KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Slechte remmen, wat nu?

wo aug 10, 2005 22:38

De remtrommel verwijder je door de moer achter de dop los te draaien. Er zit wel een splitpen voor. Eerst die weghalen. Daarna draai je de moer los. Dan tik je de trommel eraf.
Het opstellen gaat vanzelf. Er zit een tandwieltje op een draadeind. Die moet je terugdraaien voordat je de voering monteerd. Als de nieuwe voering op de ankerplaat zit ( scharnierpunt van de handremhevel invetten met kopervet ) dan draai je het tandwieltje zover op dat de voering net vrij loopt van de trommel. Dan staat je handrem niet zo hoog. Let er wel op dat het lipje wat tegen het tandwieltje aankomt niet wegvalt.

Rees Cees

Re: RE: Slechte remmen, wat nu?

wo aug 10, 2005 23:11

De remtrommel verwijder je door de moer achter de dop los te draaien. Er zit wel een splitpen voor. Eerst die weghalen. Daarna draai je de moer los. Dan tik je de trommel eraf.
Het opstellen gaat vanzelf. Er zit een tandwieltje op een draadeind. Die moet je terugdraaien voordat je de voering monteerd. Als de nieuwe voering op de ankerplaat zit ( scharnierpunt van de handremhevel invetten met kopervet ) dan draai je het tandwieltje zover op dat de voering net vrij loopt van de trommel. Dan staat je handrem niet zo hoog. Let er wel op dat het lipje wat tegen het tandwieltje aankomt niet wegvalt.
er zit GEEN splitpen op de achteras borgmoer! je moet de borging met een bijteltje of schroevendraaier wegslaan en dan de moer losdraaien anders verziek je de draad van de astap

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 10, 2005 23:21

In de baak staat het volgende: (demonteren)

"tik met een drevel het gestuikte gedeelte (borging) van de naafmoer terug"
"Verwijder de naafmoer en neem de remtrommel compleet met (buitenste wiel) lager van de astap"

Als het een gestuikt stuk is, en dat verwijder je, dan kan je dat niet hergebruiken lijkt me. Sowieso nieuwe moeren dus? :roll:

Rees Cees

wo aug 10, 2005 23:23

In de baak staat het volgende: (demonteren)

"tik met een drevel het gestuikte gedeelte (borging) van de naafmoer terug"
"Verwijder de naafmoer en neem de remtrommel compleet met (buitenste wiel) lager van de astap"

Als het een gestuikt stuk is, en dat verwijder je, dan kan je dat niet hergebruiken lijkt me. Sowieso nieuwe moeren dus? :roll:
ja nieuwe moeren. (voor nood li en re verwissellen)

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 10, 2005 23:30

@Luc

Jij hebt 16v remmen gemonteerd op je 33. Dat wil ik ookgaan doen. Wat komt er allemaal bij kijken behalve remklauwen, schijf en blokken? Past de 16v klauw op een veerpoot met 4 boutjes? Of moet die dan ook vervangen worden?

Remmen zijn normaal gesproken bij normaal gebruik niet slecht, maar na een paar keer achter elkaar stevig remmen gaan ze mij veel teveel faden. geventileerde schijven moet enig soelaas bieden hoop ik.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rees Cees

wo aug 10, 2005 23:41

@Luc

Jij hebt 16v remmen gemonteerd op je 33. Dat wil ik ookgaan doen. Wat komt er allemaal bij kijken behalve remklauwen, schijf en blokken? Past de 16v klauw op een veerpoot met 4 boutjes? Of moet die dan ook vervangen worden?

Remmen zijn normaal gesproken bij normaal gebruik niet slecht, maar na een paar keer achter elkaar stevig remmen gaan ze mij veel teveel faden. geventileerde schijven moet enig soelaas bieden hoop ik.
net wat je zegt: je hebt de klauwen, schijven en blokken nodig en das alles, past gewoon. monteren en gaan...............remmen :wink:

Luc33
Guru
Guru

wo aug 10, 2005 23:44

@Luc

Kan je gewoon overzetten hoor, niks geen gekke dingen.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 11, 2005 18:22

Sorry. Borgmoer dus. Het is al weer lang geleden dat ik aan een 33 gesleuteld heb. Ik had zelf een 16V ooit en ik meen me te herinneren dat er een splitpen voor zat, maar dat zal dan wel niet. :oops:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do aug 25, 2005 22:59

Nou, zo gezegd zo gedaan! (sorry voor de lap tekst :shock:)

Vandaag met een ervaren klusser (HF :thumbs:) de trommels bekeken, die gleden eraf als warme broodjes zondag morgen erin! Geen spoorvorming in de trommel, dus ik was goed gemutst! Het oorspronkelijke zelfstelmechanisme miste links achter...dus schrok ik aardig, maar er bleek een alternatief systeem te zitten ter hoogte van de drukstang voor de handrem. Echter, bij het nieuwe zelfstelmechanisme waren stukjes afgebroken....niks zelfstellen dus....

