Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 17:48

Schiet me nog te binnen.
Jouw tussenas moet los. Dat is een beetje pielen om die 3 bouten en moeren los te krijgen en vervolgens ook weer als je je nieuwe blok op zijn plek gaat hangen. Ik zou die hele as er ff onder vandaan halen . Dan kun je meteen je "dunuts"inspecteren op scheuren.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 18:28

Schiet me nog te binnen.
Jouw tussenas moet los. Dat is een beetje pielen om die 3 bouten en moeren los te krijgen en vervolgens ook weer als je je nieuwe blok op zijn plek gaat hangen. Ik zou die hele as er ff onder vandaan halen . Dan kun je meteen je "dunuts"inspecteren op scheuren.
Wel niet uit elkaar draaien zonder donuts en assen te markeren nummeren :!:

Gebruikersavatar
Roest
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 21:23
Locatie: Amsterdam

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 19:19

Komt zeker goed. We zullen alles driedubbel checken.
Kan me erg verheugen op een weer rijdende GTV!
Ik weet nog niet precies wanneer we eraan beginnen, maar zal laten weten hoe het gegaan is, evt. met foto's, als ik daar tenminste een computertechneut voor kan strikken.

Groet, Simone
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Gebruikersavatar
Roest
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 21:23
Locatie: Amsterdam

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 19:24

O.k. Ik heb een tijdje geleden al een begin gemaakt met het uitbouwen van de motor. En die drie bouten van de as loskrijgen is inderdaad een heel gedoe (je kan er zo slecht bij). Misschien is het inderdaad beter om de hele as te verwijderen. Maar is dat niet veel extra werk?
Ik heb al wel begrepen dat ik m.n. de voorste 'donut' moet controleren op slijtage.
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 19:51

Controleer ze allemaal en vernieuw ze als ze maar enigzins twijfelachtig zijn. Het bespaart je een hoop extra werk achteraf.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 20:23

O.k. Ik heb een tijdje geleden al een begin gemaakt met het uitbouwen van de motor. En die drie bouten van de as loskrijgen is inderdaad een heel gedoe (je kan er zo slecht bij). Misschien is het inderdaad beter om de hele as te verwijderen. Maar is dat niet veel extra werk?
Ik heb al wel begrepen dat ik m.n. de voorste 'donut' moet controleren op slijtage.
Tis idd wel wat meer werk......
Donuts kun je ook controleren als ze nog onder de auto zitten.

De voorste zal toch los moeten :wink:
Ff door de zure appel heen bijten.

Gebruikersavatar
Roest
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 21:23
Locatie: Amsterdam

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 22:15

Hele as wel los maken of niet?
GTV 2.0 1983
75 1.8 IE 1992

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 22:24

Hele as wel los maken of niet?
Als het niet nodig is laten zitten, wel de donuts controleren :!:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8931
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 22:25

Zou ik wel doen, heb je wat meer ruimte om te manoeuvreren met het motorblok bij het eruit takelen. Ik weet dat het bij een 75 (vergelijkbaar met de GTV) best 'crisis' is om het blok eruit te winkelen, omdat het bellhouse vrij ver de middentunnel in steekt, een beetje om die tussenas heen. Als je een beetje lomp geweld gebruikt, kun je volgens mij je tussenas beschadigen en misschien onbalans krijgen, en dat wil je niet.

Verder, als je foto's hebt, gewoon uploaden op http://www.tinypic.com en naar hier linken, verschijnen ze vanzelf.

Suc6,

yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: tips bij inbouw motor?

do sep 01, 2005 22:32

Hmm had ik ff niet bij stil gestaan yuri 75 V6 :wink:
Tis wel weer makkelijker bij een V6 ivm het loshalen van de dwarsbalk.

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: tips bij inbouw motor?

vr sep 02, 2005 09:22

As haal je er natuurlijk onderuit en pas na de motor er weer in. Is een fikse klus, maar probeer eens de vliegwielbouten door de donut heen te krijgen als het blok erin gaat! Nagenoeg onmogelijk door de rare hoek waarin je het blok erin takelt.

Enneh, als de motor eruit is, met wasbenzine/koudontvetter en een borsteltje de hele motorruimte netjes schoonmaken! En kijk dan ook meteen je stuurhuis even na. Dat soort dingen is allemaal VEEL makkelijker als de motor eruit is.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Constantijn

RE: tips bij inbouw motor?

vr sep 02, 2005 12:19

Toch vind ik het best wel leuk om te horen dat een meisje zoiets gaat doen... 8)

(en natuurlijk haal je die aandrijfas er eerst even tussen weg..., ik wel tenminste)

Mocht het nog noodzakelijk zijn om het voorste en achterste gedeelte van de as te scheiden (i.v.m. vervangen tussendonut) markeer dan vantevoren even beide gedeelten v.d. as, zodat hij ook precies hetzelfde weer in elkaar gaat. (kans op onbalans als je dit niet doet)

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: tips bij inbouw motor?

vr sep 02, 2005 13:35

Zijn de boutjes/moeren in de donuts niet de balanceer gewichtjes ? Daarmee oppasen dus ?

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: tips bij inbouw motor?

vr sep 02, 2005 14:04

Ah welnee, dat verhaal heb ik wel vaker gehoord. Dacht je nou ECHT dat ze in de fabriek bij alle transaxle auto's elke aandrijfas met de bouten gingen balanceren? Als ze dat deden moet elke donut EXACT gelijk zijn aan degene die er vanaf fabriek inzat, anders heb je onbalans. Ringetje vervangen = onbalans, borgmoer vervangen (zoals het hoort) = onbalans. Gekke Maarten........ :wink:

Die platen die op je aandrijfas zitten zorgen voor de balans. Gewoon goed aandraaien en de as tov elkaar merken, dan komt het helemaal goed. Even laten draaien bij installatie en daarna alles echt vastzetten.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: tips bij inbouw motor?

vr sep 02, 2005 14:17

Gekke Maarten........ :wink:
Die gele GTV was het toch ??





:wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”