matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 15:19

Dit kom je vooral in de wat oudere luchtweger systemen tegen. Die zitten er in veel gevallen door de beperkte sensoren toch aardig naast en daarvan kan je in ieder geval het gevoel dat de motor geeft aardig tweaken.
De autos met een mechanische luchtweger zijn sowieso al aardig op leeftijd. Potmeters slijten en geven andere waardes, als je met zo'n luchtweger enigszins goede meetwaardes zou willen hebben moet je die dingen kalibreren. Wat niemand doet en ik zou ook niet weten waar je het kan doen.

Nu je hier toch leest Jeroen, goed werk ga zo door, je zorgt met jou bedrijf ervoor dat voor veel meer hobbyisten een aftermarket Motormanagement mogelijk is. Ik zelf wil graag met MS3 aan de gang, zit er een update aan te komen bij Kdfi? Of is het mogelijk het MS3 daughter board aan te sluiten op een Kdfi met de extra mogelijkheden van dien?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

BS-AutoTune

RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 16:21

Als het de potmeter zou zijn, dan zou deze gewoon gaan "spiken". Het is namelijk het loopvlak wat verslijt. En dan heb je wel / geen contact. Ik zie dit nog wel eens gebeuren bij een TPS sensor met een defect. De sleperbaan zou echter dezelfde weerstand moeten blijven geven en dus dezelfde spanning moeten doorgeven.
Ik denk dat het meer de mechaniek en de veerconstante is die aan slijtage onderhevig is. De veerconstante is af te stellen. Er zit een soort van circlip achter het plastic bakje. Dan kan je een tandwiel draaien waarmee je de veervoorspanning regelt. Ook is er nog een offset mogelijk, waar de sleper zijn eerste raak-contact heeft. Maar ik denk dat het eigenlijke probleem meer zit in de mechaniek. Met andere woorden: de klep die niet meer zo soepel loopt. Verder bedoelde ik met oudere sensoren:
De "normale" lambdasonde die de Air-fuel ratio op 14,7 houdt tot het vollast contact wordt behaald. En dus ook de TPS sensor die uit 2 schakelaars bestaat.
Met die 3 componenten (luchthoeveelheidsmeter, TPS en lambda-sensor) kan je zo bar weinig dat het geen zin heeft daarmee verder te gaan.
Van alle mensen die bij mij zijn geweest met een dergelijk systeem hebben te kennen gegeven dat de auto SLECHTER ging rijden na een "chiptuning".

Mijn motto is inderdaad de zelfbouwers te ondersteunen en onafhankelijk te maken. Zelf leren tunen. Zelf leren inbouwen. Als je er dan voldoende aandacht aan besteedt dan krijg je gewoon het mooiste resultaat. Daar kan geen tuner tegenop. Ik ook niet. Zelf ben je namelijk in staat honderden uren in de tuning te steken (het is namelijk verslavend) en steeds weer wat uit te proberen. Dank voor je compliment. Daarnaast bouw ik hier ook volledige projecten om voor mensen die niets zien in al die draadjes. Ik heb trouwens ook steeds meer producten voor de zelfbouwers. Zie ook de prefab kabelbomen. Daarmee is het voor de zelfbouwer mogelijk geworden om in een dag een motor aan de praat te krijgen. Ik claim dat als je een dergelijke kabelboom koopt samen met een "startmap" (en laatste firmware update) dat je geen support nodig hebt. Mocht je auto dan toch niet willen lopen kan je langs komen en in de meeste gevallen heb je dan voor circa 150 euro een lopende en afgestelde motor (circa 3 uurtjes werk a 50 euro per uur incl. BTW met een bak koffie en de nodige uitleg).

Afbeelding

Er zijn mensen die dat te duur vinden. Ik krijg dan meestal te horen: ja, maar... ik wil het graag zelf doen !
Kan ook, dan heb ik kabelbundels waar de KDFI stekker al aan zit (draadjes krimpen is een vak):

Afbeelding

Ik doe dus mijn best om het voor IEDEREEN zo toegankelijk mogelijk maken. Al heb je natuurlijk altijd zuurpruimen die het nog een paar tientjes goedkoper elders op de kop weten te tikken (en daar 1,5 jaar voor nodig hebben). En ja, die mensen laat ik vallen als een baksteen. Lijkt me niet meer dan normaal eigenlijk.

