Eric
Advanced Member
Advanced Member

Stationair afstelling Dellorto

za aug 27, 2005 19:52

Nadat mijn stationair afstelling was verknoeid omdat de APK-jongens een lagere CO-waarde wilden zien, probeer ik nu een nieuwe basis afstelling te krijgen op mijn Dellortos.

Tot nu toe zonder veel succes....

De motor "hobbelt" als-ie stationair loopt, en bij het stuk voor stuk dichtdraaien van de CO-schroeven is er helemaal geen toeren-val bij het dichtdraaien van de schroeven van cylinder 1 en 2.

Zelfde bij het lostrekken van bougie 1 en 2: Geen toeren-val...

Omdat de motor tijdens het rijden gewoon goed vermogen heeft en prima oppakt is mijn konklusie: De voorste Dello geeft geen benzine tijdens stationair. Dus, stationair sproeiers schoongeblazen: Geen effekt.
Sproeiers gewisseld met de achterste carb: Geen effekt.

Ik heb de synchronizatie-schroef tussen de twee carbs afgesteld zoals wordt beschreven in de Owners Workshop Manual...

Dus... wat nu? Advies is zeer welkom. :shock:
SCARB 00694

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Stationair afstelling Dellorto

za aug 27, 2005 20:00

wat hebben ze gedaan om de co lager te krijgen dan??????
als cil 1en 2 niet meedoen dan krijg je op de 4gas tester juist heel veel hc.....
dat beinvloedt je co wel....

draai anders je co schroeven helemaal in en dan allemaal 4 hele slagen uit......
dan heb je een basis co......
je carbs goed synchroon zetten is een vereiste wil je zeker weten dat alle 4 de cil. goed meelopen.....

ontsteking goed staan?
bougies goed?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Eric
Advanced Member
Advanced Member

za aug 27, 2005 20:12

Onsteking staat goed, dacht ik. Zal nog eens checken.
De motor trekt als een lier en geeft prima vermogen onder last, kan me haast niet voorstellen dat de carbs niet goed synchroon zouden staan. Maar ik zal het nog eens checken vanavond .

De bougies zijn zeker niet meer zo fris (en bovendien zijn het Champions... niet tegen Andretti zeggen hoor :wink: ) dus ik zal er volgende week verse NGK's indraaien.

Wat ze bij de APK met die CO-schroeven hebben gedaan weet ik niet, maar hij liep behoorlijk beroerd....

Ik zal vanavond alle CO-schroeven 4 slagen uitdraaien en kijken wat dat doet. Volgens de Workshop manual moesten ze maar 2 slagen uit, dus wie weet was dat het wel.

Alvast bedankt voor de tips! :D
SCARB 00694

Huib
Guru
Guru

zo aug 28, 2005 14:00

Als je stationaircircuit niet meedoet merk je dat met rijden ook tot ca. 3000 toeren en bij lage belasting. Dus als die twee cilinders echt geen stationair mengsel krijgen is er nauwelijks normaal mee te rijden.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

duke
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 28, 2005 15:06

In de workshop manual staat inderdaad dat je 2 slagen moet terugdraaien. Maar wat wordt er verstaan onder een hele slag? Een halve of een hele toer...
De bougies kan je als nieuw krijgen door ze enkele minuten in een ultrasoon reiniger te steken.

Met behulp van welk toestel zet stel jij je carbs af? Een ideaal hulpmiddel is de Carbtune II.
Trek je misschien ergens valse lucht?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

gtv 105.21
Full Member
Full Member

zo aug 28, 2005 16:05

.

en dan komt er nog een keer bij als je auto van 1973 is of ouder ze er met hun vingers af moeten blijven omdat voor die autoos helemaal minmale hc of co is dus de volgende keer gewoon even zeggen dat de auto ouder is als 1974 dan moeten ze met hun uitlaadgas tester bij je uitlaad weg blijven en tot eind 80 weet ik niet precies is het alleen coonder 4%.

ik hen laatst ook voor de apk geweest was er een nieuwe keermeester en die wou ook even gaan testen en heb ik hem gezegd dat dat niet hoefde, hij boek er bij, ik gelijk.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

