Roy Hartgerink

Re: RE: aanhaalmoment pingelsensor 75 TB?

ma aug 29, 2005 07:00

belangrijk stukkie techniek... en dan zetten ze bij sam van lingen bij mij die dingen op mn kleppendeksel :?
Hé Mischa,

Dat kan zelfs een betere plaats ervoor zijn :lol: . We overwegen het ook.

Ciao,
Roy

Roy Hartgerink

RE: aanhaalmoment pingelsensor 75 TB?

ma aug 29, 2005 23:17

Onderstaande kreeg ik nog als antwoord bij het 75-register:

Ik neem aan dat je zelf ook al hebt gezocht. Nou, ik voor de zoveelste keer. In de grote werkplaatshandboeken van Alfa staat er niets over vermeld; op een tekening staat alleen het kabeltje naar de klopsensor getekend. In een boekje (dikke pocket) 'Inspections, specifications' uitgegeven door Assistenza Technica van Alfa Romeo staat zowaar het Bosch-nummer van de bewuste sensor, maar ook hier weer geen aanhaalmoment.

Omdat het een Bosch-onderdeel is kun je aanhouden een waarde - veelal aangegeven door fabrikanten als 15 - 25 Nm - en door een enkele als 20 Nm. Geen enkele autoproducent wijkt hiervan af. Dus ik zou ook gewoon 20 Nm hanteren. Overigens moet je er geen molykote, olie of grafietpoeder op smeren, omdat dan de onjuiste of geen frequenties door de sensor geregistreerd worden en het hele ding geen nut heeft. Succes!

Andretti Molletti

ma aug 29, 2005 23:22

Die lezen dit forum dus ook ;)

Op het bosch nummer zoeken levert idd 15Nm op, maar omdat het tevens een bevestigingsbout van het inlaatspruitstuk is moet je daar niet teveel van afwijken...

Daarnaast zou ik op een standaard versleten motor de sensor nog wel op het deksle durven monteren, maar op een verse motor en zeker zulks een zwaar getunde motor zou ik zeker niet op het kleppendeksel gaan zitten...

De reden voor verplaatsten is namelijk dat veel oudere blokken teveel lawaai (lagers etc) maken waardoor dit als detonatie opgepikt wordt. Door de sensor op het klpeendeksel te monteren hoort i minder maar wel voldoende om te denken dat de motor draait en alles oké is... een detonatie wardt dan niet meer opgemerkt en is dus fataal....

Roy Hartgerink

ma aug 29, 2005 23:32

Klopt Dré; Wilbert is aan het bekijken om inderdaad een pingelsensor op het kleppendeksel te monteren.

Andretti Molletti

ma aug 29, 2005 23:35

HUH??

dus niet he!!!
Niet bij jouw zwaar opgevoerde turrebo!!!!

:?

Roy Hartgerink

ma aug 29, 2005 23:48

Zo zwaar nu ook alweer niet 8) Maar hoe zit dat nou met dat "verhuizen" van die pingelaar? De ene keer wel en de andere keer niet :?: Ik kan het niet meer volgen..... :cry:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 29, 2005 23:56

alleen verplaatsen bij een oude ver/gesleten motor.....
niet bij een vers/goed exemplaar.......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

ma aug 29, 2005 23:58

Zo zwaar nu ook alweer niet 8) Maar hoe zit dat nou met dat "verhuizen" van die pingelaar? De ene keer wel en de andere keer niet :?: Ik kan het niet meer volgen..... :cry:
Daarnaast zou ik op een standaard versleten motor de sensor nog wel op het deksle durven monteren, maar op een verse motor en zeker zulks een zwaar getunde motor zou ik zeker niet op het kleppendeksel gaan zitten...

De reden voor verplaatsten is namelijk dat veel oudere blokken teveel lawaai (lagers etc) maken waardoor dit als detonatie opgepikt wordt. Door de sensor op het klpeendeksel te monteren hoort i minder maar wel voldoende om te denken dat de motor draait en alles oké is... een detonatie wardt dan niet meer opgemerkt en is dus fataal....

Roy Hartgerink

di aug 30, 2005 06:14

alleen verplaatsen bij een oude ver/gesleten motor.....
niet bij een vers/goed exemplaar.......
Lezen en schrijven is het probleem niet Rav. Dat lukt nog wel :lol:

Terug naar “Algemene Technische vragen”