MS3 biedt op het moment nog te weinig voordelen. Er zijn maar weinig mensen die alle functies van de MS2 / KDFI gebruiken. Het MS3 platform is qua elektronica gelijk aan de MS1 en MS2 en komt ongeveer op het niveau van de KDFI met het MS3X board. Al mist ze dan nog steeds een hoop zaken. Je moet dus nog een hoop dingen bij solderen wil je ook echt wat aan de uitgebreide software van de MS3 hebben (die overigens weer terug ingebracht is in de MS2/KDFI). Vooralsnog zijn er geen concrete plannen voor een KDFI op basis van de MS3 processor.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 17:03

Jammer, dat sommige mensen zo slecht met kritiek om gaan...

.Even ter info:
Ik heb 1,5 jaar geleden gekozen voor een ander systeem, dat duurder was dan wat Bosma aanbiedt, maar specifiek op LPG was toegesneden, ik had daar op dat moment gewoon meer vertrouwen in.
Het beviel mij niet 100% en omdat er zelf niets aan te veranderen is qua mapping en zo nu voor de MS/kdfi gekozen.

Een kant en klare draadboom is leuk, scheelt een hoop gepriegel, maar het is ook gewoon leuk om alles zelf uit te vogelen en om een kabelboom in elkaar te knutselen. Bovendien moet er voor een specifiek auto nog zoveel stekkertjes/draadjes bij gemaakt of weggehaald worden, dat het nou ook weer niet zoveel uit maakt.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 18:49

Ik zou iedereen graag willen verzoeken om te stoppen met het afzeiken van elkaar.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 19:07

ik ben blij dat er zoiets is als een kdfi, voor relatief weinig geld toch een mogelijkheid........ik heb er nog geen , gaat wel komen, ben nu nog bezig met een ms2
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 21:01



Mijn motto is inderdaad de zelfbouwers te ondersteunen en onafhankelijk te maken. Zelf leren tunen. Zelf leren inbouwen.

.
Wat ik zeg, ik vind het een goed initiatief. Jouw tarief vind ik erg schappelijk, zo schappelijk dat ik mijn principes dat commercie niet hoort op een forum" vergeet. Ik heb zelf een electro technische en werktuigbouwkundige achtergrond. Ik zal dus zelf lekker lang gaan pielen om het voor elkaar te krijgen, samen met de honderden uren op de MS forums heb ik er goed vertrouwen in om er zelf uit te komen.
MS3 biedt op het moment nog te weinig voordelen. Er zijn maar weinig mensen die alle functies van de MS2 / KDFI gebruiken. Het MS3 platform is qua elektronica gelijk aan de MS1 en MS2 en komt ongeveer op het niveau van de KDFI met het MS3X board. Al mist ze dan nog steeds een hoop zaken. Je moet dus nog een hoop dingen bij solderen wil je ook echt wat aan de uitgebreide software van de MS3 hebben (die overigens weer terug ingebracht is in de MS2/KDFI). Vooralsnog zijn er geen concrete plannen voor een KDFI op basis van de MS3 processor.
Het is hobby en vanuit dat uitgangspunt vind ik MS3 interessant. Wisselen van de programma's, sequentiële injectie en ontsteking, CAN communicatie, meer I/O, geen usb naar serieel stekkertje meer nodig, SD kaart datalogging... ik weet het, allemaal niet nodig maar wel leuk. Ik zie dat Kdfi ook sequentieel kan op jouw website.., kan je ook wisselen tussen twee programma's?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Chevron
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr sep 15, 2006 09:17

Re: RE: Kdfi` motormanagement

vr apr 01, 2011 21:21

Ik zou iedereen graag willen verzoeken om te stoppen met het afzeiken van elkaar.
Graag!
ik ben samen met een vriend van mij bij Jeroen geweest toen ie nog bij renard in huis zat, na een iets verkeerde start door die vriend van mij ben ik echt heel veel wijzer geworden over KDFI en dat werd heel prettig uitgelegd onder het genot van een bak koffie.
Heb er nog steeds niks gekocht maar alle vragen die ik had zijn heel netjes uitgelegd, en dat noem ik meer dan top!
Goed produkt, en mensen ondernemer zijn is meer als een duizendpoot zijn.
Heb daar aub een beetje begrip voor!

