Eindelijk verstandig geworden (of niet, afhankelijk van aan wie je het vraagt ): er moet een Alfa Romeo als daily komen. En als we dan toch bezig zijn dan meteen maar een snelle.
De shortlist is intussen een 156 SW GTA of een GT 3.2. Ik ben er nog niet helemaal uit welke van de twee ik mooier vind, iig vallen de 156 berlina en de 147 op dat punt af. Een 916 valt ook af vanwege de kofferbak formaat schoenendoos (met dank aan AutoWeek voor de omschrijving). Een 159 is ook wel mooi. Dan wordt het wel een vierpittertje (zo rijk ben ik nou ook weer niet), maar de 2.2 kon me toch niet overtuigen bij een proefrit. Ik weet niet precies waarom. In een 156 2.0 voelde ik me toch meer thuis. Misschien is-ie gewoon nog te nieuw voor mij In een 3.2 heb ik nog niet gereden, de 156 waar ik heb gekeken mocht ik alleen in proefrijden als ik hem ook daadwerkelijk zou kopen (schijnt standaard procedure te zijn bij dat bedrijf bij feestrijder-gevoelige auto's) en de 147 daar in de buurt stond dusdanig ingebouwd dat ik een afspraak moest maken. Op zich geen probleem, maar aangezien het mij dan toch alleen maar om de motor gaat sla ik die verder wel over. Binnenkort even verderop in het land kijken dus.
Om de zoektocht nog wat interessanter te maken: ik wil geen grijze of zwarte. Daarmee volgt een vraag over rood: is rood-niet-metallic nog steeds zo verkleurgevoelig als in de jaren '90 (ik ben niet zo'n fanatieke poetser, zoals de mensen die mijn oosterse voertuig kennen wel zullen weten)?
Verder is het lijstje met aandachtspunten v.w.b. de 156 van die website mij bekend. Alleen nou lees ik her en der ook nog wel wat over roest. Is dat nou inderdaad minder geworden vanaf 2001 o.i.d.? En de GT is toch gebaseerd op de 156 qua onderstel e.d., hoe zit het daarmee? Verder kan ik geen bijzondere aandachtspunten vinden v.w.b. de GT (waar het de V6 aangaat tenminste), afgezien van elke 3 jaar nieuwe d-riem, klopt dat?
Edit 6-3-12: topictitel gewijzigd.