De brezan maar overgeslagen en naar Tuynder getoerd, en moest helaas een hele nieuwe remset kopen voor links en rechts...E51,-...en dat vanwege een metalen stukje ter grootte van 2mm2, maar ja safety first he...

Verder:
Het uiteinde van de gekromde veer die onder in de remdrukbegrenzer zou moeten zitten, zit dat niet, en ik krijg hem er met geen mogelijkheid in. (@lfa @lgra had er ooit een tekening van in een topic, maar kan dat nu niet meer vinden. :oops: ) Voor zover ik weet eindigt dat uitiende tegen een zuigertje dat de remdruk bepaalt als functie van het voertuiggewicht. Als die veer niet meer doorbuigt, dan denkt de begrenzer toch dat mijn voertuig heel licht is en geeft hij weinig remkracht toch?

Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt?

Ciao, (en misschien ontmoet ik iemand van hier wel op het SS? ) misschien tot dan?

Groet,

Steven

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Slechte remmen, wat nu? - Een update -

zo aug 28, 2005 22:21

Ciao,

Ik zit toch nog met die remdrukbegrenzer/ verdeler in mijn maag. Heb maar ffkes een foto gemaakt ter verduidelijking

Afbeelding

Volgens mij hoort dit niet zo, maar ik krijg het uiteinde van die veer met geen mogelijkheid in dat houdertje. ](*,) . Wat er zich links van de zwarte cirkel bevindt is mij ook nog een raadsel??

Hoe krijg ik veer erin? :roll:

groet,

steven

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Slechte remmen - Een update

wo aug 31, 2005 20:05

Ik heb inmiddels de volgende acties uitgevoerd:
-zelfstelmechanismen achter vervangen
-achterleidingen ontlucht en remvloeistof vervangen

maar het remmen is eigenlijk niet of nauwelijks verbeterd. De leidingen zijn niet lek en remcylinders lekken ook niet en werken nog goed. De remschoenendikte is ook nog 3mm De cylinder van de remdrukbegrenzer zit vast op de 'beladen' stand van het voertuig....dus dat kan ook geen kwaad.

iemand nog een idee?..please... 8-[ 8-[

RG

wo aug 31, 2005 22:57

Wat behoort de speling te zijn tussen de remdrukbegrenzer en de veer? (gewoon stilstaand met de wielen op de grond, normale belasting)
En hoe groot is die speling bij jouw?

Van wat ik heb gezien bij jou zit daar heel veel ruimte tussen. Ik weet weinig van 33's af maar ik kan me voorstellen dat daar niet zoveel ruimte tussen behoort te zitten.

just my 2 cents...

HF

Maxtor
Guru
Guru

do sep 01, 2005 01:39

Bij mijn 33 SW zit er ook wel speling op tussen die remdrukverdelerstand en het mechanisme. Moest toen vervangen worden voor APK en over die speling werd niks gezegd, zal dank denk ik wel goed zijn geweest....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 01, 2005 09:43

Ik denk dat die speling bij mij te veel is omdat ik de zuiger niet verder omhoog kan duwen, hij zit dus vast op zijn maximale gewichtsbelasting. Dat betekent dus dat de auto nu denkt dat ik heel zwaar beladen ben en dus de trommels achter zwaarder gaat belasten.

Wordt de bijdrage van de schijfremmen voor dan minder of remmen de trommels harder dan normaal? :roll:

RG

do sep 01, 2005 09:50

Volgens mij hoort die zuiger ook in z'n hoogste stand te staan als je niet remt. Als je gaat remmen komt die zuiger naar beneden en begint tegen de veer aan te duwen.

Ik denk dus dat doordat de veer bij jou te laag ligt, de zuiger altijd heel ver naar buiten kan komen en dat je daardoor nauwelijks remdruk opbouwt achter bij je trommels.

Terug naar “Algemene Technische vragen”