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

zo apr 03, 2011 09:17

Hello,

KDFI blijft toch zeer interessant vind ik, MS3 met het expansion board kan wel heel veel, 8/sequentieel inj en ontsteking. Maar zover ik het begrijp zijn dit enkel logische uitgangen dus moet je nog bijbouwen? Of zouden de injectoren als ze hoogimpedantie zijn toch rechtstreeks aan te sturen zijn.

Dit vind ik het leuke aan kdfi, alles zit er bijna al in (standaard), bij megasquirt moet je nog altijd vanalles solderen, kdfi is enkel een paar jumpers solderen.
Het is natuurlijk ook leuk om alles zelf te kunnen doen en solderen maar dan hangt de kwaliteit fel af van jouw soldeerkunst en als je dit niet dagdagelijks doet is het toch niet simpel om alles perfect te doen (en dat is toch wel nodig voor geen problemen te krijgen die zeer moeilijk te vinden zijn).

Er is blijkbaar toch een kdfi v1.4 op komst, ben benieuwd wat daar in gaat zitten, misschien dat hier iemand meer weet.

Het hangt toch meestal 100% af van hoe je alles zelf afstelt en aansluit, of het nu kdfi of ms of dta of eender wat is, als je het verkeerd instelt of afstelt loopt het toch wel mis.
Het is gewoon leuk er mee knutselen en vanalles proberen, als je het dan vind dat geeft zoveel voldoening.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Kdfi` motormanagement

zo apr 03, 2011 12:01

Hello,

KDFI blijft toch zeer interessant vind ik, MS3 met het expansion board kan wel heel veel, 8/sequentieel inj en ontsteking. Maar zover ik het begrijp zijn dit enkel logische uitgangen dus moet je nog bijbouwen? Of zouden de injectoren als ze hoogimpedantie zijn toch rechtstreeks aan te sturen zijn.
Als je de expansion card aansluit dan gaat het geloof ik allemaal.

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-434.html
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 10:05

Ik wil ook nog even iedereen tippen KDFI te gebruiken.

Electrofreaks en masochisten kunnen MegaSquirt proberen maar als het
om een snel , goed resultaat gaat neem KDFI.
Vergeet niet dat de KDFI precies hetzelfde is als een MS maar dan met een
aantal gewenste aanpassingen al aanwezig en een veel beter Print ontwerp.
De extensies vor de MS zijn ook hier wel te gerbuiken.

Met de voorgekrompen draadbomen, de geboden ondersteuning en ervaring
zou ik niet meer twijfelen. Prijzen zijn ok, en je hoeft niet weken
te wachten tot de douane zo vriendelijk is je pakketje uit de USA vrij te geven
tegen een ergerlijk groot losgeld ... eh ... invoer-bedrag.

Ik heb 3 MS-en gebouwd en ben bijkans depressief graakt van de veelvoud aan
opties die ik moet afwegen aan de hand van avonden MegaManuals herlezen.
Dan de firmware. Net zo buggy als Windows updates alleen verschijnen ze
minder vaak. En welke moet je eigenlijk hebben?

Moraal: als je t voor het eerst doet , of niet veel electronica kennis hebt, neem
een kDFI en laat je helpen. Als je groot bent en tijd over hebt kun je altijd nog
een MS proberen.

Edit: sequenciele ontsteking en of inspuiting is voor ons totaal oninteressant. Je
haalt er niet meer PK's mee, maar kunt er na veel meten in instellen een iets lagere
uitstoot en een marginaal beter verbruik mee bereiken.
Nb met de manier waarop de meeste Alfisten rijden is zelfs dat niet mogelijk.

Electronica Ingenieur Zonder binding met BS-Auto
Kai.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 11:55

Fijn topic geworden met veel duidelijke uitleg over voor en nadelen.

Ik erger mij al een tijd aan de JetTronic van mijn GTV6 en zit geruime tijd te denken aan een ander motormanagement systeem.
Zelf het ombouwen naar een Motronic heb ik overwogen.

