Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

do okt 20, 2011 21:46

Ik had vaniddag nog even gemeten, uitlaat poort standaard 1700 carbs is 31 mm, 1.5 105 pk spruitstuk slechts 29 mm, standaard 16v spruitstuk, was een assymmetrische waar alle pijpen naar rechts gaan, 37 mm flenzen echter de pijpen zelf die op de flens zitten waren iets kleiner, het ANSA (volgens de verkoper op ebay) 16v spuitstuk dat ik nu heb heeft 40 mm pijpen geloof ik..
Zelf maken lijkt me nog de beste optie, de 1.5 flenzen gebruiken en die ruimen naar 32-33-34 wat je hebt diameter en bij de metaalhandel 4 lasbochten 90 graden kopen en wat buizen. De 2 naar 1 overgangen zijn redelijk goed zelf te maken. Dit was mijn homemade 16v spruitstuk dat de remmen vrij liet, was na 4 jaar wel wat dunwandig geworden omdat ik het kaal gelaten had, er houdt toch niets op en keramisch coaten was ie niet waard.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

vr okt 21, 2011 10:46

Bedankt voor het opmeten :thumbs:

Misschien dat ik er a.s. weekend aan toekom anders week erna.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

zo jan 15, 2012 00:02

Zo, vandaag even gemeten..... :lol:

Uitlaat poort van de motor is 32mm, binnen diameter spruitstuk (4 pijpen) is ook 32 mm.
Dan de 2x1 pijpen en 1 pijp zijn beide 38mm binnen diameter (4-2-1 uitlaat).
Ik dacht dat 16v 44 mm is.

Nu de vraag, heeft het zin om de 4x1 pijpen te vergroten? Zit er zelf aan te twijfelen om allen de 1 pijp naar de
middendemper te vervangen voor een grote zodat deze op de 16v middendemper past.

Graag wil ik toch ook wel eens weten wat de binnen diameter is van de 16v pijpen (4-2-1 pijpen)
Dus al iemand mij daar aan zou kunnen helpen, dan graag!!

Groet Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

zo jan 15, 2012 19:36

...
Graag wil ik toch ook wel eens weten wat de binnen diameter is van de 16v pijpen (4-2-1 pijpen)
Dus al iemand mij daar aan zou kunnen helpen, dan graag!!
Voor zover ik kan meten zijn de voorste buizen van een standaard 16V spruitstuk met 38 mm binnendiameter. Zodra de pijpen samenkomen wordt dat 45 mm. Dat is al meteen als de 4 losse pijpen terug gaan naar 2 pijpen.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; tiktiktik.... kanon!

zo jan 15, 2012 19:55

...
Graag wil ik toch ook wel eens weten wat de binnen diameter is van de 16v pijpen (4-2-1 pijpen)
Dus al iemand mij daar aan zou kunnen helpen, dan graag!!
Voor zover ik kan meten zijn de voorste buizen van een standaard 16V spruitstuk met 38 mm binnendiameter. Zodra de pijpen samenkomen wordt dat 45 mm. Dat is al meteen als de 4 losse pijpen terug gaan naar 2 pijpen.

Dank je voor je reactie! :thumbs:

Dus dat zou voor mijn 38-32=4 mm vergroting opleveren(diameter). Terwijl de diameter van de uitlaat poort ook 32 is, wie heeft hier ervaring of verstand van???

Ik heb toch nog voorkeur om mijn CSC spaghetti te verbouwen, de 4 pijpen zo houden (32mm) en daarna gaan vergroten naar 45 mm. Suggestie of ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor de reacties

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

zo jan 15, 2012 20:23

Ik zou je uitlaatspruitstuk groter maken als 32mm.
Enkele mm groter is alleen maar gunstiger om terugspoeling van uitlaatgasen te beperken bij grotere klepoverlap volgens de geleerden.
In hoeverre dat met je tapeinden gaat is de vraag denk ik.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

zo jan 15, 2012 20:25

De doorlaat oppervlakte van een pijp neemt kwadratisch toe met de diameter, dus om de flow van 2 pijpen door 1 pijp te laten gaan, moet de ene pijp een factor wortel 2 groter zijn, 1.4. Dus als je van 2 32mm pijpen naar 1 pijp gaat, zou die 45 mm moeten zijn. En als je dan van de 2 45 mm pijpen naar 1 pijp gaat, zou die 63 mm moeten zijn. Dat is theorie, maar de pulsen van de 4 primaire 32 mm pijpen komen natuurlijk niet allemaal tegelijk maar achter elkaar dus iets krapper zou wel mogen. Ongetwijfeld bestaan er hele theoretische modellen om het optimum te berekenen maar praktisch lijkt me de 4x 32 mm over te laten gaan in 2x 45 mm en dan 1x 60 mm.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

zo jan 15, 2012 20:32

Wat Giardinetta zegt is ook waar, als de pijp groter is dan de poort, ontstaat er een soort richel die het terug stromen van de gassen de cilinderkop in tegenhoud. Maar wat nu ideaal is? Sommige configuraties hebben voordelen bij lage toeren andere bij hoge toeren, en welk effect hebben andere nokkenassen etcetera. M.a.w., ik weet het niet!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

zo jan 15, 2012 21:34

als je de pijp te groot maakt, kan het zijn dat je te weinig tegendruk hebt, en dat is niet lekker voor een atmosferische motor.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

zo jan 15, 2012 21:38

Bedankt voor de reacties. Denk inderdaad dat het lastig wordt om te voorspellen wat het beste is.

Wat ik overigens wel merkwaardig vind aan de spaghetti van CSC, dat je 4x 32 mm hebt en dan al overgaat naar 2x 38 en uiteindelijk 1x38 richting middendemper...(binnenmaat)
Dat kan ik dan niet helemaal vatten als je het gaat narekenen met oppervlaktes.

Onderstaand mijn Excel berekening van de totale oppervlaktes van de CSC

tot. oppvl. 3216,99 x10-6mm2 (32mm binnen 4 pijpen)
tot. oppvl. 2268,22 x10-6mm2 (38mm binnen 2 pijpen)
tot. oppvl. 1134,11 x10-6mm2 (38mm binnen 1 eindpijp)

Dus al met al een lastige keuzen ... :lol:

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

zo jan 15, 2012 21:55

Als je naar een nord kijkt lijkt mij dat nogal klein.
Het is natuurlijk van allerlei factoren afhankelijk,maar een 1300 nord heeft al groter.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

ma jan 16, 2012 10:34

als je de pijp te groot maakt, kan het zijn dat je te weinig tegendruk hebt, en dat is niet lekker voor een atmosferische motor.
wat is te groot en is dat niet voor 2 takt?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

ma jan 16, 2012 17:56

Ik zou gaan voor 4x 36 mm,dan 2x 50 en dan 1x60mm.
En als jij het niet doet doe ik het zelf in ieder geval wel. :D

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

ma jan 16, 2012 18:13

Ik zou gaan voor 4x 36 mm,dan 2x 50 en dan 1x60mm.
En als jij het niet doet doe ik het zelf in ieder geval wel. :D
zoiets heb ik ook....

het welbekende spruitstuk voormalig in bezit van alfa75qv :D

moet nog kijken of het helpt.
zit er nog niet onder namelijk
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Anabole kuur Alfasud; uitlaatspruitstuk aanpakken

ma jan 16, 2012 18:36

Ansa?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Tuning onderwerpen”