JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 19:38

zag net op 2 vandaag een reportage over de naderende oliecrisis....
Als je ff bedenkt wat er allemaal gemaakt is van iets wat lijkt op olie.... :shock:
niet alleen de brandstof voor onze alfa's en andere energievormen maar ook plastics, verf, etc etc etc....
Kan nogal es mislopen dus....om maar ff te zwijgen op een grotere kans op oorlogen en dergelijke....

Om t ff alfa related te maken: dit kan dus best wel es het einde zijn van de mooie (klassieke) alfa! Men verwacht dat het olie tekort over een jaar of 10-15 zo nijpend is dat je een week moet sparen voor een litertje benzine!
Kan me niet voorstellen dat een zoemend electromotortje met variomaataandrijving nou echt ook zoveel rijplezier kan opleveren dan de huidige automobiel....
#-o :-s ](*,) :schrik: :angry: :evil:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 19:51

ook gezien, is al langer bekend. binnen 10 jaar zullen nieuwe energiebronnen moeten worden aangeboord......

was ook wel logisch, kan niet eeuwig duren, uiteindelijk zal die lekkere benzine en oliegeur gaan verdwijnen :(

en dan gaan we gewoon onze klassieker ombouwen naar die nieuwe milieuvriendelijke nog te ontdekken brandstof !. Dus die brandstof waar geen olie voor nodig is om hem te produceren.

al met al zit er m.i. ook een positieve kant aan. de autofabrikanten steken al jarenlang hun kop in het zand, behoudens Toyota toch ?

Dus de benzineversie van de 156 zal in 2030 niet meer op benzine rijden maar op.....?
156

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 11, 2005 19:55

op uien????
daar schijnen we toch al niet vanaf te komen :mrgreen:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di jan 11, 2005 20:10

Ik was net van plan om hier een topic over te beginnen. Blijkbaar zijn er meer mensen die zich hier zorgen over maken.

Zal het betekenen dat ik in de toekomst mijn Nord blok eruit moet gooien en die dan vervangen door een waterstofmotor? Dan is de lol er wel ver af.

Zie je het al voor je: Formule 1 auto's op zonnebloemolie of met zonnepanelen! :lol:
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 20:24

op uien????
daar schijnen we toch al niet vanaf te komen :mrgreen:
Kan je tenminste lekker gas geven.... :biggrin:

Koen
Advanced Member
Advanced Member

di jan 11, 2005 20:28

Binnen enkele jaren, vlieg je letterlijk met je alfaatje door de lucht. Denk maar eens aan de film Back to the Future van enkele jaren terug.

Lekker wat afval in je motor gooien, opstijgen en lekker wegscheuren ... euh vliegen.

:blue_cool:
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

psillen
Guru
Guru

di jan 11, 2005 20:35

Nucleair afval in je motortje :wink: :wink:

Zit er een mooie Alfa brom in zo'n motor :?:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 11, 2005 20:56

paar tanks in mijn tuin liggen en een voorraadje opbouwen voor slechte tijden, mischien kunnen we een soort van A.L.F.A. voorraaddepot aanleggen zoals in MadMax. Stel je voor 2030 en in je Bertone langs die lelijke milieubewuste voertuigen rijden !
156

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 21:01

paar tanks in mijn tuin liggen en een voorraadje opbouwen voor slechte tijden, mischien kunnen we een soort van A.L.F.A. voorraaddepot aanleggen zoals in MadMax. Stel je voor 2030 en in je Bertone langs die lelijke milieubewuste voertuigen rijden !

Strak Plan!! :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Emilio
Guru
Guru

di jan 11, 2005 21:45

Ik wil toch weer kritisch zijn...
Het olie verhaal komt in de afgelopen 4 a 5 decenia elke keer terug.
Olie gaat op, de wereld gaat kapot en wij zijn de schuld.
Natuurlijk ben ik niet zo blind om te zeggen dat we helemaal geen grip hebben op de wereld om ons heen, maar het idee dat wij de aarde kapot kunnen maken noem ik grootheidswaanzin. De aarde bestaat miljarden jaren. De mens enkele 10.000de jaren. De aarde heeft erger dan de mens overleefd.