Ik heb al begrepen dat de huidige vliegwiel van een GTV6 een nul-puls mist waardoor andere motormanagement systemen niet werken.
Klopt dat. Als ik alles goed heb doorgelezen zou KDFI voor mij een oplossing kunnen zijn voor:
-onrustige stationair loop (vooral koud)
-te hoge stationair loop (warm)
-niet voldoende inspuiting bij hogere toeren.
-pingelen bij gebruik van de vacuüm vervroeger.
-te weinig vermogen voor een 3.1

Hier een verslagje van mijn bezoek aan Buddy van de Wereld.
------------------------------------------------------------------------------------
Tijdens de lunch vertelde ik Buddy over mijn problemen met de GTV6 met SaVaLi 3.1.
Ik waarschuwde hem al dat ie waarschijnlijk pingelde en hij zou er rekening meehouden.

In aanloop naar de eerste run kwam naar voren dat de GTV6 inderdaad aan het pingelen slaat bij half- 3/4 gas. Maar niet bij volgas. Het is erg naar om naast de wagen te staan en het pingel geknetter te horen. Naast de wagen klinkt het als kortsluiting.

Tijdens de tweede run werd de vacuüm vervroeger los gekoppeld en de wagen GTV6 pingelde helemaal niet meer.
Op de koppel- en vermogenskrommen was nauwelijks verschil in uitkomst te zien. Er is toen nog iets ingesteld aan de ontsteking en de derde run leverde dus een iets beter resultaat op.

De vierde run is gedaan zonder luchtfilter en leverde niet veel winst op. Maximaal 2 pk geloof ik.

De conclusie van Buddy is dat de motor netjes rondloopt goede compressie heeft maar........
Het resultaat was teleurstellend. Slecht 184 pk waar minimaal 200 uit had moeten komen.

Afbeelding

Bij het bestuderen van de uitdraai blijkt 95 % het maximale koppel al bijna bij 2000 toeren bereikt te worden. Tot 4500 toeren stijgt het koppel licht om daarna in te storten (dat gebeurt bij alle 4 de runs). Het maximale vermogen wordt net bij de 5500 toeren bereikt.
Bij 6250 toeren wordt de run afgebroken.

Als de koppelkromme zou aanhouden tot 5000 - 5500 toeren dan komt het vermogen boven de 200 pk.
De luchtbrandstof verhouden zit continu netjes rond stoichiometrisch (Lucht/Brandstof = 14) om na 4500 toeren lichtje arm te worden. Bij 6250 toeren is die ongeveer 15.
Misschien zijn de injectoren te klein? Volgens Buddy moeten er andere nokkenassen in. Liefst die van een QV (75 of 164?).

Vandaag gaan ze proberen om in de Jetronic nog wat instellingen te doen.
Mocht dat niet lukken, zou KDFI een oplossing bieden?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 12:18

Wat voor inlaattraject en injectoren heeft jouw 3.1 en ik neem aan standaard 2.5 nokstokken?

"Ademnood" en te kleine injectoren zou kunnen, maar als de injectoren wel groot genoeg zijn kan je ook met de brandstofdruk spelen nu met de Ljetronic.
Maar met de kdfi zou je het afmaken door ook echt te kunnen afstellen. Anders ga je "rommelen" en gaat je GTV ook rijker lopen in gebieden waar je dat helemaal niet wilt.

Ik denk dat je het antwoord al weet... doe Buddy de groeten!


"Autotechnisch ingenieur zonder binding met BS, maar met enige voorkeur voor Buddy"

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 12:22

Alfa-Corazon: L-Jetronic is een ouderwets analoog ... systeem.
Savali gokt , net als veel andere tuners, vaak naar de vermogenswinst bij aanpassingen.
Zoals met alles: Meten is weten.

LJetronic is niet geschikt voor aangepaste motoren. Je zou een Jetronic van een 3.0 kunnen
zoeken (er van uit gaande dat je de 2.5 'computer' nog hebt) maar dat is geen oplossing voor
max. vermogen. Ook de AFM/Luchtflap bijdraaien, of de temp.sensor "tunen" met een weerstand is
allemaal geklooi om niks.
Om het maximale er uit te halen MOET je ofwel een Motronic plaatsen en dan naar Squadra Tuning
gaan, of een ander aftermarket EMS plaatsen.
kDFI lijkt me, gezien dit topic.

