In overleg open ik een topic over Water/Methanol Injectie.
In 2009 ben ik door iemand attent gemaakt op dit fenomeen en sindsdien ben ik 'om'.
Het is relatief onbekend in Europa en daarom wordt er vaak vreemd op gereageerd.
Wat is het?
WMI zorgt voor koeling van de inlaattemperatuur en is bij uitstek geschikt op zogenaamde geblazen motoren (turbo, compressor, enz.).
Een turbo stuwt de lucht op en perst ze enigszins samen waardoor de temperatuur oploopt. Warme lucht zet uit en neemt dus méér ruimte in en bevat ook minder zuurstof.
Door die lucht te koelen kan er meer lucht en dus meer zuurstof in dezelfde ruimte komen wat een beter rendement geeft, oftewel: je krijgt meer vermogen.
Hoe krijg je dan die koeling?
Door een fijne mist van water in de inlaat te sproeien.
Water neemt warmte op en dus daalt de inlaattemperatuur.
Methanol of Ethanol wordt toegevoegd vanwege een nog betere opname van warmte en tevens als extra brandstof.
Maar WMI heeft nog een paar leuke bijkomstigheden.
Ten eerste maakt het schoon. Het reinigt het inlaattraject dat vaak vervuild wordt door de werking van de EGR.
Ten tweede heeft het een verhogend effect op het octaangehalte waardoor getunede benzine motoren niet langer op RON98 hoeven te rijden.
Ten derde wordt de uitstoot schoner.
Ten vierde zal het brandstofverbruik lager worden naarmate een motor schoner wordt.
Hoe werkt het allemaal?
Alles begint bij een sterke pomp, deze pomp wordt aangestuurd door een schakelaar (switch). Deze switch is door jezelf af te stellen zodat jijzelf bepaald wanneer er wordt geïnjecteerd.
Bij een turbo motor wordt de switch aangestuurd door de turbodruk en wanneer de gewenste waarde is bereikt slaat de pomp aan.
Deze pomp zuigt de vloeistof aan en perst deze door een nozzle in de inlaat.
Zodra de turbodruk weer daalt onder de ingestelde waarde slaat de pomp weer af.
(Bij non-turbo motoren gebruik je een vacuüm switch of bijvoorbeeld een 'vol gas' schakelaar.)
Kan ik dat zelf inbouwen?
Ja, het is erg eenvoudig. Een beetje Handige Harry doet dit in een paar uurtjes.
Het meeste werk gaat vaak zitten in het zoeken naar een plek voor de pomp.
De meesten gebruiken het tankje van de ruitenvloeistof. Het kan dan ook geen kwaad om je ruiten de sproeien met de 'mix' voor de WMI.
Gebruik wel altijd een schakelaar in de cockpit, die via het contact is geschakeld, om het systeem uit te kunnen zetten.
Wij gebruiken zelf een schakelaar waarin een LED zit die gaat branden wanneer de pomp aanslaat. Zo kun je precies zien wanneer je injecteert.
Het afstellen van de switch is het meeste maar ook het leukste werk.