Ik heb een vraagje over zuigerveren er bestaan verschillende maten voor een 1600. Hoe kan ik weten welke ik moet bestellen?
mvgr.
Matthijs
Alles kan je zelf doen, als je maar lang genoeg oefent en genoeg gereedschap koopt.Zoiets als bussen vervangen kun je dat zelf of moet je dat laten doen? Ik ben nieuw in de wereld van sleutelen. Ik heb wel hulp van iemand die ervaring heeft met oude alfa's.
mvgr.
Matthijs
Beankt voor de reacties! Ik zal even informern op de geven adressen. Ik heb wel hulp voor de zuigerveren door iemand met veel ervaring met nord-blokken. Ik zal de busen sowieso niet zelf doen. Ik vroeg me nog wel af. Of je een cilinderkop kan vervangen door een andere zonder al te veel moeite?Alles kan je zelf doen, als je maar lang genoeg oefent en genoeg gereedschap koopt.Zoiets als bussen vervangen kun je dat zelf of moet je dat laten doen? Ik ben nieuw in de wereld van sleutelen. Ik heb wel hulp van iemand die ervaring heeft met oude alfa's.
mvgr.
Matthijs
Dit is geen klus die ik zelf zou aanpakken als je nieuw komt kijken. Zuigerveren vervangen ook niet. In dit geval zou ik je adviseren om je motor met hulp uit te bouwen en naar een betrouwbare reviseur te brengen die ervaring heeft met Nord motoren. Ik weet niet of Alfa Twente dat heeft, maar er zijn genoeg bedrijven te vinden die je prima kunnen helpen hiermee. Ik heb persoonlijk ervaring met Post en Dros in Dronten, prima club. Mannesen motorenrevisie in Soesterberg is ook een gerenommeerd bedrijf wat velen in de club gebruiken. Ook zullen diverse specialisten hier op het forum je vast verder kunnen helpen. Ik noem er een aantal, volgorde puur willekeurig, hopelijk vergeet ik niemand: the 105 workshop, A-Repair, Alfacentro, berlinista en Alfa Nord.
Overleg met de reviseur en/of de specialist welke behandeling(en) nodig en aan te raden zijn om je blok weer goed te krijgen. Wellicht dat je zelf eea kan doen, maar veel van dit soort werkzaamheden vereisen kennis, ervaring en duur speciaalgereedschap. Daarna kan je met wat geluk het blok weer "opgebouwd" terug ophalen en met de aanwijzingen die de specialist je geeft op de juiste manier inbouwen en weer aansluiten, vloeistoffen er in en dergelijke.
Dit is even wat anders dan een roestige deur verwisselen of remblokjes vervangen. Motorenwerk is precisiewerk wat maar op 1 manier goed kan en op duizenden manieren in meer of mindere mate fout. Natuurlijk, je wilt het een keer leren, maar ik zou dat met beleid en goede begeleiding van mensen doen die zelf al de nodige (alfa)motoren gereviseerd hebben.
Kan een andere cilinderkop krijgen die geflowed is en kleppen vervangen en gevlakt dus vandaar.Hoe weet je zo zeker dat je de zuigerveren moet vervangen?
Kan natuurlijk best zijn dat ze aan vervanging toe zijn... maar een juiste diagnose is wel handig....
En wat is er precies mis met de bestaande kop dat je hem compleet wilt vervangen?
Als het een kop is die bij jouw blok hoort, is de montage geen probleem.... alleen zul je daarna wel de rollenbank op moeten om je sproeierbezetting aan te passen.Kan een andere cilinderkop krijgen die geflowed is en kleppen vervangen en gevlakt dus vandaar.
Regel van duim: blauwe rook bij van het gas gaan = klepseals / klepgeleiders; blauwe rook bij (vol)gasgeven = zuigerveren.die alfa rookt nogal voornamelijk wanneer ik het gas los laat. De kleppenseals zijn vervangen . Ik heb van verschillende bronnen begrepen dat de zuigerveren een grote boosdoener is wanneer er blauwe rook is.
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter niet de geflowde kop monteren. Komt wel van een 105 blok. Ik heb hem nog niet hoor. De kleppen die vervangen moesten worden zijn vervangen en de rest is getest op dichtheid.Als het een kop is die bij jouw blok hoort, is de montage geen probleem.... alleen zul je daarna wel de rollenbank op moeten om je sproeierbezetting aan te passen.Kan een andere cilinderkop krijgen die geflowed is en kleppen vervangen en gevlakt dus vandaar.
Hou er rekening mee dat er verschil zit in de koppen voor de 105-serie en voor de Alfetta... in principe dezelfde motor maar andere kop die minder vermogen geeft, marginaal minder uitstoot geeft maar wel past....
Regel van duim: blauwe rook bij van het gas gaan = klepseals / klepgeleiders; blauwe rook bij (vol)gasgeven = zuigerveren.die alfa rookt nogal voornamelijk wanneer ik het gas los laat. De kleppenseals zijn vervangen . Ik heb van verschillende bronnen begrepen dat de zuigerveren een grote boosdoener is wanneer er blauwe rook is.
Eerste verdachte is dus de kop... Wanneer zijn de seals vervangen en welke versie is er gemonteerd? Teflon? Normale?
Als het redelijk recent is en er zit nu Teflon in, zijn je geleiders de pineut... maar als je toch een andere kop monteert.... zonde van het geld en de moeite....
Hoeveel vertrouwen heb je in het werk dat in die "geflowede" kop is gestoken? Het is al vaker gezegd maar wat de een "gereviseerd" noemt, noemt een ander "slechts schoongemaakt"... en wat sommigen "nieuwe kleppen" noemen, noemen anderen weer "andere (gebruikte) kleppen"... en wat de een "geflowed" noemt, noemt een ander weer "schuurpapiertje er door en ziet er weer knap uit!"...
U vangt mijn drift, neem ik aan....
Ik ga het ook niet zelf doen. Ik heb iemand die ervaring heeft met sleutelen en onderhoud aan 105 blokken. Ik zal met hem overleggen tot waar zijn kennis ophoud.Geleiders vervangen niet zelf doen...
Gezien je vraagstelling schat ik zo maar in dat "uitbesteden" het toverwoord is... dan kun je altijd nog bij het revisebedrijf er met je neus op gaan staan om te zien hoe ze het doen....