Vermogen win je door de ontsteking goed in te stellen. En dan de hoeveelheid benzine bij te regelen
zodat het gewenste mengsel ontstaat. Dit is een een-twee-tje. Pas je de een aan zul je de andere vaak ook
moeten aanpassen.
Hoe meer (koele)lucht de motor binnen kan krijgen hoe beter.
Bij kDFI vervalt je AFM/Luchtklep waardoor de motor meer lucht krijgt.
Het inlaat traject van een GTV6 is niet optimaal en er is veel over het tunen ervan te vinden op:
http://alfagtv6.com/phpBB3/

Injectoren van een Alfa 24V V6 zullen in jouw geval prima zijn. En deze werken ook goed met kDFI
want zijn hoog-ohmig.
Eigenlijk past alles er zo op met uitzondering van de voorziening van de timing van de kDFI.
Idiealiter zou hiervoor de krukaspoelie voorzien zijn van een 60-tal tanden (min 2). Dit heeft Jetronic niet
maar plaats de poelie van een Motronic 75 ( of mischien kan zelfs de tandkrans worden overgezet ?)
Om de tanden te "meten" moet ook de sensor worden geplaatst.
Ik zou zeggen zoek donor 75 onderdelen.

Als je wilt weten wat je realistisch kunt verwachten aan vermogenswinst bij het tunen van een Alfa blok
kun je het best terecht bij SquadraTuning.
Ook de verhalen op hunnies site zijn zeer verhelderend. Soms zelfs ontluisterend.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 12:33

Savali had wel een bank, toch?

Idd, afscheid nemen van je Ljetronic...
Buddy heeft een 2.8 Gleich afgesteld en haalde daar met een KMS, een dubbele gasklep etc 250+ pk uit.
Zou hem vragen om wat truckjes die hij daar heeft uitgehaald ook bij jouw motor te doen...

BS-AutoTune

RE: Kdfi` motormanagement

ma apr 04, 2011 14:39

Zonder 60-2 kan je een precieze ontsteking wel vergeten.
Daar gaat dan ook meteen je vermogen mee de soep in.

De problemen hierboven beschreven:
Het lijkt er heel erg op dat de vaccuumvervroeger staat te klapperen. Het zijn zowieso ondingen. Al eerder opgemerkt: er gaat niets boven een DIS of COP systeem. Precies om dit soort dingen: controle en stabiliteit. Motoren lopen vaak meteen al een stuk mooier als enkel en alleen een dergelijk systeem wordt gebruikt.
Als ik zie hoe snel het mengsel op toeren arm wordt, dan zou ik zeggen: injectoren te klein of een meet-fout.
Er is maar 1 manier om daar achter te komen: de duty-cycle van de injectoren monitoren.
Als een rollenbank operator / chiptuner dat niet doet of kan, dan laat hij een ernstige steek vallen. Je hebt dan kans op een arme piek in het mengsel op het hoogste toerental van de motor. Dat is zo ongeveer hetzelfde als het geven van een garantie dat de zuiger zal ploffen als je de toerenbegrenzer aantikt.

Bedankt voor de complimenten. Dat doet me veel plezier.
Bovendien moet er voor een specifiek auto nog zoveel stekkertjes/draadjes bij gemaakt of weggehaald worden, dat het nou ook weer niet zoveel uit maakt.
Dat is jouw aanname. Maar niet correct.
Het idee achter de prefab kabelboom is juist dat je een kabelboom selecteert die aan je wensen voldoet:
4C/6C/8C, basic, turbo, LPG of bi-fuel.
Er zijn dus heel wat varianten mogelijk. Je kan ook klant-specifieke wensen doorgeven. Bijvoorbeeld een externe MAP sensor.
Het idee is verder juist dat je het gepriegel aan mij over te laat omdat dat 1,5 jaar denkwerk en 2 jaar HAN scheelt.
Daarnaast krijg je dan een kabelboom die op de juiste manier met de juiste materialen en gereedschappen in elkaar is gezet.

Terug naar “Tuning onderwerpen”