en bijvoorbeeld een nederlands exportkenteken, maar dat ik dan de omgekeerde weg bewandel, dus die hier aanvraag en verzeker maar de auto niet naar buiten maar nederland binnen rijdt?
en een groen kenteken om een auto proef te rijden, (lange proefrit maar dan nog)
Je kunt een Italiaanse auto dus niet op naam zetten als je geen italiaans rijbewijs hebt/staatsburger bent?
En hoe werkt zon sloopregeling? is dit niet moeilijk hem dan in Nederland aan te melden?
In ieder geval bedankt voor je uitleg!
Hallo Ralf,
Mbt je vragen wil ik je graag de overweging geven jezelf een paar vragen te stellen. Wat is het belang voor jou om de auto zelf vanuit Italie naar Nederland te rijden? Doe je het om kosten te besparen, en wat is het uiteindelijke kosten verschil? Wil je gaan voor een avontuur, en mogelijk accepeteren dat het tegenvalt of onderweg nog onvoorzien oponthoud oplevert.
Persoonlijk heb ik vier Alfa's uit Italie gehaald, en alle vier zijn door van Zandwijk naar Nederland gebracht. Ondanks dat ik in Italie woonachtig ben geweest ten tijde van het exporteren van de Giulia Super (deze stond in Italie op mijn naam geregistreed
) en een 75 Numerata. En om een auto op naam te krijgen moet je ingeschreven en woonachtig zijn in Italie en een Carta di soggiorno, en een Carta D'identita hebben.
Dus waarom mijn advies om de auto via transport naar Nederland te halen, omdat het gewoon de makkelijkste en veiligste manier is, mogelijk duurder maar de kosten van rijdend vanuit Italie tov transport is marginaal.
Verder is het afhandelen van de papier winkel in Italie ook tijdrovend en soms per geval weer anders. Mocht je van een avontuurtje houden of het geluk hebben dat de vorige eigenaar genegen is om het kenteken en verzekering nog op de auto te laten totdat jij terug bent in Nederland zou mogelijk kunnen, maar is een uitzondering.
Jaren geleden ook eens een Alfasud uit Forli opgehaald met een kennis, met de bus naar Italie en met de Sud terug naar Nederland gereden. Echter hiervoor waren op voorhand alle verzekerings zaken geregeld, omdat dat tijdens de vakantie van mijn kennis niet gelukt was.
Al met al stelt het niet zoveel voor om een Alfa ana te kopen in IItalie, en deze in Nederland te imoprteren en op kenteken te zetten. Maar om naar Italie af te reisen en alles in enkle dagen geregeld te krijgen en ook nog op ene manier dat je zelf terug kan rijden met verzekerings dekking etc....hmmm dat zou kunnen maar de kans is groot dat het toch net even anders loopt.
Dus mijn advies zou zijn, zoek een aantal interessante objecten uit, ga persoonlijk de auto's bekijken en na aankoop de auto door van Zandwijk oplaten halen en deze wordt bij jou thuis voor de deur afgeleverd. Kosten voor transport ongeveer 500,-euro.
Er zijn zeker forummers die het anders doen of gedaan hebben voor auto/ situatie. Maar let wel het geeft wel wat extra's om je Alfa zelf aan te kopen vanuit Italie, en met wat geduld en geluk koop je ze voor echt scherpe prijzen (en dat incl de kosten van transport, RDW en onvoorzien)
Saluti,