren bij een automaterialen zaak.
Maar goed, andere optie is een compleet tankje met ingebouwde pomp op de sloop te scoren, en dan een gewone drukknop ergens te bouwen, je hebt die hele voetpomp dan niet meer nodig. Draadje , gezekerd, vanaf de accu naar de drukknop, daarvandaan draadje naar de pomp, andere aansluiting pomp is massa.
Klaar! en wel NETJES inbouwen he? Want ik KOM je tegen.....
Rik :wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

jwst
Member
Member

za aug 06, 2005 20:10

Jaja het is me gelukt!! Er hangt een mooie witte bidon in!! Sorry ziet er niet uit...
Het werkt tenminste wel...
Haal het er denk ik later toch maar weer uit.
Nummerplaatverlichting ook gemaakt..
Claxon werkt weer!! rare verbinding! Hangt er 1 zo'n zielig draadje uit een metalen/ijzeren blok (stuurhuis?).

Heb nog wel een ander puntje...
UIT mijn volgens mij startmotor hangt een draadje los! Het is een zwarte (aarde?)
Deze zit ongeveer in het midden van de motor. Aan de zijkant van de startmotor zitten twee rode --> 1tje dikker dan de andere, deze zijn wel aangesloten. Nu heb ik een stekker met 5contactpuntjes waar het losse draadje in het midden in past.(moet deze daar in??? Er zit ook een contactpunt aan het motorblok beetje onderin, wat moet hierop aangesloten worden..???

Nouja hij is tenminste maandag klaar voor de APK!!!!! HANDIG ZO"N FORUM!!!!

Gr JW
AR GIULIA 2.1

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 06, 2005 23:50

zeg JW, dat gaat niet goed zo....
Regel asap een werkplaatshandboek en leer dat!
leer je wagen kennen, dat kan je op den duur erg veel geld gaan schelen, als jij losse draadjes hebt hangen waar wellicht spanning op staat loop je wel het risico dat je straks ergens langs de kant van de weg staat net als het niet uitkomt (nooit dus...) of erger, je wagen in de brand!
Knal eens een pb naar Bartman of zo, die zit vlakbij je, tevens de mannen van Forza olanda want daarvan komt het gros uit Almelo... Bartjan zit in deventer.
enne, have fun!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Egbertone
Guru
Guru

Re: RE: Hoe werkt de ruitensproeier van een giulia? ivm APK.

zo aug 07, 2005 08:48

vaak ontbreekt de terugslagklep in het aanvoerslangetje naar de sproeier. Dan loopt het water helemaal terug, de zak in , en moet je 2345 keer pompen om het water weer bij de sproeier te krijgen.....
Euhh.... volgens mij is het 2346 keer :lol:

Maar ehh... inderdaad, Rik heeft volkomen gelijk. Dat is het apparaatje wat in het plaatje er "vergroot" uitgelicht is. Nr. 0.1923.0. Kost maar een eurootje of zo. Misschien wel 2 Euro maar, nog steeds niet veel.
Waterzak is ook niet zo heel duur en staat een stuk mooier als een bidon (fiets?).

De claxon... dus toch de massadraad uit het stuurhuis! Hoezo zielig draadje? Is gewoon een schakeldraadje dat er voor zorgt dat het relais een stroompje naar de claxon(s) laat lopen.

Succes met de APK!

jwst
Member
Member

zo aug 07, 2005 18:42

Hele domme vraag, maar waar komt mijn 2,0 (2,1) vandaan..? In welke auto zaten deze motoren in? Moet namelijk mijn koppeling vervangen.. Kwam amper thuis..En zat bij ARParts Brummen te kijken.. Die van de standaard giulia passen er zekers niet op?!?
Maar ben nog steeds blij met mijn nieuwe mods!! Sorry die fietsbidon haal ik er wel weer uit...
Ohja ik was van plan om een cursus te gaan volgen www.vandergrinten.nl
Snap ik andere topics ook mwaahaaha

Gr
AR GIULIA 2.1

Danny
Guru
Guru

zo aug 07, 2005 20:08

De 2.1 ltr in mijn giulia is een 2.0 ltr alfetta QV motor.
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Danny
Guru
Guru

zo aug 07, 2005 20:10

Waarom past de standaard koppeling niet dan????
SCARB nr 697

Terug naar “Algemene Technische vragen”