TURBODELTA-116
Member
Member

zo aug 28, 2005 16:54

Dellorto's moet voor de basis CO ingesteld zijn op 2 volle slagen ( 4 halve slagen) :wink: :wink: Een verklaring dus voor het getal 2 of 4. Na deze basis afstelling is het een kwestie van langdurig pielen voor de fine tuning. Voor de duidelijkheid spreek de volgende keert eventueel met een keurmeester af dat hij indien nodig alleen CO wijzigd als hij een steekproef krijgt anders afblijven !!. En uiteraard dat hij de juiste afstelling even aantekend of noteerd zodat hij daarna weer terug gezet wordt. Ik doe dit met mijn Turbodelta ook altijd op deze manier, want ik heb voor een hoop geld die auto af laten stellen, en dan kom het CO gehalte bij zo'n apparaat niet meer goed. Zal ik zeker deze afstelling laten verkl%##ten omdat we aan een CO norm moeten voldoen :twisted: . Gelukkig heb ik nog geen steekproef gehad. :wink:
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 28, 2005 21:11

Ga ik lekker weer verwarring zaaien :o : Het zal dan wel van het type Dellorto liggen of zo, want bij Alfetta's gaat het toch echt over VIER hele slagen (dus acht halve :shock: ) en da's echt nodig en zelfs dan is de Co nog erg ruim onder de marge!!!!!!! Mijn Alfetta: <2,0 % co, mag 4,5% zijn. :D

En dan nog wat: synchroniseren is echt het aller belangrijkste!!!! :!: Als dat niet klopt, valt er verder niets zinvols af te stellen. ](*,) #-o

Ik ben natuurlijk lekker eigenwijs, maar ik ben toch wel van mening dat iedere goed afgestelde auto probleemloos aan de emissie eisen moet kunnen voldoen! [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Eric
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 28, 2005 22:47

Ik heb de carbs er af liggen, om ze goed synchroon te stellen.
Morgen ga ik even nieuwe pakkinkjes halen voor op de carbrubbers, en nieuwe NGK's, en dan maar weer eens kijken, met de CO schroeven op eerst op 2 hele slagen en dan vier hele slagen. Eens kijken wat er gebeurd.

@Huib: De motor loopt echt prima, pakt gewoon op vanaf elk toerental, maar ik kon de voorste twee CO-schroeven gewoon helemaal dicht draaien zonder toerenval...
Zouden die CO-schroeven versleten kunnen zijn? Dat zijn vrij scherpe naalden.

@Duke Mijn enige hulpmiddel is een Gedore schroevendraaier...

@gtv105.21 en TurboDelta: Ze hadden er inderdaad met hun vingers vanaf moeten blijven, ja.
Maar ja, verder werd nergens moeilijk over gedaan, en zonder gezeur een verse APK was me ook wel wat waard...

@Alessandro Dit zijn DHLA's, zonder extra emissie letter erachter ...

Nou ja, morgen meer na het installeren en proefdraaien... Ik laat het jullie weten.
SCARB 00694

duke
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 29, 2005 12:02

Zo'n Carbtune II is echt wel de max. Het kost iets van een 100 euro maar dan heb je wel een heel goed middel om de carbs af te stellen. Het bestaat uit 4 kolommen met telkens een gewichtje in. Op de carbs moet je de nippeltjes aansluiten en door het vacuum gaan de gewichtjes beginnen dansen. Je ziet ook meteen of de carbs geynchroniseerd zijn of niet.
En ik heb het al vaak gebruikt. Want na verloop van tijd moeten ze wel eens bijgesteld worden.

Eric
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 29, 2005 17:00

SCARB 00694

duke
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 29, 2005 17:36

Jep, dat is em

Andretti Molletti

ma aug 29, 2005 19:01

Hee Eric!
Ook op het SS??

Dan schroef ik um wel synchroon op het gevoel, kun je iig rijden!

zaterdag na groep A?

Eric
Advanced Member
Advanced Member

di aug 30, 2005 13:12

Graag..!!!! :D :D :thumbs:

(Hoe laat is dat ongeveer? Heb geen programma bij de hand...)

Vandaag even bij de Brezan vier verse NGKtjes gehaald; kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen... :wink:
SCARB 00694

Eric
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Stationair afstelling Dellorto

ma sep 05, 2005 21:50

Dan schroef ik um wel synchroon op het gevoel, kun je iig rijden!
Hij loopt als een uurwerkje! =D>
Nogmaals dank, Andretti :thumbs:
SCARB 00694

Terug naar “Algemene Technische vragen”