Natuurlijk kan het waar zijn allemaal. Net zo waar als zure regen (die dus niet bestaat, daarom horen we er niks meer over).
Mijn ervaring is, dat de geitenwollesokkengoeroes dit soort verhalen het hardst verkondigen. En het wordt dus meteen gebruikt om auto's in de ban te doen, ons allemaal schuldig te laten voelen. Daarnaast hebben de overheden meteen een rede om de accijns te verhogen en de olie maatschappijen vertellen ons dat het toch echt een schaars product is.
Van de week is er voor de kust van cuba weer een berg olie gevonden.

Tijd zal het leren.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 11, 2005 21:54

@Emilio; hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben -> zure regen bestaat wel degelijk, dat je er niets meer over hoort wil niet zeggen dat het er niet meer is.

kroehlur

di jan 11, 2005 22:02

....op aardappelen!!! Alcohol dus. Het is kleine zaak om een benzinemotor af te stellen op alcohol, vlgs. mij. Dre :?: :?:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 11, 2005 22:13

@Emilio

ten dele ben ik het eens met je verhaal maar zolang (sinds de industriele revolutie) er uitstoot plaatsvind door (onvolledige) verbranding van fossiele brandstoffen zal er vervuiling plaatsvinden met effecten die negatief zijn op de kwaliteit van de leefomgeving. Wat waar is is dat de aarde zich wel weer zal herstellen alleen dat duurt heeel lang (10000 jaar ?) en dus maken we dat niet meer mee. De soorten die uitsterven zullen mischien wel weer terugkomen, maar dat duurt miljoenen jaren.

Als je al eens in Mexico-city bent geweest zul je denk ik je mening moeten bijstellen. En dat geitenwollensokkengedoe is niet meer nu maken zich zelfs de hardnekkigste oliebaronnen zich zorgen want hun inkomsten gaan flink achteruit de komende decenia. Als dadelijk china het restant van de peut begint te verstooken dan wordt onze hobby denk ik veel te duur en zul je toch op den duur iets anders moeten. Dus het is een probleem dat nu moet worden aangepakt, het is geen zwartkijkerij.

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod ! Daarnaast hebben wij (is mijn mening) de plicht om nu al na te denken hoe we in de toekomst de energiebalans en het ecosysteem (waaronder de mens !) gaan veiligstellen. Je kop in het zand steken is m.i. niet de oplossing want uiteindelijk krijg je zelf of volgende generaties de rekening gepresenteerd.
156

Emilio
Guru
Guru

di jan 11, 2005 22:14

@maarten: Je hebt gelijk, zie onderstaand stuk.
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2002/25/5.shtml

Maar dit verhaal is wel schrijnend natuurlijk. Enig idee hoeveel energie de politiek in die onzin heeft gestoken?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di jan 11, 2005 22:24

Zure regen, zover je het zo mag noemen, bestaat wel maar heeft zeer weinig effect op het milieu.

Het broeikaseffect: bestaat en dat is maar goed ook, anders zou het erg koud zijn op de aarde.

Opwarming van de aarde: is zeker het geval. Op dit moment twijfelen de beste wetenschappers eraan of er een snellere opwarming is dan normaal, laat staan dat dat door de mens komt. Blijkbaar ziiten we gewoon te kijken naar de normale temperatuur schommelingen. Ze lijken niet normaal, omdat we verkeerd meten!

Smelten van de polen: in de afgelopen decenia is de gemiddelde temperatuur op de polen een aantal graden gestegen: van -...graden naar iets minder -...graden. Zolang er een min voor staat smelt ijs niet!

Hoe weet ik dit: veel TV kijken? Nee, het is mijn vak!

Maar dat neemt niet weg dat we momenteel afhankelijk zijn van olie en daart moeten we zeker wat aan doen. Die oplossingen zijn er al lang, maar de oliebazen zijn zo invloedrijk dat ze dat nog steeds tegen houden. Een mooi voorbeeld: Heer Bush!!!!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Het Forum Café”