dit is een diagram van de spica maar het princiepe van carterventilatie lijkt hetzelfde als bij de Bosch Injectie:
Mijn vraag betreft nummertje 2 in dit diagram oftewel onderdeel 105.51.01.034 in onderstaand diagram
Ik heb het idee dat ie bij mij verstopt zit met prut. Waarom denk ik dit? Omdat de auto 21 jaar oud is maar vooral omdat er beetje overdruk is in het blok waardoor er beetje olie via de vuldop sputtert. Geen big deal maar bon, lijkt mij dat het beter is als de dingen niet verstopt zijn.. Nu wil het dat die dingen niet meer te krijgen zijn en ook nog eens lastig schoon te maken blijken. Maar wat ik nog interessanter vindt is dat deze dingetjes lucht terug geven aan het injectie systeem. Althans volgens bovenstaande diagrammetjes. Ik kan mij niet bedenken waarom je vieze warme lucht in de injectiecircuit zou willen maar zo hebben ze het ontworpen. Weet ieman of dit zo is en waarom? En dan tevens de volgende vraag, zou het schadelijk zijn om de carterventilatiepot te vervangen met een collector zoals op de race autos?
zeg maar zo'n ding: