Er zijn ongetwijfeld een aantal mensen die precies aan kunnen geven hoe of wat, maar als starter:
Originele montage markeren, voor je het losschroefd:
Het overflow ventiel kan er uit en kan je polijsten en terugmonteren:
Binnenkant pomphuis laat veel zien over wat er door de motor is gegaan, tevens slijt het huis en komen de tandwielen op den duur lager te liggen.
Speling meten en kijken of de pomp nog binnen specificaties ligt:
Tandwiel markeren bij demontage - zie stift bovenop - en omkeren en terugplaatsen. Oude pompen hebben messing wielen bij 105 motoren, de nieuwere pompen staal.
Om (axiale) speling optimaal te krijgen, demonteer je de tapeindjes uit het huis en vlak je het huis heel voorzichtig. Bij het terugplaatsen van het deksel, kan je deze een beetje bewegen en de tandwielen optimaal ten opzichte van elkaar positioneren.
Nu er zal absoluut nog veel meer over te vertellen zijn, dit is wat ik weet. Op het AlfaBB forum kan je er ook veel over vinden, maar dichter bij huis zijn er heel veel 'old skool' bouwers die precies weten hoe je zo'n pomp aanpakt en blueprint. Kan je wel vertellen dat als je zo'n pomp dan in handen hebt, dat het heel erg goed voelt hoe die ronddraaien.
Monteren zijn ook verschillende manieren voor. Met voordeksel en al monteren schijnt zo'n speciale taktiek te zijn. Heb ik overigens niet toegepast. En de grap van dit alles - kosten=nul!
Heb je hier wat aan?