roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 19:12

Bert,
Goed om te horen dat het blok niet tegenvalt
dat het geen 146 blok blijkt te zijn vind ik dan weer vervelend..
check ook je PB..

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 19:42

nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 19:48

Bert,
Goed om te horen dat het blok niet tegenvalt
dat het geen 146 blok blijkt te zijn vind ik dan weer vervelend..
check ook je PB..
Totaal geen probleem dat het geen 146 blok! Ik weet niet eens of er verschillen of verbeteringen zijn voor de 146 t.o.v. de 33, hooguit modernere injectie denk ik maar dat gebruik ik dus niet. En dit blok ziet er prima uit.

Vanavond had ik het blok om 19:00 uur inbouwklaar naast de auto liggen maar ik had koppijn en maakte stomme fouten dus dat zou veel te laat gaan worden, dan wordt het volgende week.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 19:52

nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
Aha, dat geldt dan voor de 1.5 105 pk nokkenas in een 1700 nokkenashuis maar volgens mij kun je het complete nokkenashuis van de 1.5 op de 1700 kop schroeven met eventueel 1mm dikkere of dunnere vulplaatjes..
Wat niet gaat is een origineel sud klephuis met de gedeelde stoters op een 1700 kop schroeven, mocht je dat al willen, er zit hoogteverschil in.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

roen
Junior Member
Junior Member
Berichten: 76
Lid geworden op: ma sep 14, 2009 16:59

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 21:11

ben het even kwijt, heb jij een 1.7 8v met mech of hydr stoters?
hier nog wat info over boxermotoren uit mijn herinnering...
volgens mij kun je de kleppen van een 1.7 8v met hydr stoters ook niet uitwiselen met 1.7 8v mech stoters. heeft te maken met de lengte?
in mijn sudtijd reed ik met een sudje (uiteraard..) met daarin een een 33 1.5 motor, 95 pk uitvoering (dus met imbusnokkenasafstelling (mooi scrabblewoord..))
ooit heb ik in engeland eens een set 40mm dellorto's met kelkjes gekocht die van een racer af zouden komen..niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik die toen zo op de inlaatspruitstukken van de 1.5 geschroefd. plug and play zeg maar. sud kwam goed vooruit.
sud is uiteraard niet meer, motorblok heb ik nog steeds. ligt naast een 1.7 8v met hydr stoters. heb zo wat dingetjes kunnen vergelijken.
inlaatspruitstuk 1.5 is in en uit 36 mm. inlaatspruitstuk 1.7 is in 40 uit 36. lijkt dus alsof de inlaatkanalen van de koppen dezelfde maten hebben.
de stangetjes van de mechanische benzinepomp verschillen van lengte, net zo als het kunstof opvulplaatje. kan dit te maken hebben met een evt verschil in opbrengst?
ook bij de oliepomp was er een verschil, weet het niet meer uit mijn hoofd helaas..

mocht je wat nodig hebben om te vrgelijken of te proberen, hoor ik het wel.

Bert, denk er wel aan dat het 16 v blok al een behoorlijke tijd in de opslag ligt. ik zou niet zomaar vertrouwen op de riemen, spanrollen en ook even naar de waterpomp kijken!

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 21:38

nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
Aha, dat geldt dan voor de 1.5 105 pk nokkenas in een 1700 nokkenashuis maar volgens mij kun je het complete nokkenashuis van de 1.5 op de 1700 kop schroeven met eventueel 1mm dikkere of dunnere vulplaatjes..
Wat niet gaat is een origineel sud klephuis met de gedeelde stoters op een 1700 kop schroeven, mocht je dat al willen, er zit hoogteverschil in.
zal dat het verschil zijn.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 02, 2012 23:19

Komplete kop van een 1.5 105 pk past inderdaad gewoon op ee 1.7 ligt hier ook nog klaar voor mn zoon zn racert.

De lenge van de benzine pen??

Op mijn 1.7 blok zit nu de pen met de vulplaat van een 1.5. 105 pk en dat pomp prima.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za mar 03, 2012 19:23

ben het even kwijt, heb jij een 1.7 8v met mech of hydr stoters?
hier nog wat info over boxermotoren uit mijn herinnering...
volgens mij kun je de kleppen van een 1.7 8v met hydr stoters ook niet uitwiselen met 1.7 8v mech stoters. heeft te maken met de lengte?
in mijn sudtijd reed ik met een sudje (uiteraard..) met daarin een een 33 1.5 motor, 95 pk uitvoering (dus met imbusnokkenasafstelling (mooi scrabblewoord..))
ooit heb ik in engeland eens een set 40mm dellorto's met kelkjes gekocht die van een racer af zouden komen..niet gehinderd door enige kennis van zaken heb ik die toen zo op de inlaatspruitstukken van de 1.5 geschroefd. plug and play zeg maar. sud kwam goed vooruit.
sud is uiteraard niet meer, motorblok heb ik nog steeds. ligt naast een 1.7 8v met hydr stoters. heb zo wat dingetjes kunnen vergelijken.
inlaatspruitstuk 1.5 is in en uit 36 mm. inlaatspruitstuk 1.7 is in 40 uit 36. lijkt dus alsof de inlaatkanalen van de koppen dezelfde maten hebben.
de stangetjes van de mechanische benzinepomp verschillen van lengte, net zo als het kunstof opvulplaatje. kan dit te maken hebben met een evt verschil in opbrengst?
ook bij de oliepomp was er een verschil, weet het niet meer uit mijn hoofd helaas..

mocht je wat nodig hebben om te vrgelijken of te proberen, hoor ik het wel.

