@Tsjoechov, je idee voor het 3D printen bij Shapeways is uiteraard een goed/leuk idee. Binnen de modeltreinwereld is dit al enkele jaren een bekend en veelgerbruikte methode om niet bestaande modellen aan de collectie toe te voegen. In de modelautowereld is dit niet zo en dat heeft meerdere redenen.
-Het 3D printen van een 1:43 model is niet bepaald goedkoop.
-Het modelleren van een goed gelijkend 3D model dat door Shapeways probleemloos gebruikt kan worden is minder makkelijk dan dat het klinkt.
-De oppervlaktekwaliteit van de 3D prints is meestal niet goed genoeg voor direkte verwerking. Schuren/polijsten is noodzakelijk met het gevaar van breken van het geprinte model.
Schijnbaar is Shapeways wel een bedrijf dat meedenkt met klanten en assisteert bij de materiaalkeuze enzovoorts om het gewenste resultaat te bereiken. Ik ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt om een goed gelijkend 3D model te modelleren. Leuk initiatief in ieder geval. Slim modelleren (minimum wanddikte en niet solide gedeeltes op plaatsen met grotere wanddiktes) helpen om de printkosten lager te maken.
Het Progetto Nuova model is zoals je aangeeft niet het best gelijkende model. Misschien een wat lompe vraag, maar waarom neem je niet 1 van de vele betaalbare en behoorlijk goede kioskreeks Giulia's en modificeer die dan in een Nuova? Lijkt me sneller, goedkoper en wie weet uiteindelijker dichter bij het 1:1 origineel.
In ieder geval succes met je projekt, ik ben benieuwd wat eruit komt
Ik ben me ervan bewust dat printen niet heel goedkoop is en ben wel op de hoogte van de prijzen in de modeltreinwereld. Omstreeks 30, 40 euro voor een rijtuigbak in H0 vind ik acceptabel, ik hoop ook op een dergelijke prijs uit te komen. Vooral de oppervlakte kwaliteit is inderdaad veel minder, maar met wat nabewerking is dit best op te lossen. De prijs geloof ik berekend op basis van het volume van je model, dus hier is wel mee om te gaan.
Wat betreft modificeren van kiosk-model: dit is ook een optie, maar ik zie vooral problemen in het maken van een goed gelijkende grille.
@ Marco: Dat valt mee inderdaad. Zit er een soort glas in de koplampen? (misschien Kristal Klear?)