Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Lekstroom probleem.

di jul 24, 2012 15:40

De accu van de auto van mijn moeder loopt steeds leeg, soms al binnen een uur, het is een rover 214Si van 1998. De auto is al bij de voormalig Rover dealer doorgemeten en uitgelezen maar die konden niets vinden. Daarna is deze ook door een andere garage doorgemeten en ook zij kwamen er niet uit.

De dynamo laad netjes bij. Accu is al twee keer vervangen door de duurste Varta..

Ik heb zelf de zekeringen doorgemeten door een lampje tussen de accu en accupool te doen en daarna een voor een de zekeringen er uit te halen... bij een zekering ging deze iet flauwer oplichten maar schokkend was het niet....

We worden er een beetje moedeloos van nu... Ik las ergens dat het misschien de Diode van de Dynamo kan zijn omdat deze niet met bovenstaande methode door is te meten maar hoe kom ik daar achter?

Iemand nog tips hoe ik dit probleem op zou kunnen opsporen?

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Lekstroom probleem.

di jul 24, 2012 15:48

Hoe lang zit de dynamo erin?
Als dit al lange tijd is (zeg meer dan 150.000km) en je wilt nog even door met deze auto
dan zou je die preventief kunnen vervangen.

Voor deze gevallen heb ik zelf een zekering aangepast die ik op de multimeter kan aansluiten:
Je gaat dan 1 voor 1 alle zekeringen langs door deze te vervangen door deze "meet"-zekering
om daarmee te bepalen in welke "groep" het lek zit. Dan kun je wat gerichter zoeken.

De oorzaken die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn een autoradio met hoge lekstroom
(radio deed het nog wel, maar bij stilstand was de accu wel in 2 dagen plat)
Lampje in de kofferbak of handschoenenkastje dat blijft branden door een kapotte
schakelaar in het slotmechaniek. (Dit kan ook voorkomen voor de interieur verlichting
maar dat zie je snel genoeg)

Kapotte diode in dynamo kan natuurlijk ook.
En inderdaad, als een accu een aantal keren volledig leeg is getrokken komt de levensduur niet
ten goede.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Lekstroom probleem.

di jul 24, 2012 16:48

Auto heeft 138 dkm gelopen en kan zeker nog wel even mee, roest zit er zo goed als niet op. Dynamo vervangen of reviseren staat op de lijst, startmotor loop ook wat zwaar dus die gaat er ook even onderuit.

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: Lekstroom probleem.

wo jul 25, 2012 12:03

grrrrrrrr ik heb hetzelfde met mijn 145 en zoek me kapot dus jullie tips neem ik van harte mee in mijn zoektocht

Bij mij gebeurt het ook zonder radio en mijn dynamo en accu zijn vervangen.

Hoe werkt het lampjes systeem dan en wat is de beste zoekmethode???


Hans
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Lekstroom probleem.

wo jul 25, 2012 12:18

grrrrrrrr ik heb hetzelfde met mijn 145 en zoek me kapot dus jullie tips neem ik van harte mee in mijn zoektocht. Bij mij gebeurt het ook zonder radio en mijn dynamo en accu zijn vervangen.
Hoe werkt het lampjes systeem dan en wat is de beste zoekmethode??? Hans
Hallo Hans,

Ik gebruik onderstaande spanningszoeker, maar een 12volts lampje aan een el. draadje zou ook moeten werken. Het gemakkelijkste werkt het als je met z'n tweeën bent. Je haalt een van de accupolen er af en plaats de spanningzoeker tussen de accuklem en de accu. Vervolgens haal je een voor een de zekeringen er uit. Mocht het lampje uit gaan op het moment dat je er een zekering uit haalt dan weet je dat de storing in die groep zit.

Je kan ook met een multimeter je zekeringen doormeten maar hoe dat werkt en welke waardes je dan wel of niet zou moeten zien weet ik niet....

Een amperetang schijnt ook heel goed te werken maar dan moet je alle draden door gaan meten volgens mij.

Vooralsnog heb ik het nog niet op kunnen sporen...


Afbeelding

Gebruikersavatar
hans2600
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: za jul 02, 2005 01:26
Locatie: Maarssen

RE: Lekstroom probleem.

wo jul 25, 2012 16:38

Hans gaat een lampje voorzien van lange draden zodat hij voor de voorruit hangt en gaat je advies opvolgen :D

Ik ben benieuwd, bedankt
Huidig:
Giulia super 1300 1972
147 1.6 2001
156 1.8 TI 2004 G3
Gehad:
GTV 3.0 24V 1998
166 2.5 V6 1999
155 1.8 1995
145 1.6 boxer 1996
75 3.0 V6 America 1988
Berlina 2000 1972
Alfetta 2000 1978
1750 GTV 1e serie 1968
2600 sprint 1966
145 1.4 TS 2000