Bert, denk er wel aan dat het 16 v blok al een behoorlijke tijd in de opslag ligt. ik zou niet zomaar vertrouwen op de riemen, spanrollen en ook even naar de waterpomp kijken!
Ik heb hydraulische stoters. Ik dacht toch echt dat de 1.5 105 pk en 1.7QV dezelfde maten kleppen hebben en dat de 1700 een grotere inlaat op de kop heeft, misschien heb jij een 1700IE kop bekeken. Ook zit er verschil in waar de bovenste spie van de klep zit oftwel ook de belaste veerlengte. In elk geval kan ik nu niets stellig beweren zonder kans op vergissingen.
Maar goed, ik heb nieuwe nokkenassen en hydraulische stoters besteld, daar moet ik jaren mee vooruit kunnen en dan zien we wel verder.
Het 16v blok voorzie ik nog van nieuwe tandriemen, de waterpomp voelde goed aan en ook de krukas draait mooi rond, ik voorzie geen problemen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za mar 03, 2012 19:31

nokkenassen van een motor met mechanische klepbediening kan niet in een kop met hydraulische bediening.
de nokkenassen lijken gelijk maar de glij lagers van een nokkenas van een mechanische stoter is een paar mm kleiner in diameter.
Aha, dat geldt dan voor de 1.5 105 pk nokkenas in een 1700 nokkenashuis maar volgens mij kun je het complete nokkenashuis van de 1.5 op de 1700 kop schroeven met eventueel 1mm dikkere of dunnere vulplaatjes..
Wat niet gaat is een origineel sud klephuis met de gedeelde stoters op een 1700 kop schroeven, mocht je dat al willen, er zit hoogteverschil in.
zal dat het verschil zijn.....
Dat de lagers van de 1.5 105 nokkenas kleiner zijn had ik nog niet gezien en ik had de nokkenashuizen gemeten van het pasvlak tot de lageruitsparing en die was gelijk maar ja, als het lager dus niet even groot is, is het toch niet gelijk dus. #-o ](*,) Zal komende week eens alles goed bekijken. Mogelijkheden zijn nog 105pk klepstoters in het 1700 nokkenashuis, maar die zijn kleiner geloof ik of mechanische klepstoters van Fiat/Volvo of iets wat past in het 1700 nokkenashuis, eventueel de boringen ruimen naar een grotere maat. Misschien zijn de stoters van de aloude Nord ook passend te maken, hebben die niet "shim under bucket", enfin allemaal van later zorg wat mij betreft maar interessant om uit te zoeken ooit.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za mar 03, 2012 19:33

Komplete kop van een 1.5 105 pk past inderdaad gewoon op ee 1.7 ligt hier ook nog klaar voor mn zoon zn racert.
Met 36 of 40 mm carb? De in en uitlaat kleppen van de 105 pk zijn gelijk aan de 1700 maar ik dacht toch dat het kanaal wat kleiner was bij de 1.5 maar dat kan denk ik makkelijk vergroot worden naar 40mm voor de originele carb van de 1700.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Gat in mijn motorblok

za mar 03, 2012 21:10

Kanalen zijn hetzelfde nagemeten met beide blokken.
Bij mijn blok zitten er nu 40mm carbs op en die liggen ook klaar voor het blok van mijn zoon
De kleppen zijn inderdaad gelijk van de 1.5 en 1.7, het zijn wel de koppen van de 105 pk versie.
Maar succes met je vertrouwde opbouw dat is in iedergeval normaal gesproken goed voor jarenlang rijplezier.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

wo mar 07, 2012 00:57

Helaas. De 16klepper erin gehangen, toen kwamen pas de nieuwe tandriemen binnen (lang verhaal) ik wou eerst zo rijden maar een spanrol bleek lawaai te maken dus met ingebouwde motor de riemen en spanrollen vervangen (op het defecte 16v blok zaten nog redelijk verse). Bij de eerste startpogingen bleek er veel witte rook uit de uitlaat te komen maar ik hoopte nog dat dat tijdelijk zou zijn en dat er misschien nog koelvloeistof in de uitlaat zat van de crash. Maar helaas de rook bleef komen en ik moet concluderen dat dit blok er een koppakking uit heeft liggen. Ook is er nog een probleem met de rechter carburateur, de gaskleppen blijven open staan. Maar eens kijken of ik volgende week vrij kan krijgen dan maak ik het 8v blok in orde en hopelijk ben ik er dan vanaf. Erg karaktervormend allemaal dit.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok

wo mar 07, 2012 09:29

Dat is wel zonde zeg, dat je na zoveel moeite een koppakking lek hebt.

Als het een 8V was geweest had k gezegd "laat lekker hangen en doe die pakkingen" maar met een 16V is dat een twijfelgevalletje en geen eenvoudig klusje, ongeacht of je hem er weer uit lepelt of niet. Ik zou zelf na al die moeite denk ik wel de pakkingen in de 16V doen, maar dan zit je nog steeds met dat je langs de rollenbank moet daarna.

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: Gat in mijn motorblok

wo mar 07, 2012 21:01

"Karaktervormend" klinkt vrij eufemistisch :?

Dit soort dingenis echt niet leuk, sterkte met de volgende stappen!
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Gat in mijn motorblok

wo mar 07, 2012 22:45

wow Bert, dacht ik dat het mij tegen kon zitten, wat een pech man. Anyway, uithuilen en opnieuw beginnen. Succes en kop op, straks weer lekker boxeren!
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Terug naar “Projecten”