Hoewel het onderwerp chippen in de loop der jaren is uitgekauwd, wil ik je toch voorzien van een reactie. Squadra is de bekendste, maar of het 'de beste' is, waag ik te betwijfelen. Ik kan dit onderbouwen aan de hand van bankresultaten, maar dan wordt het een langdradige welles-nietes discussie. Even opgelet, ik kan alleen oordelen over gechipte TS motoren. Daarmee wil ik niet insinueren dat Squadra slecht is, integendeel, maar denk dat hun specialiteit bij de diesels ligt. Afijn, waarom chippen? Voor meer koppel zou ik eerder een katvervanger en/of spaghetti spruitstuk overwegen i.c.m een luchtdoorlatendere luchtfilter dan een chip. Zorgen voor een coldair intake en je zult gauw merken dat je 156 wat makkelijker in de toeren klimt.
Als je toch besluit om te chippen, krab je eerst achter je oren wat je wilt bereiken? Waarom wil je meer koppel? Heb je het idee dat de 156 inhoud en overige mogelijke problemen al eens nagekeken? Ik miste maar liefst 7pk met een defecte luchtmassameter, om maar een voorbeeld te noemen. Had al het idee dat de 146 destijds hier en daar wat power te kort kwam. Uitlezen bracht niks. Dus rollen! Eerst met de oude luchtmassameter, daarna een nieuwe gemonteerd. Hoppa! +7 PK! Tevens was mijn air/fuel ratio beter. Bougies, kabels en bobines heb ik allen vernieuwd. Dit alles plus het bovenstaande zorgde voor een merkbaar verschil. Een verschil wat ik met chippen
niet heb gemerkt en dan heb ik een chip op maat. Daar aangekomen durf ik best te posten dat ik niet geloof in een standaard chip (of software). Geen één motor is identiek dus wat bij de één positief werkt, kan bij de andere minder positief werken en soms helemaal niet. Ondanks dat techniek mij niet vreemd is, bevinden zich hier vast en zeker wel mensen die dat beter kunnen verwoorden (lees: toelichten) dan ik. Dus als je, nogmaals, besluit om te chippen, neem op z'n minst een chip op maat. Laat deze finetunen en doe dat bij een tuner die een bank daarbij gebruikt. Tenslotte is en blijft, meten - weten! Ergo, enkel en alleen voor de driveability (pakt net wat lekkerder op in lagere toeren) zou ik chippen. De toename in koppel en vermogen is in veel gevallen verwaarloosbaar.
Oh, en wil je écht progress, merkbare progress, dan zou ik scherpere nokken overwegen. Zelf heb ik ze ook en geloof me, dat valt niet tegen!