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Lekstroom probleem.

wo jul 25, 2012 17:39

Als je dynamo het lek veroorzaakt, kan je dat testen door de +draad van de dynamo tijdelijk los te maken. Als het lampje dan uitgaat, weet je dat daar je lekstroom zit. Let wel op, daar staat 12V van de accu op, dus niet ergens tegenaan laten hangen. Als dat het niet is en alle zekeringen trekken helpt niet, heb je ergens nog een "verstopte" zekering zitten, of zit er sluiting tussen de +Pool van je accu en de zekeringkast.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Lekstroom probleem.

wo jul 25, 2012 18:04

Als je dynamo het lek veroorzaakt, kan je dat testen door de +draad van de dynamo tijdelijk los te maken. Als het lampje dan uitgaat, weet je dat daar je lekstroom zit. Let wel op, daar staat 12V van de accu op, dus niet ergens tegenaan laten hangen. Als dat het niet is en alle zekeringen trekken helpt niet, heb je ergens nog een "verstopte" zekering zitten, of zit er sluiting tussen de +Pool van je accu en de zekeringkast.
Thanx ! Ik zag later inderdaad nog een zekering die iets hoger zat dan de zekeringkast zitten, en er zaten er ook een aantal onder de motorkap maar die heb k wel doorgemeten.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Lekstroom probleem.

wo jul 25, 2012 18:48

Bekende stroomverbruikers als het niet moet zijn, lampje dashboardkastje, lampje kofferbak, radio, alarm en een achterruitwisser die warm wordt terwijl dat niet hoort. Verder toch de akku laten doormeten. Je zal het net zien.

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: Lekstroom probleem.

do jul 26, 2012 00:06

ik denk dat het je startmotor is ,komt bij een 166 v6 ook veel voor.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Lekstroom probleem.

do jul 26, 2012 01:33

ik denk dat het je startmotor is ,komt bij een 166 v6 ook veel voor.
Bedankt, al googgelend via 'startmotor en lekstroom' kwam ik op een topic in een Saab forum terecht met nog wat handige tips:

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=36402

startmotor, dynamo, spanningsregelaar lopen niet via de zekeringkast dus die moet je op een andere manier checken.


.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Lekstroom probleem.

do jul 26, 2012 08:24

kijk ook ff in de handleiding voor 'verstopte' zekeringen. (de 155 heeft er bijvoorbeeld ook een paar in het dashboard zitten waarvoor je eerst een paneel moet verwijderen om erbij te kunnen)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Lekstroom probleem.

do jul 26, 2012 16:15

Wat heb je nou precies doorgemeten dan? Heb je de zekering voor een lampje vervangen en gekeken of het lampje ging branden? Op die manier zie je namelijk of er door dat gedeelte van de kabelboom stroom loopt. Als je met een multimeter gaat meten of de zekering weerstand geeft, meet je verder niets aan lekstroom.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: Lekstroom probleem.

do jul 26, 2012 23:01

Wat heb je nou precies doorgemeten dan? Heb je de zekering voor een lampje vervangen en gekeken of het lampje ging branden? Op die manier zie je namelijk of er door dat gedeelte van de kabelboom stroom loopt. Als je met een multimeter gaat meten of de zekering weerstand geeft, meet je verder niets aan lekstroom.
Ik heb zelf een lampje tussen een accupool en de accu gehangen, en toen een voor een de zekeringen eruit gehaald, als ik het goed heb begrepen moet het lampje uit gaan als er lekstroom op een bepaalde zekering is.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Lekstroom probleem.

vr jul 27, 2012 12:07

Wat heb je nou precies doorgemeten dan? Heb je de zekering voor een lampje vervangen en gekeken of het lampje ging branden? Op die manier zie je namelijk of er door dat gedeelte van de kabelboom stroom loopt. Als je met een multimeter gaat meten of de zekering weerstand geeft, meet je verder niets aan lekstroom.
Ik heb zelf een lampje tussen een accupool en de accu gehangen, en toen een voor een de zekeringen eruit gehaald, als ik het goed heb begrepen moet het lampje uit gaan als er lekstroom op een bepaalde zekering is.
Ja, als het er maar eentje is zou dat moeten werken, maar als het er meer zijn, blijft het lampje gewoon aan. Je kan het dus ook andersom doen, zekeringen tijdelijk er uit trekken en er een lampje voor terug zetten. Dat lampje gaat branden als er veel stroom loopt door die kring. Zo kan je dus een voor een alles af en vind je ook lekstromen als je er meer dan een tegelijk hebt.

Trek je startmotor en/of dynamo inderdaad maar even los met het lampje tussen de aansluiting en de accupool, dus hoe je het nu hebt. Dan zie je je snel of het je dynamo of startmotor is die lekt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”