Ik zit er aan te denken om de katalysator van mijn spider te verwijderen, weet iemand of ik deze gewoon kan vervangen door de eerste demper van een ouder type?
groeten,
Tjerk
Nee hoor.dat hangt er van af wat je op je kenteken hebt staan. als er achter het type U9 staat moet er een kat onderzitten.....
Jij hoeft het er ook niet mee eens te zijn... Het gaat er om wat er in het APK-boek staat en daarmee kun je ALLES van voor 1993 zonder kat door de keuring krijgen met 0,5% CO, en dat staat geheel los van wat er op je kentekenbewijs staat aan emissiecodering.ben ik niet met je eens frank.
Nog nooit problemen mee gehad,sorry...Tip. voor dat je weer een auto keurt zou ik de apk bijbel nog maar eens doornemen !! Staat omschreven. heeft mij al eens strafpunten opgeleverd.
Zeker lang geleden dan..Tip. voor dat je weer een auto keurt zou ik de apk bijbel nog maar eens doornemen !! Staat omschreven. heeft mij al eens strafpunten opgeleverd.
Geen probleem bij APK dus.Geachte heer,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het verplicht aanwezig zijn van een katalysator is voor bouwjaren vanaf 1995 (artikel 5.2.11 lid 9) .In de APK is bij voertuig zonder katalysator en lambadasonde het CO-percentage maximaal 3.5%. Indien de lambadasonde aanwezig is mag het CO-percentage niet boven de 0.5% uitkomen. Bij voertuigen tot en met 1994 is de viergasmeting alleen van toepassing is bij aanwezigheid van een katalysator,
Bovenstaande is echter alleen van toepassing op de APK-keuring. In de Regeling Voertuigen is opgenomen dat het voertuig moet blijven behoren tot het besluit luchtverontreiniging waarop het is toegelaten. Dit betekent dat een van oorsprong aangebrachte katalysator en sonde niet verwijderd mogen worden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW